Nieuws, actualiteit en politiek #5

haathamster senior

2 likes

Mijn gemeente heeft relatief zo weinig keuze uit linkse partijen
echt triest. Allemaal partijen zoals “sociaal rechts” met van die enge koppen op de flyers. Heb zelf op Denk gestemd, zij kwamen net vaker naar voren bij mij vergeleken met Groenlinks-PvdA

I cannot :rofl:

Jeetje.

Ik heb PVDA gestemd.
Ik kreeg dacht ik twee stembiljetten, en ik was al enigzins verbaasd dat ik beide formulieren in de gele bak moest doen (zelfdenkend vermogen was niet aanwezig). Mijn dochter mocht ze van mij in de bus gooien.
Loop ik naar buiten word ik teruggeroepen door de mevrouw bij de bussen, dat er nog een biljet van mij in het stemhokje lag.
Ik helemaal verbaasd dat ik al 2x gestemd had. Ik zei mag ik dan toch nog een x. Volgens haar was ie van mij dus ja.
Ik heb nu dus twee keer stadsdeel gestemd en 1 keer gemeenteraad.
Ik vond het al bijzonder dat beide lijsten dezelfde naam hadden maar ik dacht EEY misschien dubbelfunctie ofzo.
Also, ik vond weinig info betreffende de stadsdelen van tevoren dus ik dacht ik ga daarin gewoon mijn gemeenteraadstem volgen. Bijzonder

3 likes

Ik vind dit zo prachtig he, dit soort uitslagavonden. Heerlijk ongemakkelijke interviews door de vrijwilliger van de lokale omroep die een NOS microfoon in de handen gedrukt krijgt die dan de lijsttrekker van partij Hart voor Schubbekutteveen interviewt.

Ondertussen in de studio zijn ze zo gepassioneerd dat ik opeens ook geĂŻnteresseerd raak in de lokale bassischool in een dorp waar ik het bestaan niet van wist :smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Haha ja, ik zat voor de lokale en toen zei de verslaggeefster ‘ ik sta hier naast de lijsttrekker van euhm euhm euhm euhm, camera zoomt opzij, ik sta hier naast ‘Henk de Vries’. Die wist van de aardigheid niet meer welke van de 34 partijen nu weer voor de camera stond.

3 likes

Was net pas gĂȘnant toen wel een echte NOS verslaggever de Friese ChristenUnie mevrouw feliciteerde met de zetelwinst en ze moest corrigeren dat hun zetels gehalveerd waren :cowboy_hat_face:

16 likes

Haha heerlijk cringe moment.

3 likes

De afgelopen jaren ben ik met verkiezingen aan het werk op het stembureau. Nu voor het eerst niet en aan de ene kant mis ik de hele sfeer rondom het werken met de verkiezingen maar ik vind het ook wel leuk om nu de uitzendingen te
volgen.

3 likes

Pff ik heb juist slechte herinneringen aan uitslagenavonden man, was de laatste jaren niet echt een pretje of wel :cry: Hoewel gemeenteraadsverkiezingen iig in mijn stad meestal oke zijn ben ik toch bang voor wat er nou weer gaat komen

2 likes

Ben net thuis van het stembureau en kapot haha. Vanmorgen om 7 uur gestart met alles klaarzetten en rond half 11 in de avond waren alle stemmen geteld.
In mijn gemeente waren er 19 stembureaus en de opkomst in die van ‘ons’ was om en nabij 70%!
Dus heel veel mensen hebben gelukkig gebruik gemaakt van het stemrecht. Liep ook de hele dag gewoon lekker door.
Naar verwachting heeft in die van ons met een meerderheid een lokale partij gewonnen.
Maar op de tweede plaats GL/PVDA! Nipt van FVD weliswaar maar zo blij! VVD was echt heel sneu ergens aan het bungelen onderaan, en terecht. Terwijl die vol in de campagne zijn gedoken maar zonder echt resultaat, love that. Echt een verrassende uitslag omdat mijn gemeente heel ergs rechts is (zeg maar gewoon fucking racistisch).
Vermoeiend maar leuk en interessant om eens stembureaulid te zijn. Heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten morgen.

13 likes

Wow je moet een hele dag?? In Den Haag zijn er 2 shifts, van 6 tot 16 u en van 16 u tot einde met tellen

2 likes

19 stembureaus klinkt ook wel als een kleine gemeente, daar is dat misschien anders. In Tilburg heb je ook twee diensten idd

1 like

@Luzarl Yes klopt, middelgrote stad. Inwonersaantal komt nog niet eens in de buurt van Tilburg, laat staan Den-Haag haha.

Hier is één shift voor stembureauleden van 07:00 tot 00:30 dus een flinke dag maar daarvan is ongeveer 4 uur pauze waarin je naar huis kunt gaan bijv. Rond een uur of half 11 uiteindelijk klaar en rond kwart voor 11 de deuren écht kunnen sluiten.
En wij hebben ook moeten meehelpen met de tellers die rond half 9 starten.
Maar wij krijgen dan weer een hogere vergoeding dan in DH of Tilburg maar dat mag ook wel haha.

1 like

Ik heb ook een déjà vu :laughing:

3 likes

We gingen bij ons van PvdA (zonder GL, die bestond nog niet) van 2 zetels naar GLpvda 1 zetel. Janken.

Lokaal extreem rechts gewonnen. Dik.

1 like

Ah jaaaa in rotterdam is gl pdva de grootste!!

28 likes

Nou FvD gwn grootste in deze kutgemeente.
Ga verhuizen.

3 likes

Ik dacht dat het heel rechts zou worden hier maar groenlinks, cda &!een lokale middenpartij by far de grootste.

5 likes

Bij ons is de anti-AZC partij de grootste. Teleurgesteld maar niet verrast. Gelukkig GLPvdA de tweede grootste partij. Vooral blij dat wij geen FvD hadden, in de stad hiernaast hing het helemaal vol met die rotkop. Wel met getekende snorren erop hahaha

2 likes

Hoe zien die inwoners dit voor zich? Allemaal echte problematiek in je wijk zoals afval op straat, daklozen die geen onderdak vinden, gebrek aan gezamenlijke voorzieningen of een wijkhuis om samen te komen, ik noem maar wat voorbeelden, maar wat stem je:

Nee, azc

Nee dat is de oplossing idd :+1:

13 likes