Nieuws, actualiteit en politiek #5

Als ik naar het nieuws kijk vind ik de algemene status van de wereld deprimerend ja. Vooral het klimaat, de mijnen en uitbuiting.

Maar dit? Wij wonen daar niet, we weten nog helemaal niet wie wint, en ook al wint Trump kan hij niet zomaar mensen deporteren.

4 likes

Denk je dat? Heb je wel eens gelezen over Project 2025? Als Trump aan de macht komt, gaan ze proberen dusdanig te hervormen dat de democratie in gevaar komt. Dat is een direct gevaar voor ons, ook al wonen we er niet.

Maar prima als jij dit een gewone foto vindt. Niks aan het handje

6 likes

Toen Rusland Oekraïene binnenviel was het halve forum bezig over dat een kernoorlog niet meer te voorkomen was. Tweeëneenhalf jaar later leven we allemaal nog steeds.

Laat je niet zo opfokken.

11 likes

Is het niet vooral Trump en al zijn gelijken die niks willen doen voor het klimaat (liefst nog sneller om zeep wil helpen) en uitbuiting nog meer mogelijk maakt?

Edit: wat ik bedoel te zeggen is: het heeft tot op zeker niveau wel allemaal met elkaar te maken.

3 likes

Ja maar je hebt wel slecht opgelet als je nu ineens verbaasd bent over dat er zoveel Trump aanhangers zijn, en dat dat inderdaad enge gasten zijn.

5 likes

We zijn inderdaad al lang voorbij het punt van verbazing dat extreem rechts onderwerpen salonfÀhig zijn geworden.

Het allemaal accepteren is weer wat anders.

7 likes

Dat is waar, maar anderen terecht wijzen omdat ze kunnen lachen om Trump supporters met verband om hun oor, draagt toch niks bij. Van die performatieve verontwaardiging en anderen de les lezen dat jij je wel ‘grote zorgen’ maakt vind ik overdreven.

8 likes

Sorry? Terecht wijzen? Nee, totaal niet.
Ik geef antwoord op de vraag “Wat is dit voor wereld”. Met een foto van diezelfde wereld, op hetzelfde moment, op hetzelfde congres. Alleen minder om te lachen.

3 likes

Ik vind Trump ook zeker gevaarlijk, begrijp me niet verkeerd. Maar dat was hij toen ook al en niet pas nu. Extreemrechts, racisme en complotdenkers waren er ook al eerder. Wel versterkt door corona en ze hebben een breder (en luider) platform gekregen (again, zelfs daar twijfel ik over, mss meer in de media die jij nu bekijkt maar was op zich al vrij breed uitgemeten) l. Dat is ook zeker zorgwekkend, maar ik denk meer dat ik me minder in jouw plotselinge urgentie kan verplaatsen omdat dit niet anders is dan eerst. Betekent niet dat we ons er bij neer moeten leggen, maar ben het gewoon niet eens dat dit 8 jaar geleden niet normaal was. Dat gebeurde toen ook al, alleen toen zag jij het misschien niet.

En soms helpt lachen mij ook, want enkel huilen om dit absurde gedrag en al het andere racisme etc wat je tegen komt is simpelweg gewoon niet altijd vol te houden.

11 likes

Sorry hoor, ik zag het 8 jaar geleden ook al. Maar ik vind het nu nog steeds niet normaal. Misschien vind ik dat nog wel het schokkends aan deze discussie. Dat er kennelijk veel meer mensen zijn dan ik denk, die hier niet meer geschokt over zijn. Ik blijf er geschokt over. En grappen maken en blijven lachen om het absurde is prima. Dat is niet wat ik ter discussie stel.

2 likes

Je zegt letterlijk: ik ga niet stuk, ik maak me grote zorgen in reactie op iemand haar post die een bepaald nieuwsitem terecht belachelijk maakt.

Dan snap je toch wel hoe dat overkomt? Ik krijg gewoon het gevoel van jouw posts dat je op je moralistische high horse je parels zit te clutchen over hoe andere mensen op dit nieuws reageren. Kan dat eerst verkeerd lezen maar deze post bewijst dat eigenlijk voor mij. Ik vind het eigenlijk juist weer getuigen van struisvogelgedrag om nog zo geschokt te zijn. Dat maakt het nieuws voor ons niet meer oké hÚ? Het is geen wedstrijd wie het meest geschokt of verontwaardigd is. Meer dat dit wel in de lijn der verwachting lag, dit is exact wat hij al jaren zegt en doet. Ik denk ook dat toen de eerste berichten van die schoten kwamen, niemand verbaast was dat dat een keer zou gebeuren. Vind ik dat erg, natuurlijk, juist omdat het zo absurd overkomt wordt het toch ook gedeeld. Helaas is dit nu eenmaal de realiteit, hoeven we niet te accepteren, maar continu geschokt zijn helpt natuurlijk ook geen reet.

Denk dat het me hoog zit omdat ik er ‘omg they don’t like brown people, why’- vibes van krijg terwijl ik en andere forummers hier zijn opgegroeid met racisme. De vorm verandert alleen elke keer.

17 likes

Volgens mij lees je veel meer in mijn antwoorden dat ik ooit bedoelde. Maar ik moet wel lachen om “moralistische high horse parels clutchen”.

4 likes

Maar wat stel je voor?

9 likes

Ze hebben wel echt een veel groter en breder draagvlak gekregen, als je bedenkt hoe geschockeerd iedereen was door wat Pim Fortuyn uitkraaide, nog maar 20 jaar geleden, en nu wordt er amper nog met de ogen geknipperd als Wilders/Trump weer eens iets extreem racistisch zegt.

7 likes

Echt alles wat je noemt in deze lijst (wellicht op de landelijke politiek na) gebeurt al en echt niet mondjesmaat. Ik verlang net zo goed naar een ander politiek tijdperk en er staat niks in de lijst waarvan ik denk dat je het niet zou moeten doen, maar ik denk ook dat je door steeds “niemand doet wat” te roepen voorbij gaat aan hoeveel mensen wel iets doen en hoe dat wel degelijk effect heeft ook als het op macroniveau lijkt alsof er maar heel weinig gebeurt. Het gaat er daarnaast aan voorbij dat een groot deel van dit land het zo allemaal wel best vindt, die ga je hoe hard je ook hoopt geen van de acties in je lijst zien uitvoeren want wat hen betreft is de tot hier en niet verder nog lang niet bereikt.

@kika Iedereen geschokt door Pim Fortuyn? Dan kijk je wel naar hele specifieke kringen.

3 likes

Om mij heen is gelukkig iedereen sowieso nog steeds geshockeerd door extreemrechtse uitspraken, maar ik doelde meer op de ‘mainstream’ media. Hoe er destijds over hem bericht werd was heel anders dan hoe er nu over bijvoorbeeld een Wilders bericht wordt, terwijl Wilders veel extremere dingen zegt dan Fortuyn destijds deed

2 likes

Ik weet echt weinig over de berichtgeving rondom Fortuyn want toen speelde ik nog buiten, maar als het al zo is dat die berichtgeving toen veel kritischer was dan nu vertelt het ons dus ook dat er een type kiezer is die het niet boeit of nrc, trouw of volkskrant bepaalde uitspraken veroordeelt.

Als je de context niet weet kan je denken dat er fitty is en t kabinet op losse schroeven staat

6 likes

Ik lig al een paar dagen dubbel om het nieuws dat Rotterdam haar kinderburgemeester had begroot op 2.500 euro (genante onderschatting) en die nu 172.000 euro (bizarre overschrijding) blijkt te kosten.

33 likes

https://www.nu.nl/buitenland/6322662/derde-kind-overleden-aan-verwondingen-na-steekpartij-southport.html

Dit maakt mij zooo boos. Stap je dan s ochtends uit bed en denk je “vandaag is een mooie dag om kinderen neer te steken”? Echt onbegrijpelijk

3 likes