Nieuws, actualiteit en politiek #5

Lol. Lullig dat ze meer lijkt op een delftsblauwe pop, dan de Israelische vlag. Is niet eens de juiste kleur blauw.

Leuk geprobeerd als kramp naar de outfit van Ouwehand, maar dit soort domme geintjes is precies waarom het vertrouwen in de politiek zo belachelijk laag is.

5 likes

Ja lol voordat ik de tekst erbij had gelezen dacht ik ook dat het voor OekraĂŻne was.

3 likes

Wat ik ook echt zo intrigerend vind aan het hele verschijnsel BBB: toen NL een paar jaar terug opeens volledig voor boerenbelang wilde gaan, had iemand toen door dat men echt een heel heftige zionist aan de macht hielp??
Als je die reconstructies leest van het vertrek van Veldkamp enzo staat de BBB nog veel meer achter Israël dan de VVD en das echt best een prestatie

4 likes

Ik gok dat het CIDI ze pas is gaan ronselen nadat ze toen bij de Gemeenteraad en provinciale Staten zo leip hebben gewonnen

1 like

Wat erg dit

3 likes

Ugh dat filmpje met haar toelichting ook. Dat de mensen uit Israël het zo moeilijk hebben nu. Dan ben je toch blind voor de walgelijke dingen die in Gaza gebeuren.

En dit bestuurt ons land. Ik zou echt dolgraag een giertank over haar heen gooien.

13 likes

Net een tekenfiguur dat je op een pakje Franse boter ziet staan ofzo

Edit: NEE deze uit de bioscoop reclame

13 likes

ik vraag me zo af of dit soort en alle andere genocide-ontkenners/satanyahu en israhel idolaten ooit bij zinnen komen en zich compleet dood zullen schamen
 of dat ze met opgeheven hoofd de kist in gaan, trots op een leven waarin ze het uitmoorden van tien, misschien tegen die tijd honderdduizenden onschuldige mensen en kinderen met volle overtuiging hebben gesteund

30 likes

Je zou bijna denken dat de BBB gesponsord wordt door Israel.

3 likes

Bij partijen als bbb/vvd zie ik dit echt als niks anders dan een gecalculeerde actie, mede mogelijk gemaakt door hun eigen islamofobie. Bbb is ten slotte ook gewoon een geëscaleerde marketingstunt. Niks was zij doen is gebaseerd op inhoud of leiderschap, maar op wat hun achterban aan hen blijft binden. Denk niet dat ze ooit spijt of iets gaan krijgen, hooguit irritatie als mensen hen ooit verantwoordelijk gaan houden.

20 likes

https://www.destentor.nl/binnenland/rouwende-laura-30-mag-niet-meer-met-zwangerschapsverlof-nu-kies-ik-voor-mezelf~a40fa091/

Heel goed dat ze voor haarzelf kiest maar ook erg verdrietig/boosmakend dat het nodig is.
Moet echt veranderen.

4 likes

Is het normaal dat een gekozen volksvertegenwoordiger per periode, 3 maal 16 weken verlof mag opnemen?

• Nee dat is veel te weinig
  • Ja vertegenwoordig ons pls

0 stemmers

Ik zou het ook raar vinden als een minister tijdens de regeerperiode drie kinderen zou krijgen, dan moet je een andere baan kiezen denk ik? Sowieso vind ik dat ook van Jesse Klaver.

5 likes

Ik snap echt helemaal niks van dit artikel. Het gaat om een combinatie van zwangerschapsverlof, rouwverlof en nog een keer zwangerschapsverlof? En ze heeft ook een andere baan die energie vraagt? En dit zorgt op de een of andere manier voor onderrepresentatie van ‘politici met een chronische ziekte, met geldzorgen, met een ziek kind, met een beperking, met zware mantelzorgtaken’?

Ik heb het met haar te doen maar dit artikel is pure chaos en ik denk inderdaad niet dat je een politieke functie goed kunt vervullen boven op een andere veeleisende baan en een heftige persoonlijke situatie en bijna een kwart van je termijn met verlof zijn?

39 likes

ik vind het sowieso vreemd dat er een maximum aan zit, waarom is dat? er zullen heus niet veel mensen 4 keer zwanger worden in zo’n periode, maar stel dat het gebeurt, dan ben je je baan kwijt? wat een bullshit

en de situatie die hierboven beschreven wordt vind ik sowieso een uitzondering. daar mag best met wat meer compassie naar worden gekeken, in plaats van vast te houden aan zulke starre regels

5 likes

Mee eens dat dit soort uitzonderingen op meer compassie moeten mogen rekenen in het algemeen, maar ik kan er nooit zo goed tegen als politieke functies als ‘gewoon een baan’ worden behandeld (Rutte deed dit ook altijd :rage:). Je bent verkozen volksvertegenwoordiger, geen administratief medewerker op een kantoor. Ik snap op zich wel dat er dan bepaalde eisen gesteld worden aan je aanwezigheid en beschikbaarheid (het is ook niet je enige baan/inkomen in dit soort gevallen). Bij ‘gewone’ banen heb je zo’n maximum ook niet bij mijn weten.

25 likes

Ze is natuurlijk met 34 of 36 weken met zs verlof gegaan en haar zoontje is overleden toen hij 18 dagen was. Zij pleit na zo’n periode recht op langer zwangerschapsverlof. Ja, misschien kun je je ook ziekmelden. Maar ik vind ook dat voor zo’n situatie meer compassie op z’n plaats is.

3 likes

Ik lees eigenlijk nergens in het artikel terug waar ze voor pleit, behalve een zin over dat het oneerlijk is dat zwangerschapsverlof valt onder het maximaal verlof dat geoorloofd wordt. En daarnaast weet ik dus niet of ik het ermee eens ben dat je inderdaad als volksvertegenwoordiger een significant deel van je termijn moet verlof moet mogen. Ik zou dan denken dat je je terugtrekt eigenlijk, en een volgende ronde weer met verkiezingen meedoen eventueel. Dat het nu gaat om rouwverlof om een baby is echt verschrikkelijk en maakt het gesprek hierover ook ingewikkeld. Ik zie eigenlijk gewoon vooral heel veel verdriet en iemand die probeert haar leven op te pakken en dat gun ik haar, maar ik snap niet echt dat dit zou moeten leiden tot andere regels voor volksvertegenwoordigers.

13 likes

Huidige regelgeving ziekte/zwangerschap: de tijdelijke vervangingstermijn is 16 weken. De volksvertegenwoordiger mag zich maximaal drie maal laten vervangen (ik denk dus niet 3x 16 weken achtereen)

De vervanger is voor een periode van zestien weken volwaardig lid van de volksvertegenwoordiging. De eerstvolgende op de kandidatenlijst treedt op als vervanger. De kandidaat-vervanger heeft een bedenktijd van 10 dagen nadat hij of zij is gevraagd. Na zestien weken keert het lid dat werd vervangen weer terug in de Kamer.

Zou ze dan niet langer tijdelijk vervangen kunnen worden door de tweede op de lijst. En sowieso is tijdelijk ontslag ook een aparte term.
Maar ik lees ook min of meer dat het wel haar keuze is omdat ze het ook niet kan combineren meer.

1 like

nee, het is geen ‘gewone baan’, maar juist omdat volksvertegenwoordigers méér moeten zijn dan een gemiddelde medewerker vind ik dat er ook meer flexibiliteit nodig is. representativiteit gaat verloren als je alleen mensen zonder kinderwens, chronische ziekte of mantelzorgtaken de ruimte geeft om dit werk te doen. dan krijg je weliswaar aanwezigheid, maar geen afspiegeling van de samenleving

5 likes

Nee daar pleit ze niet voor zoals ik het lees. Ze heeft daarna zelf nogmaals 2 periodes van 16 weken opgenomen (na de eerste 16 weken voor het zwangerschapsverlof) en dat is gewoon de max in een dergelijke politieke functie waar je een gekozen vertegenwoordiger bent. Dus er resteert geen verlof meer dat ze voor haar huidige zwangerschap kan opnemen. Dat valt niet te vergelijken met iemand in loondienst in dezelfde situatie. Die heeft dan gewoon recht op verlof en zou na die eerste periode waarschijnlijk gewoon ziekgemeld zijn.

Zou me ook raar lijken als het meer zou zijn in zo’n toch al afgebakende periode. Natuurlijk is dit tragisch maar dat is nu eenmaal de situatie. Ben het wat dat betreft eens met @grace

5 likes