Nieuws, actualiteit en politiek #5

Tipje van z’n ex-matties van milieudefensie, lijkt me haha

29 likes

Er is een interview met hem door NRC: Het verzwegen verleden van Donald Pols: ‘Ik koos een weg waar ik nu met walging op terugkijk’ - NRC

Het is dus wel wat langer en hij was 21 toen ie naar NL ging. In het interview schetst hij ook zijn loopbaan en hoe hij van dit uiterste in NL een hele andere kant is opgegaan. Maar blijkbaar wist bijna niemand dit, dus ook niet bij Milieudefensie.

2 likes

Ja echt vrij bizar. Ik had toen een interview met hem gelezen (deze: https://www.volkskrant.nl/economie/donald-pols-over-zijn-vertrek-bij-milieudefensie-mijn-reputatie-staat-op-het-spel-maar-die-van-tata-ook~b918c5cd/) over die move naar tata en daarin vond ik hem ook al zo raar en onnavolgbaar overkomen (ook een beetje dom ofzo) en nu weer

4 likes

Oké dus hij is opgegroeid in een extreem racistische omgeving en gederadicaliseerd door als begin-twintiger in Nederland te gaan wonen (en hier lekker te raven in de 1990s, lol).

Het is natuurlijk wel een andere tijd waarin niks online stond. Als je emigreerde kon je basically opnieuw beginnen. Hij wist misschien niet dat er videobeelden waren bewaard dat hij Nelson Mandela van het podium af jaagt en in een adelaarsshirt een vlag in de fik steekt en dacht dat het wel los zou lopen

Maar wat dacht hij verder nou, dat hij nooit rekenschap zou hoeven geven van zijn extreemrechtse verleden? Heeft-ie het gewoon gecompartimentaliseerd en dacht als ik het nou héél hard negeer dan is het niet waar?

8 likes

Ik praat zijn gedachtegang of acties niet goed maar ik denk wel dat je een soort verstrikt kan raken in wanneer zeg je nou zoiets. Want dit zelf opbrengen is ook lastig en waarschijnlijk heb je elke keer wel weer een smoes om het niet te benoemen. En hoop je dus ergens dat het nooit naar boven komt maar tegelijkertijd ben je bang dat het ooit naar boven komt. Dat lees ik ook wel in het interview, bij elke benoeming, elke stap denken: komt dit naar boven?

Ik vind het wel echt een bizar verhaal, dit kon je toch niet bedenken?

1 like

Wat ik oprecht niet raar zou vinden. Genoeg mensen die er vrij radicaal gedachtegoed op nahouden op die leeftijd, soms ook in georganiseerd verband en daar nooit meer door achtervolgd worden.

Zonder bizar toeval van een vrij publieke baanwissel en een historica die net het goede archief vond had niemand er nu wat van geweten. Vind het hem ook sieren om in ieder geval een poging tot tekst en uitleg te doen.

20 likes

Nee zeker omdat het niet in Nederland was dit en in de vroege dagen van het internet. Vraag me echt af in hoeverre hij nou echt z’n hele carrière gezeten heeft met het idee dat dit “ooit uit zou komen” zoals hij zelf zegt.

3 likes

Dit geloof ik dan weer wel, maar misschien ook omdat als ik me zou inleven in de situatie ik dat zou hebben hahaha. Ik zou hier echt nachtmerries over hebben. En geloof ook best dat ie hierdoor niet de politiek is ingegaan.

Maar hij vond het duidelijk niet erg genoeg om het dan maar zelf eens te benoemen.

3 likes

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan me voorstellen dat dat echt als het zwaard van Damocles boven zijn hoofd heeft gehangen al die tijd. Niet per se sneu voor hem maar wel heel intens.

@Shaaar ja precies, die onderzoeker moest maar net op een nieuwsartikel stuiten en zijn naam was misschien wel meer top of mind bij haar doordat hij veel in het nieuws is geweest.

Fucking bizar verhaal

Ja ik vind het een beetje tegenstrijdig klinken daarmee ook! Aan de ene kant heeft dit continue in z’n hoofd gezeten, aan de andere kant lijkt hij zich niet veel van die periode te herinneren. En inderdaad ook wel altijd in z’n hoofd gezeten als iets wat problemen kon geven als het uit kwam, maar het nooit eerder bij milieudefensie op tafel gelegd om te bedenken wat ze er mee konden doen.
Want kijk ik snap helemaal dat je dit bij je sollicitatie voor je eerste baan als je nog jong bent dit niet meteen op tafel gooit, maar je had er op heel veel momenten in de afgelopen 30 jaar wél wat mee kunnen doen.

2 likes

Interview in NRC ook gelezen. Ook wel heftig dat zijn vrouw en kinderen dit ook niet wisten.

Ik dacht echt dat dit een retorische overdrijving was maar nee :exploding_head:

4 likes

Maar wat winnen we er nou mee om zo te reageren? Lekkere boodschap geven we als samenleving af. Ooit radicaal, voor altijd uitgekotst.

2 likes

Lijkt me op zich een prima signaal als er geen openlijke erkenning en verantwoording heeft plaatsgevonden? Die man komt ook wel weer op zijn pootjes terecht hoor, zo gevoelig ligt apartheid steunen nou ook weer niet in Nederland.

21 likes

Haha ooit radicaal, nu maak je het wel een stuk kleiner dan dit verhaal is. En uitgekotst? Hij is gewoon ontslagen.

1 like

Nee ik vind het super heftig wat hij heeft gedaan, maar hij was wel nog heel jong en is er al heel lang geleden van afgestapt. Ik vind wel dat je daarna gewoon een kans verdiend om je leven te beteren. Niet om hem persoonlijk want ik gun hem niets, maar om alle andere mensen die radicaal gedachtegoed aanhangen en dit als een mogelijk voorbeeld kunnen zien.

2 likes

Ik vind dit een beter signaal dan iemand met zo’n extreem-rechts verleden in een goed betaalde functie laten zitten

14 likes

Dat zichzelf beteren hoeft niet met een topfunctie of als uithangbord van een bedrijf/organisatie. We hoeven echt geen medelijden te hebben. Hij komt zoals Shaaaar ook zegt vast wel op zijn pootjes terecht. Met dit soort ernstige racistische zaken denk ik echt, ook al is het lang gelden, nog steeds: fuck you. Sorry not sorry.

3 likes

Lijkt me toch heel goed dat mensen die radicaal gedachtegoed aanhangen zien dat dat verregaande consequenties kan hebben? En daarnaar handelen al helemaal? Daarnaast: dit is zijn keuze he. Hij had het ook in de sollicitatieperiode kunnen aangeven. Dan waren ze waarschijnlijk (net als milieudefensie) nog met hem verder gegaan ook.

7 likes

Hij had idd een heel mooi voorbeeld kunnen zijn van iemand die geradicaliseerd is om daar weer op terug te komen en daar publiekelijk afstand van te nemen. In zijn positie had hij daar zelfs lezingen of interviews kunnen geven, boeken schrijven, voor de klas gaan staan…

10 likes