Nieuws, actualiteit en politiek #5

is imo alsnog geen vrijbrief om iemand zo te behandelen en de context sluit ook niet uit dat deze vrouw niet alsnog slachtoffer is.

en ‘junkie centraal’ en ‘veel gezeik’ en ‘de politie was er klaar mee’, ik vind dat echt gevaarlijk om zo te zeggen. alsof de politie dan en op sommige plekken en rondom sommige mensen wel even hun geduld mag verliezen.

23 likes

Ook geen vrijbrief voor een (mislukte) politica om op te roepen dat alle agenten die hier op beeld staan uit hun functie gezet moeten worden, gevolgd door ACAB en 1213, heel onprofessioneel in een stad met een gigantisch tekort aan politiekracht.

Ook frappant dat ze de politie racistisch noemt om vervolgens te zeggen dat ze zacht omgaan met de dader (niet-wit) en hard zijn tegen het slachtoffer (wel wit).

Edit: bollendak is ook junkie centraal, misschien niet aardig maar dat is gewoon een feit. Daar zijn dagelijks incidenten, vaak met messen. Vroeger hadden we een junktunnel, nu hebben we junkspots door de stad heen waar de politie dagelijks moet opdraven.

5 likes

ik heb haar geen acab horen zeggen en als ze dat als politicus zegt idd niet heel handig. maar wat de rest van het filmpje betreft vind ik het heel goed dat ze het aankaart.

en de politie kan als orgaan racistisch zijn maar in deze specifieke situatie wellicht niet, sluit elkaar niet uit.

8 likes

In de comments, ze gaat full woke Amerikaan zeg maar. Vind ik zelf niet constructief.

Maargoed ik ben allang blij dat ik mezelf tot op heden niet in slomo voorbij heb zien komen in die afgrijselijke ‘kijk, het zijn mensen in Utrecht die niet doorhebben dat we ze filmen’ tussenstukjes in, dus dit is verder ook niet mijn heuvel.

3 likes

nee maargoed dat zij daar heftiger en ongenuanceerd in is betekent niet dat de politie wel oké heeft gehandeld en dat dit soort gedrag van de politie niet onderdeel is van een groter probleem is bij het aanpakken van femicide en huiselijk geweld.

en ja wat meer mijn heuvel wel. en zeker met meerdere imo politiepropaganda programma’s op tv vind ik het wel belangrijk dat er ook tegengeluid is.

10 likes

Bureau utrecht/ Rotterdam/ alle andere varianten vind ik sowieso toonbeeld van slecht/ niet de-escaleren. Zo vaak gaan ze er met gestrekt been in en gelijk ‘wegwezen joh’ en duwen etc.
Ik vind het heel interessant om te kijken dus ik maak het wsl niet beter, maar valt me wel op dat ik echt vaak denk nou nou was dat nodig? En zeker bij opgehitste jongeren werkt het als rode lap vaak waardoor ze dan uiteindelijk tot een arrestatie komen waarvan ik me afvraag of dat nodig was geweest

16 likes

Ik elke aflevering zoekend naar of ik er niet per ongeluk in ben beland. Vind het verder wel echt een verschrikkelijk programma, vol onsympathieke agenten dat precies aantoont waarom klassiek politiewerk niet overal voor werkt. Haat aan Ewouts gegoede burgerijblik ook.

20 likes

Ongelofelijk dat ze deze vrouwen terug wil sturen.

2 likes

Hahahaha mijn god. Hoe durf je met droge ogen hè? :joy:

3 likes

Wat gebeurt daar steeds in de Eerste Kamer :joy:

3 likes

D66 nog wel haha, dat zal Caroline echt leuk vinden😅

1 like

Ja, hoe kan dit in vredesnaam in één jaar twee keer gebeuren. Zo’n vreemde wissel

3 likes

Mensen die alleen voor zichzelf in de politiek gaan en niet voor hun ideale of standpunten

3 likes

Maar dan nog zou het toch logischer zijn om aan te sluiten bij vvd of iets dergelijks

https://www.parool.nl/nederland/nrc-rectificeert-berichtgeving-rondom-informateur-wijers-krant-biedt-excuses-aan~be100cae/

We wekten de indruk dat we meer bronnen hadden die Wijers ‘leugenaar’ hoorden zeggen, dan we in werkelijkheid hadden,’ schrijft hoofdredacteur Patricia Veldhuis.

:woman_facepalming:t2:
Te gênant voor woorden. Niet publiceren is ook een optie

NRC stelde vervolgens in een brief van de hoofdredactie dat de bewering van Smit niet afdeed aan wat veertien bronnen zeiden. In werkelijkheid bleek dat slechts twee bronnen de uitspraken zeiden te hebben gehoord. De NRC-ombudsman was al kritisch op de berichtgeving van de krant rondom Wijers.

Als de kranten business niks meer is, kan het NRC altijd nog een juicechannel beginnen

(Dit is geen plus artikel. Volgens mij kun je die zonder abonnement lezen)

4 likes

De eigen ombudsman van NRC had dit vorige week al vastgesteld. Hij schreef in eigen krant een vernietigend artikel over de eigen hoofdredactie.

Maar bizar dat de redactie er een week over doet om te erkennen dat dit fout was.

1 like

Vind dit wel een goeie video en ook dat je kan zien waar andere vrouwen zich onveilig voelen

6 likes

Ik vond dit juist helemaal geen vernietigend oordeel. Hij is kritisch over het bronnengebruik (die passages zijn eerder al aangepast), maar vond dat de publicaties gewoon konden. Heeft dat in Haase Zaken ook nog uitgebreid toegelicht, de ombudsman is juist een van de redenen dat er eerder niet gerectificeerd is.

3 likes

Komt omdat de Volkskrant vandaag een reconstructie heeft gepubliceerd over dit schandaal.
NRC heeft er waarschijnlijk lucht van gekregen (of de Volkskrant heeft het aan hen verteld voor een eventuele reactie) en wilde de schade hierdoor beperken

1 like

Idk ik vind het een leuk programma en kijk er altijd naar. Maar ik zie nu wel regelmatig situaties waarbij ze echt anders hadden kunnen handelen. Ze hadden hier gewoon moeten zorgen dat die jongen en het meisje elkaar niet konden zien zodat ze echt 1 op 1 in gesprek konden gaan. Vond het de vorige aflevering ook echt schrijnend dat er een vechtpartij was met een jonge jongen, en die moeder aan de telefoon er geen fuck om geeft. Je hoort gewoon dat die jongen gekwetst is en alsnog reageert de politie echt fucking hard op hem. Ik snap dat er bepaalde spots zijn waar veel problemen zijn en je daar uiteindelijk echt klaar mee bent en in die gebieden harder optreedt, maar vind wel dat je in zulke situaties het echt anders moet doen.

1 like