Nieuws, actualiteit en politiek #5

Of je praat gewoon beschaafd

5 likes

En iedereen kent wel een naaste met kanker lijkt me, ik snap niet hoe je geraakt wordt door dat woord, er loopt geen enkel lijntje in m’n hersenen dat bij het lezen van kankerzooi of kankerkop naar m’n vader met kanker of naar m’n overleden vriendin door kanker gaat
? Als je dat wel hebt, heb je dat dan ook als je reclame ziet van het KWF, of hoe heet dat kankerfonds tegenwoordig
? Dat lijkt me zwaar en niet te doen. Voelen mensen Ă©cht gekwetstheid/emotie, of gaat het allemaal om een punt maken?

28 likes

Oké, Beatrix.

17 likes

De ironie van beschaafd gebruiken in deze context waarbij net wordt gewezen op bepaalde blindheden/hypocrisie is wel grappig. Beschaafd praten en wat als beschaafd gezien wordt is niet een neutraal iets. Er is een reden waarom er tegenwoordig standaardnederlands wordt gezegd in plaats van algemeen beschaafd Nederlands. Dus er is ook niet iets als gewoon beschaafd praten. Scheld ik zelf met kanker nee maar wel met tyfus en tering waar ook nog actief mensen aan sterven. Dat is op zichzelf al hypocriet. Ik ben het in die zin ook eens met @Zemraluani. Als iemand het aan je vraagt, ja netjes om er rekening mee te houden. Tegelijkertijd zie ik het voorbeeld van haar inderdaad zeer regelmatig. En om terug te komen op praat gewoon beschaafd. Zijn jongeren die straattaal spreken dan wel beschaafd, zijn dialecten beschaafd, zijn mengtalen beschaafd etc. Als het oncomfortabel voelt om op een van deze vragen ja te antwoorden dan geeft dat precies aan waarom wat als beschaafd gezien wordt niet neutraal is.

17 likes

ben wel benieuwd trouwens hoeveel overlap er zit tussen de mensen die het heel belangrijk vinden dat Jettens kop geen kankerkop genoemd wordt en de mensen die vonden dat we respectvol moesten rouwen om de dood van Charlie Kirk

22 likes

Mijn ergernis is echt dat het zó ingebakken is in de Nederlandse cultuur dat je argumenten/stem het alleen waard zijn om naar geluisterd te worden als je je punt netjes en beschaafd maakt. Of zelfs dat je niet naar iemand hoeft te luisteren als iemand het ‘niet normaal’ brengt.

Sommige mensen zijn moegestreden en als rustig en beleefd je punt maken had geholpen, waren er niet zo veel mensen die lijden

26 likes

Eens

En al helemaal omdat je punt zelf prima onbeschaafd en niet netjes mag zijn zo lang je het maar netjes brengt. Zie de vvd.

21 likes

en wat ‘beschaafd’ is wordt ook nog eens (zoals we allemaal weten dit is geen hot take) vaak bepaald door hoe “controversieel” je punt is of jij als mens. een witte man is gepassioneerd en direct maar Sylvana Simons is boos.

mensen hun manier van spreken of vorm aan arbitraire of eenzijdige standaarden houden is alleen maar gunstig voor de status quo en populisten

17 likes

Zie op Twitter echt van alles in de fik gaan door andere kartelmensen nu, echt ziek.

3 likes

Heeel ziek dit.

Ik vind dit soort kartel verhalen/nieuws altijd zo “indrukwekkend” omdat die kartel wereld zoooooo immens groot is, wat nu dus weer blijkt

7 likes

Ja zo heftig. Die arme mensen die daar maar gewoon hun leven proberen te leiden
 wat een ellende. Ik heb een vriendin die wel eens cocaïne gebruikt en kan dat zo niet begrijpen als je dit soort berichten leest. Er is geen ethisch gebruik van deze drugs. Je draagt sowieso bij aan de drugskartels en de georganiseerde misdaad.

7 likes

Omg ja dit vind ik ook altijd zo hypocriet, omdat de cokegebruikers die ik ken vaak verder best wel snobs zijn.

hallo, we maken hier hartstikke goede drugs in Nederland! Gebruik gewoon speed uit Brabantse varkensstallen, lekker local

34 likes

Mag ik dit op een tegeltje? :joy:

9 likes

Ik geniet wel weer van de BBB soap

jammer dat ze in de tweede kamer blijft

8 likes

Ik vind het trouwens altijd zo dom als partijen “probleem gevallen” uit andere partijen overnemen, zorgt altijd voor ellende. Verwacht dat bij ja21 ook nog wel

3 likes

Was te verwachten dat ze weg zou gaan, als de roddel nog klopt dat ze met die ex-PVV’er gaat samenwerken gaat de soap weer verder.

3 likes

Ok we hebben de gevangenis geprobeerd helaas wordt het nu dan toch guillotine

28 likes

De guillotine is te snel en pijnloos. Ik stem voor langzaam vierendelen

7 likes

Beetje late to the party, maar ik vind dit dus echt een van de betere argumenten om inderdaad niet mee te doen. Vind sowieso het hele normaliseren van drugs te bizar voor woorden, laat staan dat mensen er ook nog eens over op gaan scheppen.

5 likes

https://www.nu.nl/tech/6387443/criminele-groep-zet-gegevens-van-honderdduizenden-odido-klanten-op-darkweb.html

Daar gaan we
:grinning:

8 likes