Nieuws, actualiteit en politiek #5

In other news…. Hoeveel zou Tata hem geboden hebben? :money_mouth_face:

16 likes

Wow ik ben naar de NOS website gegaan want ik dacht dat dit nep was hahahaha

Knettergek zeg

17 likes

Wanneer de Speld geen werk meer over heeft omdat de waarheid al satirisch genoeg is :grimacing:

19 likes

Ze hebben hier toch weleens een stuk over geschreven? Dat het in de huidige tijd soms best lastig is om satirisch nieuws te beschrijven omdat de werkelijkheid zo achterlijk is

14 likes

Kan niet wachten op de aflevering van Even tot hier, die gasten weten hier sowieso raad mee :rofl:

11 likes

https://www.nu.nl/gezondheid/6394941/honderdduizenden-nederlanders-hadden-ooit-een-hantavirus-vaak-zonder-het-te-weten.html

Bij de Andesvariant is de kans dat het van mens op mens wordt overgedragen al klein, maar bij de ‘Nederlandse’ varianten is dat nog nooit eerder gezien. Bovendien is de kans op overlijden in Nederland veel kleiner (0,1 tot 1 procent van de positief geteste mensen, tegenover 35 tot 50 procent in Noord- en Zuid-Amerika). Ook zijn de symptomen anders en milder.

Dus dat hantavirus en dan de Andesvariant is de kans dat iemand die het heeft 35-50% kans dat iemand dan overlijdt. Lekker idee dan dat zo’n doodzieke vrouw op 2 vluchten heeft gezeten (de laatste richting Amsterdam is ze voor vertrek vanaf gegaan) en vast en zeker door verschillende crewleden is geholpen…

2 likes

Misschien een onpopulaire mening maar waarom laten we dat schip niet gewoon afgesloten en droppen we voedsel totdat het virus helemaal is uitgewerkt. Snap niet waarom we de rest van de volksgezondheid op het spel zetten voor 1 cruiseschip. Op zich weet je dat als je op een cruise gaat je mogelijk een besmettelijk virus kan krijgen (Oke geen dodelijk virus maar bijv het noro virus breekt regelmatig uit). Heel zuur voor de mensen op het cruiseschip maar we kunnen toch niet de rest van de mensheid in gevaar brengen met de kans op weer een nieuwe epidemie. Snap dat echt niet.

10 likes

Omdat je moeilijk kunt uitleggen dat je de helft van de mensen die het aan boord krijgen gaat laten sterven, terwijl ze in principe te redden zijn? Hoe zie je het voor je? Iemand sterft en we laten het lichaam tussen de levenden ontbinden? Iemand krijgt het virus en dan geen zorg? Hier denken mensen - met expertise - over na he. Ik voel echt weinig voor individuen die ik niet ken op een schip, maar dat Nederland verantwoordelijkheid neemt voor de opvarenden van een Nederlands schip in nood lijkt me een nobrainer.

36 likes

Ik snap je bezorgdheid, maar ik vermoed dat je dit niet zou zeggen of denken als je zelf op de cruise had gezeten.

2 likes

Ja als noob klinkt het zo onlogisch om iemand die besmet is in een vol vliegtuig te stoppen. Klinkt in mijn ogen niet als een doordacht plan. Als dat is hoe we ermee omgaan denk ik, waarom laten we het schip niet afgesloten, brengen we eten en natuurlijk ook medische zorg en laten we gestorven mensen op een veilige manier het schip verlaten. Maar zal vast goed overnagedacht zijn, maar met de corona pandemie in mijn achterhoofd schrik ik ervan dat ze besmette mensen gewoon laten vliegen in een passagiersvliegtuig. Vraag me dan af hoe doordacht alles is.

Ze wisten niet dat ze besmet was. Die vrouws man stierf, ze hebben haar met zijn lijk afgezet zodat ze gerepatrieerd kon worden. Als ze hadden geweten dat ze besmet was hadden ze haar natuurlijk niet dat vliegtuig in laten stappen. Ze weten volgens mij pas een week dat het hier om het hantavirus en sinds eergister ofzo pas welke variant. Die man is al een maand dood, die vrouw al meer dan twee weken.

Eindstand is het probleem hier natuurlijk gewoon dat we de aarde aan het ruïneren zijn en tegelijkertijd allemaal supermobiel zijn. Daar kan geen wetenschapper tegenop. Die volgende pandemie komt sowieso wel.

20 likes

Maar zij moet toch al wel best ziek zijn geweest volgens mij? Ik dacht dat ik las dat zij op datum X van die vlucht is gehaald en 1 dag later is overleden. Waarom je zo ziek, hanta of iets anders, dan toch in een vliegtuig stapt :sob:

Je kunt met die variant van hanta in een paar uur van goed aanspreekbaar naar doodziek gaan. Dus zal wel niet. Het is ook niet zo dat je normaal superziek mag boarden, dus ik gok dat men het echt niet door heeft gehad? Zijn ook nog eens oude mensen dus bij griep en luchtwegproblemen denk je niet meteen zeldzaam virus. Vond dit een goed artikel:

https://www.science.org/content/article/cruise-ship-s-hantavirus-outbreak-puts-researchers-uncharted-territory

Ze zijn dus pas op 1 mei(!) testen gaan doen en toen was Hanta niet de eerste test. Dat koppel was toen al lang en breed dood.

5 likes

Snap wel dat Hanta niet per se het eerste is waar ze op testen inderdaad juist omdat het niet zo extreem vaak voorkomt. Ook gewoon net pech dat het precies die variant is…

Dank voor het artikel!

1 like

Jeetje ik vond dat filmpje van die Amerikaanse influencer eerst een beetje dramatisch maar als mensen er blijkbaar zo over denken dan snap ik dat filmpje ineens wel.

6 likes

HAHAHA

https://nos.nl/artikel/2613431-in-hoger-beroep-zwaardere-straf-voor-ali-b-drie-jaar-cel

92 likes

Mooi. En mag hij nu ook gewoon meteen achter slot en grendel graag

6 likes

Een stewardess van die vlucht waar die vrouw kort op zat, ligt inmiddels in het ziekenhuis met symptomen. Wel ellendig dit allemaal.

4 likes

Goed zo! En nu lekker de cel in!

2 likes

Pfoe dit is zuur. En die vrouw heeft in de tussentijd natuurlijk ook met allerlei mensen contact gehad.

1 like