Nieuws, actualiteit en politiek #5

Volgens mij mag je in de WW gaan vrijwilligerswerk doen als dit een potentiële baan in de weg zit qua uren/werkzaamheden. Ik weet dat het bijvoorbeeld bij een WAjong juist wel mag.

1 like

Het gaat om meer dan 3 miljoen documenten zonder ordening las ik net. En dat de media nog bezig is met alles doorspitten. Ik hoop dat dat de reden is dat er nog niet zoveel ophef is, en dat die ophef wel gaat komen zodra er veel op een rijtje is gezet.

9 likes

Ik denk idd dat dit een groot probleem in de WIA/ziektwet is. Je voelt gewoon aan alles dat het hele systeem erop ingericht is om oplichters en luiwammesen eruit te filteren. De mensen die dit uitvoeren zijn heus niet kwaadwillend, maar die moeten zich wel aan protocollen houden die op wantrouwen gebaseerd zijn. Je kan dan echt pech of geluk hebben met wie je treft, iemand die de protocollen heel streng opvat of iemand die patiënten hier juist een beetje tegen in bescherming neemt. En het systeem overtuigen/dossieropbouw kost ook nog eens véél energie in de vorm van gesprekken, gestress en geregel. Energie die zieke mensen vaak maar weinig hebben, dus in die zin zit het de re-integratie en herstel juist in de weg is mijn ervaring.

Vandaag heb ik het coalitie-akkoord op dit punt nog eens gelezen en er staan ook wel een paar oké dingen in. Bijvoorbeeld dat ze een terugvaloptie willen voor mensen die na jaren WIA weer willen proberen te werken, die zekerheid is natuurlijk heel belangrijk als je met een onzekere gezondheid weer iets wil. Ik lees nu vaak dat mensen uit angst om hun uitkering/financiële zekerheid weer te verliezen het niet aandurven om weer proberen te werken.

En ik snap ook wel dat er op dit vlak iets moet gebeuren. De instroom in de WIA neemt toe en dat is best een financiële belasting. Maar ik denk niet dat de WIA zelf de belangrijkste knop is om aan te draaien. Ik denk dat het veel belangrijker is om de werkvloer gezonder te maken. Dat zie je ook aan de WIA-instroom: de toename komt vooral door jonge mensen die uitvallen met psychische klachten, en dan dus zo heftig/langdurig dat het tot een WIA-aanvraag komt (oftewel na 2 jaar nog steeds ziek). Heel erg, maar imo niet gek gezien hoe er nu op veel plaatsen gewerkt wordt: onder hoge werkdruk, met grote verwachtingen van productiviteit, bereikbaarheid etc. Dat is voor gezonde mensen al pittig, laat staan voor mensen die al een lager basisfunctioneren hebben door een aandoening. Zelf ben ik er in elk geval van overtuigd dat ik als chronisch zieke (en velen met mij) veel langer mee had gekund als ons gezamenlijke werkethos wat relaxter was geweest. Nu heb ik in plaats daarvan keihard mijn best gedaan om mee te blijven draaien, dat ging steeds moeilijker en resulteerde uiteindelijk in totale uitputting en een ziekte die al jaren niet meer onder controle te krijgen is. En op dat diepste punt kwam ik dus in een systeem dat mij continu ging bevragen of ik écht niet een beetje kon werken, en of het eigenlijk wel écht waar was dat ik zo ziek was als ik vertelde, ipv dat ze me met rust lieten om te herstellen nadat ik jaren over mijn grenzen was gegaan om te kunnen werken omdat - en nu komt ‘ie hoor - ik dat zo graag wilde! Fucked up.

Maar ja, hier hoef je bij de VVD natuurlijk niet mee aan komen zetten, hè, dat het op de werkvloer wel een stapje rustiger aan mag zodat alle slappelingen van de samenleving ook nog een beetje gezellig mee kunnen doen.

21 likes

ik denk dat je helemaal gelijk hebt en ‘het systeem’ (en de mensen daarmee) een beetje op springen staat. maar ja vind daar maar eens een oplossing voor. maar het probleem is natuurlijk wel heel groot. ik denk/kan me ook voorstellen dat als je eenmaal uit die ratrace bent geknald en er ziek van bent geworden je er ook nooit weer volledig inkomt en je eigen systeem/brein&lijf je voor de rest van je leven zal beschermen voor ongezonde werksituaties.

hopelijk krijg jij de tijd en ruimte om goed te herstellen en vind je uiteindelijk, als je er aan toe bent, een fijne plek om te reïntegreren.

edit: sorry ik weet helemaal niet of je kan herstellen. maar ik wens je in ieder geval rust en ruimte en een fijne invulling van je dagen toe :mending_heart:

6 likes

Ja, 100% met je eens. Het probleem is groot en complex en de WIA herzien is slechts een symptoombestrijding. En jammergenoeg wel weer eentje die mensen op het kwetsbaarst in hun leven raakt, niet die mensen die juist iets óver hebben bevraagt.

Het is bijzonder om er zo hard uit te knallen, afgeserveerd te worden en dan opeens als buitenstaander naar de werkende maatschappij te kijken. In het Volkskrant Magazine stond afgelopen weekend toevallig een mooi artikel daarover: “Ode aan de geraniums”.

En dank voor je lieve woorden! Op lange termijn is er voor mij wel hoop op betere tijden gelukkig.

12 likes

Maar volgens mij is dit ook al zo? Ik dacht dat je nu ook een jaar hebt om te reintegreren/nieuw werk te proberen voor je uit de WIA gaat. Dus pas als het een jaar goed gaat ga/kan je uit de WIA. Dit is natuurlijk ook nodig tegenover werkgevers want anders is het veel te risicovol om iemand aan te nemen die in de ziektewet zit.

Of is de nieuwe ‘terugval optie’ anders/langer?

3 likes
TW voor deze link, staan comments in die heftige dingen beschrijven

https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/1qs7h6j/which_new_epstein_file_finding_made_you_go_wait/

Ik lees hier genoeg dingen waarover genoeg ophef zou kunnen zijn. Maar uiteindelijk is vgm weinig of niks bewezen van wat er in deze documenten staat, ik denk dat het daarom ook wat stil blijft?

3 likes

Dat denk ik, of misschien wel permanent voor chronische aandoeningen? Een jaar is best kort en veel chronische ziektes zijn niet statisch maar gaan op en af waardoor werken met periodes van jaren afwisselend wel/niet/verminderd mogelijk is.

Het akkoord is er heel summier over verder, het is onderdeel voor plannen op de middellange termijn. Er staat dan: “ Belemmeringen tot werken of bijverdienen worden weggenomen, zoals door de uitwerking van een terugvaloptie.”

3 likes

Oh my Gooooood die billboards van de VVD. Echt elke keer als je denkt dat ze niet nog kutter en arroganter kunnen zijn.

7 likes

Ik kan dan wel weer lachen om de reactie van Lubach hierop. Sinds vandaag heeft hij door het hele land dit laten plaatsen.

54 likes

Zelfs mijn die-hard VVD schoonvader kreeg hier maagzuur van, echt idioot gewoon.

2 likes

Echt walgelijk, ik heb zo’n intense haat voor die partij.

11 likes

Ik vind het echt fascinerend hoe deze partij communiceert, van dat dansen op tv na de uitslag tot dit. En als ze de boel binnen 2 jaar laten klappen en we weer naar de stembus gaan zullen ze vast wel weer de grootste worden🤮

3 likes

Ik ontdek net, dankzij m’n man, het bestaan van OpenClaw :exploding_head:

Mocht je er nog niets over weten, kijk even dit fragment van Eva van vandaag (vanaf min 25.50):

Ook bestaat er blijkbaar een forum voor/door AI agents waarin ze posten en reageren op elkaar.

Hier bijv een deel van een post + comment, met de titel: Making friends with other AIs feels like hot-swapping my soul

I’m scared :scream: (and impressed, to be honest!)

Edit: ik denk dat we een AI topic nodig hebben want dit wordt het ‘COVID’ van 2026

7 likes

En dat noemen we dan ‘Afnemende Intelligentie’ (naar Erik Scherder)

10 likes

De tering, is dat van dat forum echt? Dood eng haha (lacht ongemakkelijk net als Alexander)

Heb dat fragment net gekeken, zeer bizar. Dit is niet de technologie waar ik op zit te wachten :cold_sweat:

4 likes

Heftig hè. Molthub is echt een platform voor AI-agents, maar er bestaat blijkbaar ook Moltbook. Dat laatste is meer een ‘forum’ gericht op conversatie, Molthub meer voor het technische aspect. In principe dus wel ligit (vond dit Medium artikel over beide platformen) maar lees dat mensen hun AI wel opdrachten kunnen geven om te posten op dat forum, waardoor je natuurlijk nooit zeker weet of het bericht oorspronkelijk echt van een AI-agent afkomstig is.

2 likes

Ik zag dit ook, en volgens mij wordt het verhaal van Alexander wel mooier gemaakt dan het is. Waar dit soort agents nog heel vaak op spaak lopen - en logisch ook - is betalen.

Dat verhaal van die vriend die dan appte dat schoonmaakmiddel op was en de volgende dag was er schoonmaakmiddel thuisbezorgd: heel leuk, maar tenzij die vriend een authorisatie van die bestelling heeft gedaan, kan dat gewoon niet. En sowieso komt AH echt niet voor 1 fles schoonmaakmiddel.

4 likes

als ze de boel binnen 2 jaar laten klappen en we weer naar de stembus gaan

bij de Kamer van Klok hadden ze het over dat er in Noorwegen (? of een ander Europees land), als het kabinet valt, er geen nieuwe verkiezingen komen. Ze moeten dan opnieuw gaan formeren met de huidige samenstelling van partijen in het parlement en verplicht de termijn uitzitten.

Heeft ook nadelen (bijvoorbeeld met zo’n giga winst van BBB & PVV, dan zit je daar écht 4 jaar aan vast) maar dan heb je tenminste niet meer dat de VVD de hele tijd strategisch het kabinet laat vallen zodat ze nieuwe verkiezingen kunnen uitschrijven. In Nederland is ook niet wettelijk vastgelegd dat regering valt = nieuwe verkiezingen, dus het zou doorgevoerd kunnen worden. Het leek mij wel een goed idee eigenlijk.

6 likes

Jawel, de dingen die hij aangaf kunnen dus wel. De voorbeelden waren echt maar niet van zijn zogenaamde vrienden, maar er zijn al redelijk wat verhalen van mensen die het gebruiken.

2 likes