Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ik wil de dader hier mee absoluut niet vrijpleiten, maar het bevestigt voor mij wel weer in wat voor situatie Amarika zit. Dat de dader zelf 911 heeft gebeld omdat hij voelde dat het misging en hij niet serieus werd genomen.

Ik ben oprecht misselijk hoe er in de USA met mental health wordt omgegaan. Ik ken mensen die er wonen en geld hebben, als je geld hebt dan heb je toegang tot de gezondheidszorg en geestelijke gezondheidszorg, als je dat niet hebt wordt je buiten gesloten van beide.

8 likes

images (42)

8 likes

Ja dat filmpje heb ik ook gezien. En dat ze van de bank afvalt op de grond. En dan is er helemaal niemand bij haar. Ik vind het zo’n naar verdrietig filmpje. Ook hoe ze zo schrikt en haar hand voor haar mond slaat. Zo intens verdrietig.

5 likes

Maar we gaan toch niet goedpraten wat de dader gedaan heeft omdat hij kort gearresteerd is (wat niet zou moeten). De beste man had hulp moeten krijgen en toch ook opgesloten moeten worden aangezien hij al 14x eerder in contact is gekomen met de politie en ook veroordeeld is geweest.
Wat hier verschrikkelijk fout is gegaan is dat ze deze man hulp hadden moeten bieden, dat is niet gebeurd en is een vrouw op een verschrikkelijke manier om het leven gekomen.

4 likes

Waar zie jij het iemand goedpraten?

15 likes

Nou ik zie hier niemand zeggen ‘wat een rotzak, weer een man die dit doet’ of iets anders alleen voor mijn gevoel sympathie; want hij 911 gebeld dat het niet goed ging. Nee, hij heeft gewoon iemand vermoord en Amerika moet zelf achter de oren gaan krabben waarom dit steeds blijft gebeuren.
Ik denk iedereen die iemand vermoord heeft een steekje los zitten en hulp nodig heeft. Maar dit verdient geen enkele vorm van mijn compassie erover.

2 likes

Nouja als wat Zemra zegt zo is over dat deze persoon zich van te voren meldt bij de politie van ‘het gaat niet goed’ en daarna niet geholpen wordt, tegendeel zelfs, en in weet jij veel welke mentale staat en wel/geen toerekeningsvatbaarheid een gruwelijke misdaad begaat is het toch schrijnend dat iemand een hulpkreet heeft gedaan en er een zak stront voor kreeg? Dat kan m.i. prima bestaan naast het verschrikkelijk vinden dat het is gebeurd en dat ‘t voor het meisje 1000000x erger dan voor die man.

26 likes

Ja als je het zo verwoord ben ik het inderdaad met je eens dat dit naast elkaar kan bestaan. Want ik denk wel als hij serieus was genomen na het 911 belletje dat dit mogelijk voorkomen had kunnen worden.
Bedankt voor je waardevolle inzicht.
Voor mijn ging gevoel ging het even te vaak over ‘hij heeft 911’ gebeld dan ‘wtf, weer iemand vermoord’.

3 likes

Ik had net een collega aan m bureau die helemaal ontdaan is vanwege de schietpartij op Kirke. Ze vindt hem ‘een echte topper’ en hij is ‘gewoon alleen maar tegen abortus’.

7 likes

Als je die collega nog niet had afgeschreven kun je dat nu iig doen.

29 likes

Ik lees overal dat hij heeft gezegd dat een aantal doden af en toe nou eenmaal de prijs is die je betaalt voor wapenbezit, dus blij voor deze man dat hij heeft mogen gaan zoals hij heeft geleefd. Een man die bij zn principes blijft!

85 likes

Ja het kutte is dat dit dus los van dit hele rare gedachtengoed echt een fantastische collega is :sob::sob:.

2 likes

ik zag iemand op internet zeggen: ‘Charlie Kirk said a while back there is no such thing as a Palestinian. Well, now there is no such thing as a Charlie Kirk’ en ik moest hardop lachen

46 likes

dat het erover gaat dat hij 911 heeft gebeld zit ook gewoon frustratie achter dat het voorkomen had kunnen worden en dat de dader dit zelf ook wilde voorkomen. deze moord is gewoon deels anders (verdeeld) qua hoofdoorzaak dan bijvoorbeeld een man die vanuit pure vrouwenhaat en eigengerechtigheid zijn ex vermoord terwijl de politie de vrouw niet serieus heeft genomen bij het melden van eerdere bedreigingen. zo’n moord kon vooral voorkomen worden door vrouwen en misogynie serieuzer te nemen. deze moord kon vooral voorkomen worden door deze man serieus te nemen en gedegen mentale hulp te bieden. juist heel belangrijk vind ik om empathie voor iemand te kunnen hebben die al jaren in het systeem zit, psychotisch of wat dan ook is, om hulp vraagt, en dat niet krijgt met als gevolg zo’n verschrikkelijke daad. als je dat niet doet en het puur op ‘weer een man’ (of wat er in Abcoude maar ook in dit geval in Amerika gebeurd: “‘weer’ een asielzoeker/poc”) afschuift ga je voorbij aan heel de oorzaak en daarmee een (zeker in Amerika) levensbelangrijk gesprek over hoe het systeem omgaat met mensen met mentale klachten.
en ook dus de reden dat mensen daar in de metro dus gewend zijn om eigenlijk hun omgeving semi te negeren als een prooidier dat dood speelt om de grote hoeveelheid verwarde mensen maar niet te triggeren, waardoor ze wellicht later hielpen dan eigenlijk ‘normaal’ zou zijn. hangt allemaal met elkaar samen en daarom gaat het erover.

26 likes

Ik heb hier dus totaal niet bij stilgestaan. Maar dit klinkt idd erg logisch. Dank voor je post. Triest dat dit zo werkt, maar is waarschijnlijk wel de realiteit daar.

3 likes

Ookal zijn jullie het niet eens met Kirk zijn gedachtes/meningen ik ook niet, er om lachen gaat te ver

11 likes

Nee hoor

8 likes

Humor is een heel belangrijk coping mechanisme :relieved:

11 likes

ik lach om poetic justice en de ironie :sparkles: it’s a beautiful thing (cc mac miller tinydesk)

also je reactie is giving BUT DO YOU CONDEMN HAMAS

17 likes

Sorry I dont speak Engels

2 likes