geef ff een lekensamenvatting
Eens. Bovendien levert in de regel de grootste partij de mp. Dat betekent dat Geert Wilders met een nieuwe naam op de proppen zou moeten komen.
Ik snap er ook heel weinig van, maar geloof dat het mede te maken heeft met de Franse steun voor Armenië en dat het als doel heeft om Frankrijk binnen Europa te verzwakken, omdat ze de minst-positieve koers varen voor hen.
Maar het is ook wel opvallend want het is bijna het Russische model in de Sahel dat ze nu met die protestbewegingen aan het doen zijn, inclusief hun eigen vlaggen. Niet bepaald subtiel en natuurlijk zijn er banden tussen Az en Rus, maar Rus had wel weer de Veiligheidssgarantie van Armenië dus geen idee hoe het daar nou mee gaat.
En sowieso is er in Oceanië nu echt heel veel bezig, op de Solomon eilanden is China heel erg bezig bijvoorbeeld. Maar weet heel weinig van dat deel van de wereld dus kan je ook niks nieuws vertellen. Maar wel heel interessant idd.
Trouwens love dat Azerbaijan nu met een eilandstaat bezig is want ik heb dus altijd gedacht dat Aliyev héél erg lijkt op een walrus:
ik vind dat ook altijd van lukashenko hahaha beetje zelfde type hoofd
Plasterk heeft zich teruggetrokken!
ik vind dat verhaal van die iraanse president echt zo bizar, veel mensen denken ook dat het geen echt ongeluk was zag ik (denken mensen altijd wel maar snap de gedachte wel).
ik ben ook heel benieuwd hoe de gemiddelde iraniër erover denkt, want ik heb nooit echt een duidelijk beeld van iran en hoe de situatie daar voor de mensen nou echt is.
ja? zijn er niet ook heel veel mensen daar die hem wel steunen?
ik vind het specifiek bij iran altijd moeilijk om een beeld te schetsen van hoe mensen daar nou echt leven/erover denken. want ik snap dat het huidige regime kut is maar de tijd van de sjah lijkt ook wel verheerlijkt te worden in het westen. ik dacht ook dat de bevolking zelf koos voor een islamitische republiek, maar je weet natuurlijk ook niet zeker hoe democratisch zoiets gaat. ik lees ook altijd hele wisselende ervaringen van mensen maar goed ik heb ook geen maandenlang onderzoek ofzo gedaan naar iran
De revolutie was 45 jaar geleden; meer dan de helft van de bevolking van Iran is jonger dan dat. Zij hebben geen eigen ervaring onder dat bewind, zij leven al hun hele leven in de islamitische republiek.
Tuurlijk zijn er ook genoeg aanhangers, maar over het algemeen is de bevolking van Iran op de hoogte van de rest van de wereld en is het een redelijk hoogopgeleide bevolking met een grote diaspora.
Niet
Er zijn wel verkiezingen en een parlement en een president zoals in een democratie, maar in feite is het een bestuurssysteem waarin een religieus figuur (de ayatollah) de hoogste positie bekleed en een raad van religieuze figuren de politiek overziet. Ze bepalen wie er mee mag doen aan verkiezingen, of wetgeving in strijd is met de sharia (vetorecht). En dan heb je ook nog de revolutionaire garde die zeker de laatste 15 jaar ook heel veel macht heeft en dat is weer onderdeel van het leger. Eigenlijk hebben zowel de religieuze als de militaire top meer macht dan de democratische instituties.
Goeie kans dat het een ongeluk was: zeer verouderd materiaal, slecht weer, heel bergachtig gebied. En tegelijk zal er bij dit soort situaties altijd wel sprake zijn van theorieën: of was het toch vooropgezet? Er zijn verhalen van een bepaalde knal voordat de helicopter crashte maar lijken geruchten te zijn. Er zal nu verder onderzoek worden gedaan maar of we dan ooit echt eerlijk horen wat er is gebeurd? Staatstv is daar niet echt objectief en transparant dus zal afhangen met welke kant/positie Iran nu wil innemen of ze naar andere landen zullen wijzen.
Er schijnt vuurwerk afgestoken te zijn, juichende mensen op straat maar ook mensen die uit hun auto stappen midden op straat voor die vent gaan bidden. Hij heeft als hoogste rechter heel veel mensen laten executeren en daar zijn veel mensen het niet mee eens.
Ja deze man had in hun eigen kringen wel veel voorstanders maar zoals bij alles in Iran ligt het erg gecompliceerd
Is natuurlijk wisselend en heel divers want “de Iranier” bestaat niet en wat mensen in intellectuele/liberale bubbel (zoals mijn ouders) vaak vergeten is dat er ook heel veel aanhangers en extremisten bestaan, zeker buiten de grote steden. Nu is er heel veel armoede en werkloosheid en dat wordt door sommige politici heel handig geframed als uitkomst van de binnenlandse verdeeldheid en dat veel jongeren naar het buitenland willen/gaan.
Het heeft een hele roerige geschiedenis (met veel buitenlandse inmenging) en voert te ver in detail om hier toe te lichten. Wel goed om te weten dat na de coup/islamitische revolutie Iran een korte tijd een (totalitaire) democratie is geweest. Dit was een tegen-reactie op het bewind onder de Sjah, wat ook een verschrikkelijke vent was maar wel “beter” (voor zover je dat kunt zeggen) dan die huidige ratten. En idd wordt ook wel verheerlijkt (onder jonge Iraniërs ook valt me steeds meer op), en gelet op ontwikkelingen sinds sep 2022 (dood van Mahsa Amini) omdat zijn zoon (in ballingschap in Amerika) door sommigen wordt gezien als de man die ons van alles kan redden.
De islamitische revolutie is dus zeg maar in etappes geleidelijk gegaan. En zelfs atheïstische studenten (mijn ouders) stemden voor omdat ze het leven onder de Sjah zat waren. Khomeini (machthebber in 1979) beloofde iedereen gouden bergen maar daar kwam dus niets van terecht en werd juist een terreurbewind en politiestaat 100x erger dan het al was.
En ja ik was ook heel blij toen ik dit nieuwsbericht las maar het is van korte duur want hij was een gestoorde hardliner maar daar zijn er best veel van, ook in de “nieuwe generatie” ayatollahs dus dit zal voor de mensen daar denk ik weinig impact hebben.
Ik vind het wel eng om op social media zoveel reacties te lezen van oh onze held is dood en op reacties waar mensen uit Iran zeggen dat ze blij zijn ze gelijk uitgemaakt worden voor van alles, incl. Zionist. En dat het een westers, lees US of Israëlisch perspectief is dat ie “slecht” was. Dit is natuurlijk niet een representatieve weergave, maar toch zorgwekkend hoe dit soort ontwikkelingen gaan.
bedankt voor je uitgebreide en genuanceerde antwoord! het is natuurlijk ook geen hele zwart-witte situatie die in een dag tijd veranderde. wat bizar ook voor die mensen dat er zo veel dingen nooit zijn waargemaakt. ik hoop dat het niet voor onveilige situaties voor de mensen daar zorgt, als je zegt dat het weinig impact heeft. ik ga me er eens meer in verdiepen.
(nu gelijk zin om in een iran rabbit hole te duiken want het is wel echt een mooi en fascinerend land)
ja dat geeft me echt dezelfde vibe als mensen die putin verheerlijken omdat amerika ook slecht is. echt zo ongenuanceerd en dom. (sry dubbelpost)
Ik weet echt amper iets over Iran dus kan er eigenlijk niks over zeggen. Dat de bevolking vuurwerk afsteekt zegt wel iets, maar alsnog vind ik het moeilijk. De media vertrouwen is ook lastig. Ik zie de laatste tijd zoveel leugens van bevolking en media overal langskomen
Ja volgens de VRT was het een helicopter uit de jaren 70 die verbouwd was in 2014 :’)
Ja en dan ook nog eens houtje touwtje verbouwd want ivm de sancties kon Iran niet aan alle laatste software updates en materialen komen
wat goed! (en echt 0 hoop dat Nederland dit ook gaat doen)
Met nét aan een meerderheid, wat een onzin zeg om dit strafbaar te stellen ik word zo moe van die ‘ja maar antisemitisme’ kaart
@instantramen ik kwam hier om dit te posten, echt een lichtpuntje en zo mega goed dat er toch Europese landen zijn die dit doen
En in het hoofdlijnen akkoord wordt de ambassade naar Jeruzalem verplaatst
Ik heb het debat even aangezet en ik kan gewoon echt niet luisteren naar Carolien. Ik snap wel dat ze zo goed met Geert overweg kan.