Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ja. Dat zijn dezelfde mensen die van paden afgaan of in afgesloten gebieden. Die na zonsondergang of voor zonsopkomst in gebieden komen. Die plastic achterlaten of andere rommel.
Die keiharde muziek draaien in het bos.

Mensen die denken dat alles ten behoeve van hun bestaat, ter hun vermaak.

6 likes

Ik vind deze stelling ook wel dubbel, je kan ‘m anders opvatten. Ik ben het helemaal eens met bovenstaande berichten. Wat dat betreft vind ik het echt heel zielig voor de wolven dat ze in Nederland terecht zijn gekomen. De laatste stukjes natuur behandelen we als stadspark. Loop je 2 meter verder zit je alweer op een drukke snelweg. Als je het zo bekijkt is er ook helemaal geen plek voor de wolf. Ik gun ze een mooier huis.

(het liefst zie ik dat we van losse stukken natuur 1 groot natuurpark maken door het opofferen van landbouwgrond maarja zie dat maar eens te verkondigen tegenwoordig. :smiling_face_with_tear:)

3 likes

Nja. Er zijn in NL wel aantal goeie nationaalparken (waar je niet met 2 meter aan een snelweg staat of in bebouwde kom).

De wolf is nog zoekend in dit land qua verspreiding in het gebied, en ze willen hun eigen territorium om te wonen (hun wolf-buur moet op bepaalde afstand wonen). Als het ze niet bevalt, gaan ze echt terug richting Duitsland/etc, of als er niet genoeg hectare is een fijn leefgebied te hebben.

Een dier kan dat gewoon inschatten, en gaat echt niet denken “ik ga in de bebouwde kom in een stadspark (zonder grof wild) wonen”.

Er zijn ook helaas mensen die wilde dieren voeren voor doelen als foto’s maken. Dat zijn ook dwazen.

5 likes

Ik ben ook helemaal blij met de wolf in Nederland, maar nu er vermoedelijk 51 wolven in Nederland wonen en er -as we speak- welpen zijn geboren en worden groot gebracht, gaan er steeds meer mensen in aanraking komen met wolven. En dat zorgt voor paniek en onrust. Een roedel wolven heeft 200 km2 territorium nodig als leefgebied. Dat is er snel niet in Nederland. En dus ben ik het er wel mee eens dat we moeten kijken naar oplossingen. En leren hoe we moeten leven met de wolf.

Wat mij verbaasde is dat een wolfwerend raster al bijna niet meer genoeg is om wolven uit schepenweides te houden. De wolf leert om te gaan met de zwakke plekken in het raster. Een informatieve podcast over de problemen tussen wolf en mens is deze:

Ik weet ook niet goed wat de juiste oplossing is, maar het is wel nodig dat er wat meer op bestuurlijk niveau gaat gebeuren met het oog op de aanwezigheid en verspreiding van de wolf. Want Nederland is te druk bevolkt om het als een groot gebied voor wolven te beschouwen, zonder regels. Dat is ook niet goed voor de wolf, die dadelijk, als sommigen hun zin krijgen, opnieuw afgeslacht en verketterd gaat worden. Daarvoor is de wolf te belangrijk voor de grote gebieden waar hij wel goed kan leven, zonder problemen en met voordelen voor het natuurlijk evenwicht in dat gebied.

8 likes

Ik moet nochtans zeggen dat sinds de wolf hier in de regio zich heeft gesetteld er ook veel minder overlast van bijvoorbeeld everzwijnen is dus voor mij zijn er alleen maar baten haha.

3 likes

Dat is precies wat ik bedoel met positief effect op het natuurlijk evenwicht in een gebied. Een boswachter van op de Veluwe hoeft veel minder afschot te doen om de populatie van zwijnen en herten gezond te houden. Zo weinig dat er minder jachtvergunningen worden afgegeven. Nu zijn de jagers boos, haha.

Maar het gebied waar een kind zou zijn gebeten (niet duidelijk of het nu wel of niet is gebeurd, de politie zegt van niet, de ouders van wel) en een hondje meegenomen door wolf ligt echt dicht bij bevolkt gebied, en er is daar een koppel wolven met welpen, dicht bij wandelpaden, ruiterpaden, fietspaden, etc. En ze hebben geen groot territorium, want dan komen ze al weer bij het volgende koppel met welpen. Dan is het wachten op problemen.

2 likes

Ik ben het wel met je eens qua evenwicht, wat dat betreft is de natuur in Nederland cultuur cq parklandschap en kan de introductie van een predator een natuurlijkere balans herstellen (zie Amerika). Maar om evenwicht te vinden in een natuur, van een niet al te grote oppervlakte, wat al verstoord wordt en blijft door zoveel onnatuurlijke factoren (wij) is wel erg lastig. Dan blijft de tikker heel vaak teveel naar links of teveel naar rechts doorslaan.

1 like

Of er gaan verschillende organisaties eens een goed lange termijn plan maken over hoe de wolf wel zou kunnen passen en waar er grenzen aan gesteld moeten worden aan het leefgebied van de wolf. Een beetje links en een beetje rechts. Daar ontbreekt het nu compleet aan, en het gevolg is extreme meningen aan beide kanten.

3 likes

Nee ik bedoel niet politiek links, rechts. Ik bedoel 1 wijziging in het ecosysteem is niet solitair; teveel predatoren te weinig prooi, te weinig predatoren te veel prooi, ook heeft de introductie van nieuwe dieren invloed op de watergangen, type bebossing fauna etc. Minder grazers = meer bos maar dat is weer van invloed is op bijv vogelgebieden etc. En dat kan allemaal in een natuurlijk systeem alleen hebben wij geen natuurlijk systeem. Maar goed ik zou een natuurlijker systeem zelf toejuichen :clap:t2:

3 likes

Maar bedoel je nu dat we niet genoeg prooien hebben in NL? Dat probleem kan komen, maar is er geloof ik nog niet. De problemen van mens die de wolf ontmoet, is vooral verdediging van territorium (dat is er wel te weinig) of zwervende mannetjes wolven op zoek naar nieuw territorium die dan de hand slaan aan schapen.

Oh, ok, ik zie dat je nog een edit hebt gedaan. Je hint op de documentaire “How wolves change rivers” over de introductie van wolven in Yellowstone. Je ziet op de Veluwe al een verandering van gedrag van de prooidieren. Ik denk dat het nog te kort is om ook een verandering van landschap te zien, maar op welke vogelgebieden doel je?

1 like

Die zijn altijd boos. Het jammere is dat jagen vaak samenhangt met vermogend zijn en dus ook veel lobbykracht hebben.

Maar qua grondgebied en territorium zou ik me er echt geen zorgen om maken, als ze niet voldoende ruimte hebben zullen ze zelf wegtrekken.

4 likes

Dit artikel is zo messed up
Wie bedreigde de kinderen van de basisschool in Oss die in juni moest sluiten? Wie bedreigde de kinderen van de basisschool in Oss die in juni moest sluiten? - NRC

13 likes

Lol ik zat te wachten op een dramatische wending; maar er was dus eigenlijk helemaal niks aan de hand?

Maar die Amy is wel echt een heel matige ouder jezus Christus.

11 likes

Haha ja totale chaos om niks behalve dan dat al die 11-jarigen dus hele levens lijden online en de volwassenen om hen heen geen flauw benul hebben wat ze met de gevolgen aanmoeten.

13 likes

Mijn god zeg, hoe veel incompetentie kun je bij elkaar hebben :smiling_face_with_tear: Die ouders willen ook gewoon koste wat het kost redenen vinden om boos, bang en opgefokt zijn lijkt het wel.

4 likes

Hahahah ik vind dit zo typerend

"Als NRC de jongen aan het einde van het gesprek de foto stuurt die rondging in appgroepen in Oss, zegt hij meteen: „That’s me.” Iets wat de politie in het persbericht nadrukkelijk tegenspreekt. „Uit ons onderzoek blijkt dat daar geen sprake van is.”

Wanneer de jongen vervolgens op verzoek de camera op zijn telefoon aan zet, is de gelijkenis onmiskenbaar."
:joy:

13 likes

Idiocracy

9 likes

Precies dezelfde wereld als deze, ook te zien op deze conventie:
https://twitter.com/tomjanmeeus/status/1814226488373240197
Met deze foto:

Ik ga niet stuk, ik maak me grote zorgen.

3 likes

Maar hoezo schrik je zo erg van dat bord? Deze clown fiësta duurt al minstens 8 jaar.

8 likes

Maar het wordt wel steeds enger. En openlijk schandalig. Dit was 8 jaar geleden echt niet normaal. Nu staat het nauwelijks in de krant.

Vind jij dit niet eng?

5 likes