Nieuws, actualiteit en politiek #5

Denken mensen echt dat er in de 80 jaar tussen WO2 en Gaza 2023 geen enkele genocide is gepleegd?

Er zijn 6 miljoen Congolezen dood door een conflict dat al sinds 1995 duurt, bijvoorbeeld. Dat is een hele holocaust opzich.

37 likes

Dit is wel erg kort door de bocht, volgens mij is dit best algemeen bekend en vaak in de media geweest, net als de burgeroorlog in Rwanda bijvoorbeeld

12 likes

Ik denk dat er ook een enorm verschil is tussen voor en na social media. Srebrenica, Saddam die het Koerdische volk uitmoordde, en de Cambodjaanse genocide zijn internationaal erkende genocides maar niemand heeft het er nog over en ze zijn natuurlijk indertijd niet nagenoeg via livestream bij ons allemaal binnengekomen.

Dat zegt niets over de ernst van Gaza maar veel over de holle frase ‘nooit meer is nu’, nooit meer is nooit geweest.

15 likes

Dus als mensen het zouden weten zouden ze iets doen? KONY2012 vibes haha. IF ONLY PEOPLE KNEW, THIS WOULDNT HAPPEN.

Het probleem is niet het niet weten.

9 likes

En zo zijn er nog zoveel conflicten die wel of geen mediazicthbaarheid hebben maar absoluut in mindere mate dan Gaza nu en dan doel ik niet alleen op reguliere media maar ook op social media. Niet dat het een wel of niet erger is dan het ander, maar het is wel heel selectief om je hier druk om te maken en inderdaad bijna iets te creëren waardoor het lijkt alsof dit het enige (grote) conflict is op dit moment. En om de zoveel jaar is weer een ander conflict waar mensen dan massaal weer opduiken en poeh poeh het is allemaal wel erg daar. Dan ebt de aandacht langzaam weg en hup wordt er weer op het volgende conflict gedoken. En het is logisch maar zou fijn zijn als dat erkend werd. Hoeveel mensen zijn nu nog echt bezig met Afghanistan en Iran wat destijds groot en wereldschokkend nieuws was?

Persoonlijk: Ik weet nog met de Nigeriaanse schoolmeisjes dat was wereldnieuws. Daarna bleef de aandacht er nog even kort op. Ondertussen zijn er nog steeds (bijna) dagelijks aanslagen in die regio van Nigeria en ook steeds verder oprukkend en uitbreidend maar moet er echt een aanslag zijn die in de honderden slachtoffers loopt om überhaupt op een Teletekst kort nieuws pagina te worden vermeld. Terwijl er een paar jaar geleden een grote handelstad gegijzeld werd en een vliegveld gekaapt. Christenen echt werden afgeslacht tenzij ze zich voegden naar de normen. En de enige reden dat ik überhaupt weet dat dit heeft gespeeld is omdat mijn moeder toen ergens snel een hoofddoek heeft kunnen regelen en alsnog via het militair vliegveld geëvacueerd kon worden. En dit was echt geen klein incident of zo maar haalde daar in eigen land niet eens het nieuws meer.

19 likes

Ja bizar

Las ergens ooit iets van ‘je moet de afstand meten door het aantal slachtoffers en dat is hoe relevant het nieuws het acht’. Dus 1 dode Belg is nieuws, misschien 10 doden Polen, 100 Oezbeken, 300 Cambodjanen, etc. En dan lijkt het met Afrika altijd nog een verhaal apart omdat veel nieuws het ziet als een soort ‘verloren continent’ waar elke seconde iemand sterft aan de honger/aids/ebola/malaria/kindsoldaten/etc.

10 likes

Ik heb ooit een vak gevolgd over genocide en zelfs daarbij wist bijna niemand iets over Congo. Of over de andere 8 genocides na de Holocaust die werden behandeld in het vak. Vind daarom de uitspraak “never again” altijd een beetje apart. Dat station zijn we al een behoorlijk tijdje gepasseerd.

Dit boek, 800 pagina’s, geeft een korte introductie en zelfs daarin staan niet alle dingen die we elkaar op het vlak van genocide aan hebben gedaan sinds 1945

14 likes

Ja, ik krijg altijd enorme Obersturmbahnführerin-vibes van haar, sorry not sorry.

4 likes

:clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face::clown_face:

5 likes

Lieve Sinterklaas, ik wil geen chocoladeletter, maar dat het kabinet valt plz

25 likes

Ja volgens mij is Florrie Rost van Tonningen echt haar stijlicoon

1 like

smullen

12 likes

Vandaag weer: klimaatdoelen gaan we niet halen. Bezuinigen op cultuur, bewegingsonderwijs, onderzoek :sob:

Ik word er echt moedeloos van.

3 likes

Sorry mijn schuld. Het kabinet kan op een of andere manier in mn hoofd kijken en bezuinigt op alles wat ik leuk en belangrijk vind. Goed nieuws voor middelbare scholieren: ze gaan als volgende stap vast alle docenten ontslaan. Fietspaden gaan verwijderd worden zodat autos meer ruimte krijgen. Engelstalige popmuziek wordt verboden, in Nederland spreken wij Nederlands. Brildragers zijn niet te vertrouwen, alle brillen inleveren.

Dat weet je wat je te wachten staat.

(Het voelt persoonlijk)

6 likes

Eerlijk zijn er ook wel culturele dingen die mogen uitsterven hoor :pray:t3:

Er zijn echt genoeg fluiters en violisten in dit land, hoeven we niet rouwig om te zijn.

1 like

Ik houd vooral ook niet echt meer bij waar ze nou wel het geld uit de begroting aan uit gaan geven? Enkel tegenhouden van migratie en 130 rijden of wat is het

2 likes

Defensie ook

1 like

oja natuurlijk
en kernenergie en woningen bouwen en extra veiligheid/politiegeld heb ik net even opgezocht want ik wist het oprecht even niet meer

Het is bedroevend gesteld met het aantal nederlanders wat er in nederlandse beroepsorkesten speelt hoor, vrij tragisch, omdat de kwaliteit er vanuit ons wegbezuinigde muziekonderwijs er niet meer is. En als muzikanten verdwijnen, verdwijnen er ook docenten die dit ook niet meer kunnen leren aan mensen die gewoon voor de leuk een instrument willen leren spelen. Cultuursubsidies gaan echt niet alleen maar over elitair gedoe.

58 likes

Ja dat boeit me allemaal echt nul eerlijk gezegd.

3 likes