Nieuws, actualiteit en politiek #5

ohhhh ja WOEST werd ik hier van,

7 likes

Ja ik denk dat het bij dit soort maatregelen erg hangt op de specifieke uitvoering
 Want het feit dat er toch redelijk wat mensen met echt grote inkomens in sociale huurwoningen wonen vind ik wel moeilijk in het huidige systeem (idealiter heeft iedereen gewoon recht op betaalbare woonruimte natuurlijk maar dat is gewoon niet hoe het in NL nu ingericht is). Ook met dat nieuws pas over de 12000 mensen met een sociale huurwoning én een koopwoning, daarvan denk ik dan daar mogen we best wat tegen doen. Maar ja dit soort maatregelen pakken gewoon wel snel kut uit voor mensen die net boven de grens zitten

5 likes

Ik wil dit doorberekend/geanalyseerd zien door iemand die er echt verstand van heeft. Het zijn allemaal van die super abstracte ideeën die op het eerste gezicht eerlijk lijken maar ik heb echt geen idee wat het in de praktijk betekent. Als ik bijv in Amsterdam kijk zit er een flink gat (als in 1000+ euro per maand, en de inkomenseisen verschillen enorm) tussen sociale huur en vrije sector. Dus het net boven/onder de grens is een grote marge. En puur inkomen is ook niet alles, het maakt ook uit wat je lasten zijn (heb je kinderen, betaal je alimentatie, etc.). Dat vind ik zo teleurstellend ook aan dit soort plannen en berichtgeving, je weet gewoon als lezer niet wat er nou daadwerkelijk staat.

Dus ja ik zeg onteigenen en volkshuisvesting

10 likes

Aah joh mensen, dat huis hebben we toch alleen maar nodig om te slapen. De AOW wordt vanaf 2033 één op één aan de leeftijdsverwachting gekoppeld. Lekker werken tot je erbij neervalt!

1 like

Ik vond dat dus echt zo’n storm in een glas water. 12.000 van het geheel is niks (0.5%). Deel van die groep heeft een goede reden en 80% bezit maar één koopwoning. Je kunt beter zeggen >99.5% van de sociaal huurders heeft geen koopwoning. Ik heb in Nederland vaak het idee dat een supergrote groep mensen in een redelijk vergelijkbare situatie zich keer op keer tegen elkaar laat opzetten. Ik wil niet doen alsof inkomensverschillen in die groep er niet toe doen, maar het inkomen waarvan ik vind dat sociale huur goed uit te leggen is ligt echt een heel stuk hoger dan de huidige norm. En ik geloof niet dat er veel Ă©cht rijke mensen sociaal huren, want als je het geld hebt voor een eigen woning op de locatie waaraan je gehecht bent loont het om niet te blijven zitten. Volgens mij huurt nog niet eens 10% van de sociale huurders scheef?

11 likes

Daar wordt nu wel al jaarlijks naar gekeken dus lijkt me dat er iets anders mee bedoeld wordt. Waar had je het gezien @macchiato?

Oh helemaal met je eens hoor dat laatste.
En ja het is een storm in een glas water, maar ik vond het gewoon heel tekenend voor het feit dat het in Nederland gewoon beleid is dat je met een flink hoog inkomen in een sociale huurwoning mag wonen, want je doet hiermee niks verkeerd. Ik ken gewoon wel een paar voorbeelden van mensen waarvan ik echt denk wat doe je in die sociale huurwoning, waaronder mensen die een koopwoning ernaast verhuren.

2 likes

Nouja het is geen beleid dat je met een hoog inkomen in een sociale huurwoning mag wonen, je mag er blijven wonen met een hoger inkomen dan de inkomensgrens om er in te mogen. En daar is het hele issue dat je niet door kan stromen door een gierend tekort aan betaalbare koop- of vrije sector huurwoningen.

Wat je noemt over een koopwoning verhuren maar ook een sociale huurwoning huren is natuurlijk wel echt een hele grote uitzondering op de gemiddelde huurder van een sociale huurwoning.

3 likes

Ja ik snap je. Ik denk zelf eerder: je had dus ooit een inkomen waarmee het kon. Als je wilt dat die mensen doorstromen, moet je doorstromen aantrekkelijk maken. Vind het steeds duwen en trekken aan mensen die blijven zitten heel tekenend van hoe we wonen in Nederland in een rap tempo los zijn gaan zien van gevoel en het idee dat het duur moet zijn heel snel is ingeburgerd. Terwijl ik denk echt dat we heel voorzichtig moeten zijn met beleid dat van mensen vraagt een woning waaraan zij gehecht zijn te verlaten omdat er vaak best een logische reden is voor mensen om dat niet te doen. Feitelijk is de vrije sector gewoon een bizar construct, waarin heel veel mensen (ook met hoge inkomens nog) uitkomen op woonlastenpercentages waarvan experts zeggen dat ze ongezond zijn. Je bent gekkie als je daar een sociale huurwoning voor verlaat. Aan het einde van de dag is de schaarste op de sociale huurmarkt heel bewust gecreëerd door dezelfde charlatans die nu naar de scheefhuurder wijzen.

Mensen met een koophuis waar ze in kunnen trekken daargelaten trouwens. Die moeten opdonderen.

23 likes

Ja en demonstratierecht inperken, leven we nog in een democratie of wat!?!

6 likes

Onze levensverwachting was juist toch wat omlaag gegaan, zou de aow leeftijd dan ook wisselen, wordt dan echt een groot kansspel

2 likes

In dit artikel. Ik lees het alsof het juist niet om de sociale huurwoningen gaat, omdat die daaronder ook nog los benoemd worden.

Ik zit niet in een sociale huurwoning omdat dat niet lukte, maar het percentage aan vaste lasten is daardoor erg hoog. Dit jaar heb ik ineens weer recht op een beetje huurtoeslag omdat de bovengrens van de huur waarbij dat kan, nu niet meer vastzit aan het max sociale huur bedrag.

Maar ik reageerde wel een beetje snel, want nog geen idee of dit inderdaad op mij van toepassing gaat zijn. Ik denk dat die groep met sociale huurwoningen en een koopwoning wel degelijk “aangepakt” moet worden maar hoop dat algemene regels niet anderen gaan dwarsbomen in de mogelijkheden om door te stromen naar een andere woning.

1 like

Tja veel positief nieuws had ik ook niet verwacht.

Maar goed, als we uiteindelijk gewoon normaal met elkaar om konden gaan in de wereld en geen landje pik deden om de ego van een paar mannelijke “wereldleiders”, was er minder geld nodig voor defensie.

Ja dit. Het ging hier in een VSR podcast ook over en daar was de tendens ook dat het je morele plicht is om te verhuizen als je meer verdient dan het maximum voor sociale huur. Maar
 in elk geval in de grote steden is het verschil tussen sociale huur en vrije sector echt gigantisch? Ik woonde in een sociale huurwoning (via een particulier, niet via woningbouw) en echt geen haar op m’n hoofd die overwoog om het dubbele te betalen voor eenzelfde formaat cracky huurhuis toen ik eindelijk een beetje geld ging verdienen (zeg maar, net boven die grens). Dan kon ik nog steeds geen cent sparen etc. Heb uiteindelijk samen met m’n partner iets kunnen kopen (vanwege zijn eigen geld) en heb er nog buikpijn van dat ik die woning heb opgegeven want wat als dit stukloopt?

17 likes

In het artikel van de NOS staat niks over de WIA, maar in het regeerakkoord helaas wel. Allereerst dat ze nieuwe instroom in de IVA willen afschaffen. WIA-IVA is een permanente uitkering voor mensen die onomkeerbaar ziek zijn. Het alternatief is de WIA-WGA waarbij je elke 1 å 2 jaar moet worden herkeurd. 1) Hoe kut voor mensen die permanent invalide of progressief ziek zijn, slechts tijdelijke financiële zekerheid en elke keer weer moeten bewijzen dat je recht hebt op een uitkering in plaats van rust die ze nodig hebben en 2) dit gaat de wachttijden bij UWV die nu al enorm oplopen toch alleen maar langer maken, als íédereen herkeurd moet worden
? Ik snap niet hoe dit een oplossing is.

En over de WIA staat er ook in dat ze het activerender willen maken “waar dat op een menselijke manier mogelijk is” (thanks CDA voor deze nutteloze toevoeging). Ik kom echt nĂ©t uit een bespreking met mijn medisch psycholoog waarin we concludeerden dat de verplichtingen die er in de ziektewet nu al zijn om zieke mensen “te activeren” mijn herstel juist in de weg hebben gezeten + de arts die ik vorige week sprak ging ook heel hard zuchten en fronsen toen ik beschreef hoe het er met mijn bedrijfsarts aan toe ging. Ik kijk echt uit naar nog meer “activering” in de WIA, lekker weer verplicht tweewekelijks met een jobcoach vacatures bekijken die ik allemaal niet aan kan ofzo. Fun fun fun.

22 likes

En door de lange wachttijden bij de UWV, is de kans groot dat meer mensen tijdelijk in de bijstand komen. Want anders kan je het op een gegeven moment niet bolwerken.

Nou dat hele proces lijkt mij ook geen pretje als je chronisch ziek bent.

7 likes

Je krijgt nu tijdens de wachttijd een voorschot! Dus dat is niet aan de orde voor zo ver ik weet gelukkig.

4 likes

Hier ook hoor. Studieschuld waardoor het nooit gaat lukken om te kopen, dankzij het kabinet. En dan nu deze regels?

2 likes

Wel veel meer vette gevechtsvliegtuigen hoop ik (elektrische gitaarmuziek)

Die trotse kutgrijns van Jetten erbij ook

5 likes

Ik ben zelf ook niet echt fan van de vrijheidsbijdrage en whatsoever, maar het is wel een beetje het resultaat van het feit dat Nederland gewoon een kleine speler is. Ik voel me zelf een beetje machteloos (woon momenteel niet in NL maar wel van plan om daar naar toe terug te verhuizen binnen 5 jaar), maar aan de andere kant zie ik het ook een beetje van ‘het is wat het is’ en het leven vereist nou eenmaal aanpassingsvermogen her en der.