Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ik heb er echt heel weinig verstand van maar hoe bedoel je dit? Hoe betalen werkenden voor risico op arbeidsongeschiktheid? ‘Gewoon’ via de loonheffing? Want die heb je met wajong ook. Of gaat er nog een extra bedrag af om dat risico te dragen?

Aub val niet over mijn domme vragen ik heb nooit een grote mensen baan gehad :sweat_smile:

3 likes

Ik denk dat @Shaaar de opbouw van je recht op WW bedoelt.
Dit bouw je namelijk alleen op als je in loondienst bent.

3 likes

Nee, volgens mij worden die door je werkgever afgedragen. Er wordt dus op je loonstrookje wel loonheffing afgetrokken zodat je werkgever die kan betalen, maar in loondienst vult je werkgever je loonheffing dus (zoals ik het begrijp) aan met de kosten voor de werknemersverzekeringen (ww,wia,wao). Ik heb zelf daarnaast via mijn pensioenfonds nog een aanvullende verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar het komt er dus op neer dat je als werkende in loondienst op meerdere manieren verzekerd bent.

Ik snap dit ook allemaal maar heel matig hoor, dus als iemand kan aanvullen.

4 likes

Dit jaar was ik eindelijk eens niet te laat om me aan te melden als ‘vrijwilliger’ op het stembureau. En ik kreeg deze week bericht dat ik benoemd ben (klinkt zo officieel lol) als stembureaulid in mijn stad. Super leuk! Ben heel benieuwd hoe de ervaring me bevalt, zal wel een lange dag worden van 07:00 tot 00:30.
Niet dat ik nou zo’n vertrouwen heb in mijn gemeente wat betreft stemgedrag maar ik ben heel benieuwd hoe het kijkje achter de schermen zal zijn.

15 likes

Klopt, dit is de werkhervattingskas @Hippe_kikker. Uit de whk worden uitkeringen betaald voor werknemers die ziek uit dienst gaan en daarna in de ZW of WGA terechtkomen.

Die kosten worden via de Whk-premie doorbelast aan werkgevers. Kleine werkgevers betalen een sectorale premie. Middelgrote en grote werkgevers betalen (deels) een individuele premie, gebaseerd op hun eigen instroom van zieke werknemers.
Het premiepercentage wordt dan toegepast op elke loonstrook. Vaak is die regel niet eens zicjtbaar voor werknemers, omdat de werkgever dit volledig betaald.

4 likes

Zo kut :frowning: en de spanning daarover helpt ook niet voor de klachten. Hope for the best :crossed_fingers:

3 likes

Thanks voor de uitleg maar dit zijn allemaal termen die ik niet snap, haha. Komt er dus op neer dat werkgevers een voor werknemers ‘onzichtbaar’ bedrag betalen als verzekering tegen risico op uitval ofzo? Dus werknemer betaalt loonheffing, maar daar bovenop gaat er dus daarvoor al iets van je salaris voor die verzekering?

2 likes

Ja, precies dat. Als wij bijvoorbeeld extra medewerkers willen - en daar aanvragen voor schrijven - moeten we daarom veel ruimer begroten dan enkel salaris.

1 like

Ja je hebt uit m’n hoofd volksverzekering (aow en nog wat anderen), werknemersverzekering (werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid) en volgens mij iets voor een zorgverzekering maar ik weet niet precies wat dat is. En over het algemeen heb je ook een pensioenbijdrage van je werkgever.

Je loonheffing is een voorschot op je inkomensbelasting en gaat naar allerlei collectieve potjes deels afhankelijk van de politiek.

Is die begroting ook iets van 150% bij jullie @Shaaar?

Wowww ik zit Haagse zaken te luisteren en daar hebben ze het over de bezuinigingen op sociale zaken en wat die praktisch betekenen. Coalitievoorstel nu zou betekenen dat je 24 gewerkte jaren moet hebben voor 1 jaar ww recht?
Dat is echt een veeel grotere verandering dan hoe ik het me voorstelde, rechtse honden

6 likes

Ja dit is echt allemaal niet best hoor en ik merk echt weinig ophef om me heen.

Ik hou me nog maar even vast aan het feit dat het een akkoord is van een minderheidskabinet

11 likes

Ik merk vooral veel ophef over de pensioenen maar dat komt denk ik ook omdat twee goede vrienden bij een vakbond werken en die nogal veel herrie maken haha

En de AOW is ook wel makkelijker te begrijpen dan al die andere regelingen I guess (althans voor mij)

5 likes

Ja ik merk ook echt weinig ophef om mij heen. Ik ben echt bang voor de toekomst, heb al heel de week stress hiervan.

Vraag mij ook echt af wat je nu denkt als je d66 hebt gestemd.

2 likes

Ik krijg echt de wubbes van die informele EU-top waar enkel gepraat wordt over deregulering. Begin eerst eens met niet al die concurrentieverstorende meuk de Europese markt binnen te laten??

1 like

Wtf had helemaal gemist dat een jongen in Canada z’n moeder en broer en 6 mensen op z’n school heeft doodgeschoten. Kennelijk een heel
kleine school ook met maar 100 mensen, fucking heftig.

1 like

Volgens mij was de dader een vrouw?

Wat raar dat het niet eens meer voorpagina nieuws is, het wordt echt te normaal…

4 likes

Nee een biologische man, in dit geval relevant omdat dit echt een ding is dat jongens doen. De naam die ze gebruiken/z’n officiële naam is ook mannelijk.

3 likes

Volgens BBC een transvrouw.

2 likes

My god zeg

Lekkerrrrrrr. Tweede keer in 1,5 jaar betrokken bij een data lek

Al is deze dus blijkbaar één van de grootste en meest gevoelige datalekken ooit in Nederland. :unamused::unamused::unamused::unamused::unamused:

Maar kijk hoe fucking veel gegevens ook.

• Volledige naam
  • Adres en woonplaats
  • Mobiele nummer
  • Klantnummer
  • E-mailadres
  • IBAN (rekeningnummer)
  • Geboortedatum
  • Identificatiegegevens (paspoort- of rijbewijsnummer en geldigheid)

Dan heb je toch gewoon alles van mij??? Of niet :thumbsup:

5 likes

Ja nu makkelijk nog te combineren met je BSN en medische gegevens van de vorige keer :two_hearts:

9 likes