Ik ben ook helemaal blij met de wolf in Nederland, maar nu er vermoedelijk 51 wolven in Nederland wonen en er -as we speak- welpen zijn geboren en worden groot gebracht, gaan er steeds meer mensen in aanraking komen met wolven. En dat zorgt voor paniek en onrust. Een roedel wolven heeft 200 km2 territorium nodig als leefgebied. Dat is er snel niet in Nederland. En dus ben ik het er wel mee eens dat we moeten kijken naar oplossingen. En leren hoe we moeten leven met de wolf.
Wat mij verbaasde is dat een wolfwerend raster al bijna niet meer genoeg is om wolven uit schepenweides te houden. De wolf leert om te gaan met de zwakke plekken in het raster. Een informatieve podcast over de problemen tussen wolf en mens is deze:
Ik weet ook niet goed wat de juiste oplossing is, maar het is wel nodig dat er wat meer op bestuurlijk niveau gaat gebeuren met het oog op de aanwezigheid en verspreiding van de wolf. Want Nederland is te druk bevolkt om het als een groot gebied voor wolven te beschouwen, zonder regels. Dat is ook niet goed voor de wolf, die dadelijk, als sommigen hun zin krijgen, opnieuw afgeslacht en verketterd gaat worden. Daarvoor is de wolf te belangrijk voor de grote gebieden waar hij wel goed kan leven, zonder problemen en met voordelen voor het natuurlijk evenwicht in dat gebied.