Nieuws, actualiteit en politiek #5

Wat verwachten jullie van de verkiezingsuitslag in de Centraal Afrikaanse Republiek?

Ik ben toch bang dat Faustin-Archange Touadera een derde termijn gaat binnenhalen.

1 like

Ik zal eerlijk zijn: nee ik heb dat niet door.

Ja heb er wel wat dingen over opgezocht. Wat kunnen de gevolgen zijn?

3 likes

Sorry ik weet dat er echt grotere problemen gaande zijn, maar ik ga ZO slecht op het feit dat ik het gezicht van Trump de president van de VS elke keer moet zien als ik het nieuws open. Fucking rotkop.

7 likes

Het feit dat de VS het oké vindt om een land te koloniseren als dat land geen olie aan hun wilt geven. Dat landen dus geen zelfbeschikkingsrecht hebben of het recht hebben om hun eigen grondstoffen te beheren. Er wordt door de VS waarschijnlijk een pro-Amerikaanse dictator geïnstalleerd wat de komende decennia voor onrust gaat zorgen in dat land en in de regio, terwijl dat hele land wordt leeggetrokken zodat de VS winst kan maken.

In het verleden is dit ook gebeurd met andere landen (bijv. Iran).

15 likes

En dan is er ook nog het precedent dat dit schept richting China, want ja als de VS dit ongestraft mag doen, waarom zou China dan niet Taiwan kunnen inlijven? Vond het ook heel bizar dat Trump al begon over olie uit Venezuela blijven verkopen aan China.

14 likes

Dank je wel. Ok dit had ik al wel meegekregen. Maar dacht dat ik mogelijk nog wat miste.

3 likes

met war on drugs als excuus, waarom probeert trump dat smoesje überhaupt :joy:
War on terror bij oa Irak, war on drugs nu, misschien kon hij er beter wat anders van maken want ik vind war on drugs ook wel beetje late to the party. Ik vind dat hij een nieuwe term/smoes moet verzinnen. Gewoon voor het idee dat wij, zijn wereldpubliek, ook een beetje serieus worden genomen

5 likes

Maar ja, waarom moeilijk doen als hij er toch sowieso wel mee wegkomt.

Ik zie ook voorbij komen dat sommige Venezolanen blij zijn? Beseffen zij de impact en gevolgen dan (nog) niet?

Besef jij niet welke impact het regime van Maduro heeft gehad op hen?

7 likes

Nee blijkbaar besef ik dat niet :slightly_smiling_face: bedankt.

Dan ga ik mij daar verder in verdiepen.

(Echt een vriendelijk topic dit als je niet meteen overal van op de hoogte bent en alles heel goed weet en hebt gelezen)

81 likes

Waarom zo uit de hoogte?

Vind dat hautaine toontje als iemand hier niet direct alle ins en outs weet echt irritant.

@ZusjevanJoost ik was ook niet zo thuis in de situatie in Venezuela maar Maduro was een dictator en de Venezolaanse bevolking heeft de afgelopen jaren grote armoede, onveiligheid en voedseltekorten gekend. Het feit dat Maduro weg is leidt daardoor bij een deel van de bevolking ook tot vreugde. Wat ik ervan begrijp is het dus op zich geen slechte zaak dat Maduro weg is, maar wel de manier waarop dat gegaan is: door een soort bliksemaanval van Trump die dit echt niet doet omdat het beter is voor de Venezolaanse bevolking maar puur omdat hij de oliebelangen veilig wil stellen voor Amerika en ivm China, waar Maduro nauwe banden mee had.

Corrigeer of vul overigens vooral aan als mensen het beter weten hoor want ik weet ook niet meer dan wat ik me gisteren en vandaag een beetje ingelezen heb.

55 likes

Dank voor de uitleg!

2 likes

Maar waarom zou je dit niveau van luiheid niet mogen aanspreken. Ik vind het echt raar om steeds van andere leken te gaan vragen of ze je basic aspecten van het nieuws kunnen uitleggen (bij grote nieuwsontwikkelingen waarbij je zelf geen research meer hoeft te doen), waarbij het er vaak op neerkomt dat die anderen het google werk gaan doen wat jij vertikt en je de tweedehandsversie krijgt. Zou dat vooral ook voor jezelf niet willen. edit: want je krijgt dus ook andermans interpretatie en ik wil niet lullig doen, maar die is zo af en toe nogal mager.

20 likes

Ik snap ook prima als mensen geen zin hebben om dingen aan anderen uit te leggen. Alleen dat aanspreken vind ik gewoon zo onnodig. Heb het idee dat mensen dat vooral doen om even te showen dat zij wel helemaal op de hoogte zijn. Ik zou zeggen als je geen zin hebt om iemands Google te zijn scroll er dan gewoon voorbij en reageer niet.

40 likes

Ik ben ook niet op de hoogte van alle ins en outs, maar het kost je 5-10 min om even te googlen naar bijvoorbeeld Maduro en Venezuela of Sudan of Congo politieke situatie o.i.d.

En dan weet je in grote lijnen wat er speelt. Ik snap niet zo goed dat je a hier op dit draadje gaat kijken en b dan ook nog vraagt wat er aan de hand is. En dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik snap het oprecht niet. Want wat hoop je hier dan te vinden na het lezen van een NOS headliner?

4 likes

Ik wil toch even reageren, aangezien ik deze discussie heb aangewakkerd.

Het is helemaal terecht dat ik hier niet mijn uitleg moet vragen, dat is waarschijnlijk inderdaad voornamelijk ook luiheid.

Over deze situatie wist ik echt nog niks en was ik een een beetje in shock dat dit zomaar kon. Ik dacht dat er niet echt een achterliggende rede lag achter de luchtaanval en ontvoering. En dat het volledig uit het niks kwam.
Toen ik hier dit poste, was het meer een soort brein dump en wtf is hier gaande. Niet per sé een ik wil dat iemand mij dit helemaal uitlegt.

Desalniettemin, zeer lui en slecht dat ik niet op de hoogte was en het eerst heb opgezocht.

1 like

Ik vind het nogal uit de hoogte om je af te vragen of de blije mensen in Venezuela zich iets niet beseffen over een situatie waar zij al 27 jaar in moeten leven.

12 likes

Ik vind “uit de hoogte” een totaal misplaatste woordkeuze. Onwetend, ja. Maar ik deed absoluut niet uit de hoogte.

21 likes

Volgens mij waren dat de woorden van @Sundance

Maar @Loxodonta gebruikt letterlijk jouw eigen woorden om je in te laten zien waarom die mensen blij zijn. Ik snap niet waarom iedereen daar nu over valt

3 likes