Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ja echt bizar. Je zou zo langzamerhand wel willen stoppen met dingen online laten opslaan. Het is wachten op de volgende lek. Nog meer medische gegevens, hele ggz dossiers

6 likes

Ja echt vreselijk dit, ik wilde al een tijdje wat meer gaan kijken naar privacy en accounts enzo maar nu helemaal. Echt geen zin om mee bezig te zijn maar het voelt echt niet ok om overal maar m’n gegevens te hebben staan als dit soort dingen blijven gebeuren?

Geen idee hoever je kan gaan en hoeveel je kan voorkomen maar goed ben er echt klaar mee.

6 likes

Ik had al wel een mail van Odido maar daarin stond dat Identificatiegegevens niet waren gelekt. Kan me niet voorstellen dat dan de rest wel gelekt is en dit dan bij mij net niet. Dus óf Odido is niet eerlijk in de communicatie óf dat laatste is echt niet gelekt.

@Evenveel, je kan er heel weinig aan doen behalve alert blijven op misbruik. Bedrijven horen de boel op orde te hebben maar het is nooit waterdicht. Hoe goed op orde Odido het heeft geen idee. Er zal wel een onderzoek van Autoriteit Persoonsgegevens volgen en die kunnen een boete opleggen. Maar daar schiet niemand wat mee op. Dat is het kutte van dit alles, je moet je gegevens wel afgeven en dan er maar op vertrouwen dat het goed gaat. En dit is toch altijd iets wat geld kost en waar je nooit direct van merkt (en soms nooit) als het misgaat. (Het is deels mijn werk en dus ook mijn frustratie.)

2 likes

Heb wel 2 mensen in mijn omgeving met inderdaad allebei een andere mail dus denk wel dat ze het kunnen inzien en het niet bij iedereen is.

1 like

Wij hebben geen mail gehad. Ben benieuwd. Of zijn het alleen mensen met een mobiel abonnement?

Nee niet alleen mobiel maar je hoort binnen 48 uur iets. Dus kan helaas nog komen, ik heb ook nog geen mail.

4 likes

Ik heb echt net een minuut geleden pas mail gehad en een vriendin al een paar uur geleden
Volgt idd vandaag of morgen

Bij mij staat ook dat identificatiegegevens niet gelekt zijn, maar ik vraag me af of ik die überhaupt ooit wel gegeven heb? Of moet dat voor een mobiel abonnement?

Bij mij staat ook expliciet niet de identificatie gegevens. Maar alsnog echt veel wel. Echt alvast janken om alle spam en vage telefoontje etc.

Om welke informatie gaat het?
Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:

• Je volledige naam
  • Je klantnummer
  • Je adres en woonplaats
  • Je telefoonnummer
  • Je e-mailadres
  • Je IBAN (rekeningnummer)
  • Je geboortedatum

Wat niet is gelekt:

• Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs
  • Je wachtwoord van ā€˜Mijn Odido’
  • Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
  • Je locatiegegevens – waar je was
  • Je factuurgegevens
  • Scans van identiteitsbewijzen
2 likes

Ja dit heb ik ook gehad!

1 like

Misschien bij het afsluiten van je abonnement? Is bij mij al een eeuwigheid geleden dus ik heb geen idee. Is misschien ook wel de reden zijn dat het niet gelekt is bij mij, te oude gegevens.

2 likes

Onderzoek tot nu toe laat zien dat de gelekte informatie mogelijk het volgende bevat:

• Je volledige naam
  • Je klantnummer
  • Je adres en woonplaats
  • Je telefoonnummer
  • Je e-mailadres
  • Je IBAN (rekeningnummer)
  • Je geboortedatum

Wat niet is gelekt:

• Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs
  • Je wachtwoord van ā€˜Mijn Odido’
  • Je belgegevens – gegevens over wie je hebt gebeld of wanneer
  • Je locatiegegevens – waar je was
  • Je factuurgegevens
  • Scans van identiteitsbewijzen

Dit stond er bij mij. Hetzelfde als hierboven, bij jou dus ook?

1 like

Misschien domme vraag maar wat kunnen mensen concreet met die informatie? Alleen iets als je klikt op phishing mailtjes of ingaat op nep telefoontjes?

2 likes

Ik zit zowel bij Ben (sim only) als bij Odido (internet abo) 🄹 dus had twee mails.
En in de mail van odido staat dat er geen ā€˜Identificatiegegevens: nummer en geldigheid van je paspoort of rijbewijs’ zijn gelekt, maar in die van Ben wel.
Dus misschien doordat dat een telefoonabonnement is en ik daar ooit een id voor heb geüpload? Kan me dat niet herinneren maar zit ook al heel lang bij Ben, dus het zou best kunnen.

1 like

Ja, precies hetzelfde.

Ja en omdat ze zoveel gegevens hebben is het makkelijker om je op te lichten omdat het veel meer betrouwbaar lijkt.

3 likes

Als mensen een kopie van je ID/paspoort hebben kunnen ze ook identiteitsfraude plegen. Als je ooit een kopie moet afgeven gebruik altijd een watermerk en streep belangrijke nummers weg, met bijv de app van de overheid ā€œKopie-IDā€. Sowieso even je mail checken of je niet ergens een kopie hebt staan, dat wil je niet in je mail hebben in het geval ze je email hebben je gaan hacken ofzo.

3 likes

En identiteitsfraude en dingen bestellen en kopen met alles van mijn info of dat niet?

I mean, ze hebben echt heel veel :cry:

2 likes

Ja en ga er niet vanuit dat je niet in die mails trapt. Ik ben echt best techsavy, maar al eens net niet opgelicht. Was ā€˜s ochtends vroeg dus was minder scherp. Enige wat hielp is dat ik dacht; ik draai me nog eens om en toen uren later dacht: oja die sms. En toen ineens: dat is weird, waarom is dat een sms?

Kan er ook echt boos van worden want ik geef al heel lang heel bewust alleen gegevens als het moet. Doe dus ook geen geef je email en krijg gratis dingen, sla alle velden zonder sterretje over. En dan lekken je gegevens steeds weer bij organisaties die best met minder info zouden kunnen, maar dat niet toestaan.

8 likes

Dit!! Ook weleens gehad dat id foto’s van die kopie id app gewoon niet geaccepteerd werden.

6 likes