Nieuws, actualiteit en politiek #5

Haha ja idd :clown_face:. Irritante misvatting dat het om spotten zou gaan ipv dat het gebruikt wordt als
krachtterm. En genoeg die de term gebruiken ook zelf iemand in hun leven hadden of hebben met kanker. ‘Wacht maar tot het jou overkomt’.

Maaaar
 dit is mijn invulling. Misschien ligt haar klacht wel elders.

3 likes

juist sinds ik iemand verloren ben aan kanker vind ik het gebruik ervan als scheldwoord helemaal top, zeker als het gaat om kankermongolen in de politiek. we zijn echt lang lang lang niet boos genoeg over wat er om ons heen gebeurt.

14 likes

Hoezo gaat het met kanker ineens alleen om wat IK ervan vind en niet hoe het anderen kan raken, terwijl dat met 100 minder ernstige zaken wel het geval is?

Zeg gewoon kutkop, klaar.

50 likes

Ja vind dat ook zo iets hypocriets hier op het forum

8 likes

Goed gezegd. Echt houd dat woord voor je. Elke keer als ik het woord op zo’n grove manier lees word ik verdrietig. Zo onnodig.

14 likes

Maar echt! Want zo kan je ieder scheldwoord of vervelende opmerking wel rationaliseren zolang je er zelf maar geen last van hebt. Zo werkt het toch niet.

Impact gaat boven intentie wat mij betreft.

4 likes

Ik vind het stiekem best grappig dat als het om schelden met kanker gaat, de felste verdedigers/dat mag niet zeggers vaak mensen zijn die zelf echt niet bekend staan om hun sensitiviteit rondom andere maatschappelijke vraagstukken. Ga op weerbaarheidstraining, bijt ff op je tanden en betrek niet alles altijd op jezelf.

33 likes

Ja mensen vallen vaak over kankermongool, maar dan al-tijd over het kanker deel. Terwijl Mongool eigenlijk veel erger is, dat is zowel racistisch tegenover centraal-Aziaten als ableist/discriminerend tegenover mensen met down syndroom. Twee minderheden.

Neem dan kanker, noem iets op aarde dat minder discriminerend is dan kanker. Raakt iedereen op gelijke voet, alle klassen, alle afkomsten, alle geslachten etc etc.

Stijgeren om kanker maar niet om mongool maakt je op z’n minst een hypocriet en op z’n best iemand die het meer dan prima vindt dat minderheden geraakt worden zolang je zelf maar geen hinder aan een woord dat iedereen gelijk raakt ondervind.

41 likes

Of je praat gewoon beschaafd

5 likes

En iedereen kent wel een naaste met kanker lijkt me, ik snap niet hoe je geraakt wordt door dat woord, er loopt geen enkel lijntje in m’n hersenen dat bij het lezen van kankerzooi of kankerkop naar m’n vader met kanker of naar m’n overleden vriendin door kanker gaat
? Als je dat wel hebt, heb je dat dan ook als je reclame ziet van het KWF, of hoe heet dat kankerfonds tegenwoordig
? Dat lijkt me zwaar en niet te doen. Voelen mensen Ă©cht gekwetstheid/emotie, of gaat het allemaal om een punt maken?

29 likes

Oké, Beatrix.

17 likes

De ironie van beschaafd gebruiken in deze context waarbij net wordt gewezen op bepaalde blindheden/hypocrisie is wel grappig. Beschaafd praten en wat als beschaafd gezien wordt is niet een neutraal iets. Er is een reden waarom er tegenwoordig standaardnederlands wordt gezegd in plaats van algemeen beschaafd Nederlands. Dus er is ook niet iets als gewoon beschaafd praten. Scheld ik zelf met kanker nee maar wel met tyfus en tering waar ook nog actief mensen aan sterven. Dat is op zichzelf al hypocriet. Ik ben het in die zin ook eens met @Zemraluani. Als iemand het aan je vraagt, ja netjes om er rekening mee te houden. Tegelijkertijd zie ik het voorbeeld van haar inderdaad zeer regelmatig. En om terug te komen op praat gewoon beschaafd. Zijn jongeren die straattaal spreken dan wel beschaafd, zijn dialecten beschaafd, zijn mengtalen beschaafd etc. Als het oncomfortabel voelt om op een van deze vragen ja te antwoorden dan geeft dat precies aan waarom wat als beschaafd gezien wordt niet neutraal is.

18 likes

Mijn ergernis is echt dat het zó ingebakken is in de Nederlandse cultuur dat je argumenten/stem het alleen waard zijn om naar geluisterd te worden als je je punt netjes en beschaafd maakt. Of zelfs dat je niet naar iemand hoeft te luisteren als iemand het ‘niet normaal’ brengt.

Sommige mensen zijn moegestreden en als rustig en beleefd je punt maken had geholpen, waren er niet zo veel mensen die lijden

28 likes

Eens

En al helemaal omdat je punt zelf prima onbeschaafd en niet netjes mag zijn zo lang je het maar netjes brengt. Zie de vvd.

21 likes

Zie op Twitter echt van alles in de fik gaan door andere kartelmensen nu, echt ziek.

3 likes

Heeel ziek dit.

Ik vind dit soort kartel verhalen/nieuws altijd zo “indrukwekkend” omdat die kartel wereld zoooooo immens groot is, wat nu dus weer blijkt

7 likes

Ja zo heftig. Die arme mensen die daar maar gewoon hun leven proberen te leiden
 wat een ellende. Ik heb een vriendin die wel eens cocaïne gebruikt en kan dat zo niet begrijpen als je dit soort berichten leest. Er is geen ethisch gebruik van deze drugs. Je draagt sowieso bij aan de drugskartels en de georganiseerde misdaad.

7 likes

Omg ja dit vind ik ook altijd zo hypocriet, omdat de cokegebruikers die ik ken vaak verder best wel snobs zijn.

hallo, we maken hier hartstikke goede drugs in Nederland! Gebruik gewoon speed uit Brabantse varkensstallen, lekker local

34 likes

Mag ik dit op een tegeltje? :joy:

9 likes

Ik geniet wel weer van de BBB soap

jammer dat ze in de tweede kamer blijft

8 likes