Nieuws, actualiteit en politiek #5

Waar volg je dit?

1 like

Inmiddels is de zitting afgelopen, maar ik heb het gevolgd via Saskia Belleman op twitter en de liveblog van het Parool. Beide zo goed als zelfde berichtgeving uiteraard

3 likes

Ik wilde dit bericht ook delen, maar was bang dat het een impopulaire mening zou zijn. Waarom moeten bosjes weg? Ze gewoon bijhouden is genoeg, zodat we iets meer overzicht hebben. Al zal een gek zich daar niet door laten tegenhouden.
Dit is gewoon makkelijk voor de gemeenten.

1 like

Ik had gister nog last van straatintimidatie (zie mijn andere post), ennn
 verrassing: geen tunnel of bosje te bekennen.

Ben echt nog steeds woest, wil er bijna een linkedinpost aan wijden en allerlei gemeentes taggen. Maar weet niet of dat wel echt iets gaat doen.

Bedroevend zeg dat alle acties tot dit bedroevende resultaat heeft geleid.

17 likes

Ja ik las daarna ook nog deze, blijkbaar nav nieuwsuur

Waar het ook echt enkel en alleen gaat over die route en straten?

Dit ook:

"Als we mensen kunnen stimuleren om allemaal dezelfde route te nemen, maken we het met elkaar veiliger", zegt burgemeester Susanne de Roy van Zuidewijn in Nieuwsuur . Aan de vooravond van de rechtszaak tegen de verdachte van de moord op Lisa spreekt ze voor het eerst uitgebreid over de gebeurtenis in haar gemeente.

Ik snap dan echt niet wat er in je hoofd omgaat als dit is wat je denkt dat gaat werken

14 likes

Wat er had moeten staan:

Route richting het dichtstbijzijnde afvalverwerkingsbedrijf, kunnen ze zichzelf bij het vuilnis zetten :woman_shrugging:

7 likes

Maar dit werkt toch? Het gaat geen nieuwe moord voorkomen, maar het maakt voor veiligheidsgevoel en kansen voor daders wel uit als er een duidelijke, goed verlichte fietsroute is. Ik voel me nooit onveilig onderweg naar huis en dat heeft alles te maken met dat de gemeente Utrecht ooit heeft besloten vol in te zetten op een goede fietsroute naar Leidsche Rijn. Het maakt voor veiligheidsgevoelens echt uit of er in een route is waarvan je weet dat je niet alleen bent, er goede verlichting is etc

8 likes

Ja eens maar het is het totale ontbreken van ook maar één woord over iets anders dan verlichting en fietsroutes zelf die me tegen het borst stuit
Naast dat door een verlichte stad fietsen waar mensen op straat zijn alsnog onveilig kan voelen

Niet om te zeggen dat het er niet toe doet maar het voelt zo miniem

11 likes

Idd. Zolang niemand iets doet aan de rapeculture kun je bosjes weghalen en straten verlichten wat je wilt maar je maakt vrouwen niet daadwerkelijk veiliger.

13 likes

Ik zat me hierbij vooral af t vragen hoeveel verschil dit gaat maken omdat er niet zo heel veel andere routes die kant op zijn? Je hebt nog één andere weg geloof ik waar je fatsoenlijk kan fietsen die kant op (langs de dollingadreef en dan abcouderpad) maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het dan opeens wel een heel drukbezocht fietspad wordt ‘s nachts, veel mensen die die kant op moeten fietsen daar nu ook al?

4 likes

Symptoombestrijding inderdaad. Waar ik gister werd lastiggevallen was niet op een onverlicht bedrijventerrein, in een tunnel of vlakbij bosjes. Het was in de binnenstad van een stad in de randstad, vlakbij het ov, rond 18.00 uur (mocht tijdstip nog uitmaken).

Zo klaar mee met dit soort symptoombestrijders. Bovendien wordt het dan nog makkelijker om tegen slachtoffers te zeggen: “maar je nam niet de weg die werd geadviseerd.”

Ja sorry, maar wie heeft daar tijd voor om dat allemaal uit te zoeken? Als je gaat stappen en alleen moet fietsen, snap ik het. Maar als ik van werk naar huis loop, of nog even de stad in moet, ga ik dat toch allemaal niet uitvogelen.

14 likes

Ik liep gisteravond rond 19.30 in het centrum van Rotterdam en was onderweg naar huis. Realiseerde me terwijl ik liep hoe vaak ik op de route afwegingen maakte over welke route te nemen, echt bizar eigenlijk. Niet over parkeerterrein X terwijl dat korter is, te donker en weinig mensen dus loop maar door de drukkere straat die er parallel naast loopt. Niet via zijde Y langs het water want veel bomen en weinig verlichting, dus neem de iets onhandigere route waar meer mensen lopen en meer lantaarnpalen zijn.

Werd onderweg ineens aangesproken door een man, die een hele normale vraag stelde maar echt 0 idee had van hoe mijn hartslag x1000 ging puur door mij aan te spreken terwijl ik in mijn eentje op een rustige plek liep zonder potentiële omstanders. Schrok me een paar minuten later helemaal kapot door een hardloper die ineens achter me verscheen en me vanachter dus heel snel en plots passeerde.

Was zo geĂŻrriteerd toen ik thuis kwam want dit was letterlijk een route van 10 min en vraag me af of ik zo panisch ben of dat het gewoon echt kut is om een vrouw te zijn đŸ« 

18 likes

Heb laatst eens voor de grap geteld hoeveel mannen versus vrouwen ik tegenkwam op de weg naar huis. Dit was 20 min fietsen langs een kanaal rond 22:00. Ik heb 49 mannen en welgeteld 1 andere vrouw (die met een man samen fietste) geteld. Toen besefte ik me ook waarom ik soms zo bangig ben ondanks dat ik veel mensen tegenkom. Iedereen die je tegenkomt is man.

19 likes

Ze heet Sabine in het spotje

1 like

Ah ok! Was anders niet heel tactvol geweest, net als die keer dat Talpa de naam van een door een misdrijf om het leven gekomen jongen voor een personage had gebruikt :smiling_face_with_tear:

1 like

dit maakt me echt ziedend en heel verdrietig. die vrouwelijke agente gedraagt zich zo tering typisch arrogant, bijdehand en bedreigend, echt heel typisch politieagent(e) gedrag dat uiteindelijk alleen maar escalerend werkt. sowieso nooit echt handig maar godverdomme absoluut gestoord als je het tegen een slachtoffer van huiselijk geweld hebt. en iemand dan ook nog fysiek bejegenen en vastzetten
 werd er gewoon plaatsvervangend misselijk en angstig van bij dat fragment. en dan nog een teringopmerking van dat agentenwijf er achteraan. arme arme vrouw.
maar ergens wel goed dat dit nu op tv komt
 hopelijk ontstaat er ophef en kan er daarmee iets veranderen. in ieder geval meer bewustwording over hoe je met slachtoffers moet omgaan en dat kwetsbare personen niet alleen veiligheid verdienen wanneer ze huilend hulp aannemen, ook als ze opgewonden zijn en alles als dreiging zien. juist dan eigenlijk.

21 likes

Dit meisje was wel ergens waar ze niet mocht zijn, dus er mist wel wat context.

Ik kan trouwens juist écht niet tegen dat toontje van die BIJ1 mevrouw

1 like

dat heeft toch niet zo veel te maken met de punten die in deze video worden gemaakt & hoe ze als vermoedelijk slachtoffer van huiselijk geweld wordt behandeld?

13 likes

En dit heeft er ook weinig mee te maken. Heb je naar de inhoud van de video gekeken?

3 likes

Lijkt me wel, het is onduidelijk wat er gebeurt is. Staat niet op camera’s en zij wilde niet meewerken.

Het was geen gewoon woonhuis maar een soort opvanglocatie oid/iets met begeleiders. Die jongen mocht daar wel zijn, zij niet. De politie kende deze mensen al, zij had een gebiedsverbod of locatieverbod oid omdat er kennelijk al meer speelde. De begeleiders stonden er op een geven moment ook bij.

Dus het is wel anders dan 1 op 1 huiselijk geweld, sowieso is het daar altijd junkie centraal en veel gezeik dus wss was de politie er wel klaar mee.

@dblauw heb de hele uitzending gezien ja

4 likes