Nieuws, actualiteit en politiek #5

Omdat ik niet uit de hoogte deed. Daarom. Vind ik een flauwe comeback om me even op de vingers te tikken.

5 likes

ja dit topic staat er nou ook niet echt om bekend super hoogwaardige analyses te delen of dat mensen super goed op de hoogte zijn, dus in die zin een onlogische plek om om informatie te gaan vragen. Beetje the blind leading the blind. En wat al gezegd wordt, als je zelf zoekt op nieuwssites dan weet je in ieder geval iets beter wat je bronnen zijn en wat daar evt mis mee kan zijn (ipv op een forum waarbij je geen idee hebt waar de ander het vandaan heeft en wat diens interpretaties/overtuigingen zijn), vanuit daar kan je dan weer verder zoeken of informatie checken.

4 likes

Precies, thanks!

Wat context: Iedereen en z’n moeder die nu op Instagram stories loopt te delen over hoe verschrikkelijk het is en dat het Trump alleen om de olie te doen is. Ja. Maar hebben deze personen zich ooit hiervoor druk gemaakt over het regime en de gevolgen daarvan? De olie was al nooit van het volk. Voor sommige Venezolanen is dit enorm pijnlijk en belerend. Please laat ze blij zijn voor nu.

2 likes

Kan toch ook dat iemand toevallig net een goed artikel heeft gelezen over de situatie en dat kan delen hier. Waarom het wiel per se opnieuw uitvinden. En als je daar geen zin in hebt scroll je toch gewoon door. Vraag me nu af of mensen zo ook praten met andere mensen irl haha.

12 likes

ja maar als je kennis zo basic is dan kan je beter gewoon even de NOS lezen, daar staan dit soort dingen precies. Een uitgebreid artikel komt daarna dan als je er meer van wilt weten.

Of je neemt een abonnement op een krant

3 likes

Ja true, maar wel onnodig om het zo onaardig te benoemen vind ik. Niet @ jou gericht hoor dit.

2 likes

Omdat er een heel groot verschil zit tussen journalisten met een bepaalde achtergrond die voor een breed publiek proberen te schrijven en daar bewuste keuzes in maken en forummers die dat dan vervolgens naar eigen inzicht in begrijpelijke taal doorsluizen. Essentiƫle elementen verdwijnen en dat is gewoon geen positief iets. De forummer die het nieuws samenvat vindt zegmaar geen enkel wiel uit.

Edit: mn kidsweek grapje hier gister was flauw, maar er zit een serieuze noot in. Nederlands kindernieuws is van hoog niveau, als je niet door al het volwassen nieuws wat vaak is opgeknapt in verdiepingsstukken heen komt, maken zij de meest ronde artikelen.

20 likes

Zeker mee eens. Bedoelde zelf ook het delen van een artikel (die iemand toevallig net heeft gelezen) bijvoorbeeld en niet per se een eigen analyse delen.

2 likes

Ik ken persoonlijk vanwege het wonen op CuraƧao een heleboel Venezolanen die nu groot feest vieren. In het nieuws wordt dit nu natuurlijk voornamelijk ondergesneeuwd door Trump en het olie verhaal, maar de situatie in Venezuela was al heel lang niet okĆ© (een understatement). Natuurlijk is een betere toekomst nu niet verzekerd, maar voor het volk voelt het nu wel als dat er eindelijk verandering komt na tijden van moord, armoede en honger. En natuurlijk is dit een van Trump’s machtsspelletjes. Ik denk dat die dingen best goed naast elkaar kunnen bestaan.

11 likes

Deze podcast is een goede als je meer over de situatie wil horen; komt ook ook een Venezuelans vrouw die in Nederland woont aan het woord; die uitlegt waarom ze blij zijn dat Maduro opgepakt is, maar dat ze (nog) niet blij zijn met de invloed van Amerika.

Extra: Amerika valt Venezuela aan, Maduro opgepakt - Boekestijn en De Wijk | Podcast on Spotify

8 likes

Heb hem meteen in mijn lijstje opgeslagen, tnx!

1 like

goed fictieboek over hoe vreselijk de situatie in venezuela was/is

6 likes

Ik mis nog Trump in het hele Epstein verhaal :stuck_out_tongue: timing timing

2 likes

Ik kan er vooral niet tegen dat ik op Instagram enzo nu iedereen weer Trump zie verheerlijken dat ie dit gedaan heeft, en iedereen het hele fucking Epstein verhaal weer vergeten lijkt te zijn. Ik lees dan dingen als:’ wat een eer om Trump als president te hebben etc.’. Het is zo overduidelijk weer een strategisch geplande afleiding ook. Het lijkt alsof iedereen gewoon weer is vergeten dat deze man hoogstwaarschijnlijk kinderen heeft misbruikt?!?! Mensen hebben een grote portie van die files weten te unredacten en hij komt er weer ik veel hoeveel keer in voor.

4 likes

Tja ik denk ook vaak zat ā€˜Google dan effe’ maar als iemand nou iets moeilijks probeert te begrijpen… inderdaad je krijgt Mss geen doorwrochte antwoorden, hoewel iemand als @Zemraluani bijvoorbeeld leuk een beetje kan duiden en uitleggen.
Ik snap wat je bedoelt denk ik maar in dit geval keur ik het goed.

2 likes

Ik dacht dat kamala zou winnen :clown_face:

Ik heb het opgegeven en dit jaar bemoei ik me niet met nieuws uit de USA

8 likes

Hahaha over de president van de VS right

4 likes

Dit bericht 🄹 En die bewijsfoto erbij ook, haha.

5 likes

hahaha ik las snel en las ā€˜sletjes’ ahaha

8 likes

Maar eerlijk deze man had gewoon met die sleeen de straat op gekund of ze aan de weg kunnen zetten met een bord erbij. Je gaat geen kinderen vragen mee te gaan naar je schuur.

41 likes