Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ieder z’n ding… Je kan altijd nog een dvd’tje opzetten he.

14 likes

Of naar een pretpark gaan!

4 likes

Ja er zit inderdaad helemaal niks tussen concerten van Nederlandse orkesten en dvd’s!!!

3 likes

Zonder subsidies/door bezuinigingen zal er overal veel verdwijnen hoor, de sector kan niet zonder externe financiering. Dat heeft cultuur nooit gekund. Op ziggo dome/zeer commerciële partijen na misschien.

Maar goed we zullen zien hoe erg het gaat worden. De cultuursector is echt uitgekleed door de VVD en het ziet er niet rooskleurig uit met aankomende plannen en bijkomende toekomstige tekorten bij de gemeentes.

34 likes

Gelukkig kunnen we wel nog allemaal naar de Efteling!

11 likes

Nachtmerrievlucht is een betere naam…

1 like

Fijn dat het niet alleen kommer en kwel is!

3 likes

24 likes

Is het voor Geertje ook tegenwoordig
https://www.trouw.nl/cultuur-media/een-inclusievere-efteling-de-droomvlucht-krijgt-elfjes-met-meerdere-huidskleuren~b2ba24a3/?referrer=https://www.google.com/

3 likes

Ik maak me echt zorgen om het compleet verdwijnen van empathie bij mensen hun politieke mening. De houding het raakt mij niet dus het boeit mij niet zorgt ervoor dat deze regering ontzettend veel kan kapot maken.

23 likes

Er is niet overal geld voor.

Ik heb liever minder of geen muziekonderwijs dan bezuinigen op gewoon onderwijs of zorg. Ik vind het van alle dingen het minst erg om op te bezuinigen.

Vind het vrij belachelijk dat je dat meteen verbindt aan een gebrek aan empathie, je kent me helemaal niet. Onderwijs of zorg voor zwangeren raakt me ook niet maar dat vind ik wel belangrijk.

9 likes

Met dat eerste ben ik het ook eens. Ik denk alleen wel dat alle belastingkortingen voor geldslurpers wellicht niet zo erg zouden zijn om op te bezuinigen. Dat zijn ook keuzes die niet gemaakt worden he.

8 likes

Ik begrijp inmiddels dat het je niet boeit maar er lezen ook vast mensen mee dus ga het toch zeggen, ik snap dat je zaken als zorg belangrijker vindt (vind ik ook, en ik werk in de cultuur) maar er gaat rond de 2% van de overheidsuitgaven naar cultuur (en daar zitten dan ook bibliotheken etc bij) en iets van 0,3% specifiek naar cultuursubsidies. Dat onderuit halen is op de totale begroting echt een druppel op een gloeiende plaat terwijl er met het verdwijnen of serieus korten op die subsidies echt veel culturele instellingen omvallen en een best wel grote groep mensen (een deel van) hun inkomen en zekerheid kwijtraken. Vraag me altijd af of mensen in deze discussie weten om wat voor bedragen het gaat, los van de waarde die je al dan niet aan cultuur hangt levert zo’n bezuiniging gewoon echt weinig op.

64 likes

0.3 van die 2% of van de totale uitgaven? Als het dat laatste is, vind ik het nog relatief veel, hoeveel procent geven we uit aan defensie bijvoorbeeld?

21,5 miljard aan defensie, 1,5 miljard aan het totale cultuurbudget. Zegt google.

12 likes

Ik weet niet om wat voor bedragen het gaat en ik werk ook niet in de cultuursector. Maar ik vind het wel heel jammer dat het op deze manier straks voor een hele grote groep minder toegankelijk is terwijl het dat wel moet zijn.

Cultuur omhelst zoveel meer dan alleen een theater of muziekvoorstellingen.

7 likes

Of eerder kijken naar de inkomstenkant van de regering: HRA afbouwen, inkoop eigen aandelen belasten, progressieve verkeersboetes etc. Maarja, als de VVD aan de macht blijft, gaan we natuurlijk alleen maar bezuinigen.

5 likes

Heb het even nagezocht maar zie dat ik het niet helemaal goed zei, sorry. 2% is een percentage van lokale overheden. Voor de rijksoverheid is het 0,3% van het totaal:

De overheid legt een financiële basis onder de cultuursector. Relatief klein, het is 0,3 procent van de totale rijksbegroting, maar belangrijk. Daarmee maakt de overheid het mogelijk dat kinderen op school kennismaken met kunst en cultuur, dat er bibliotheken en muziekscholen zijn, dat monumenten en erfgoed bewaard en bezocht kunnen worden.

(Komt uit dit artikel https://www.trouw.nl/cultuur-media/subsidieslurper-cultuur-levert-wel-jaarlijks-24-miljard-euro-op~b5be62e4/ )

3 likes

Ik ben absoluut geen voorstander van oorlogen en legers etc, maar de realiteit is dat we betrokken zijn in een oorlog met Rusland in Oekraïne en lid zijn van de NAVO en we sinds 2022 weten dat dat nodig is, en dat het ook nodig is dat we die navoeisen qua budget halen. Het budget is enorm gestegen de afgelopen jaren vanwege de realiteit.

Je cultuurbudget is geen fuck waard als Rusland ineens bommen laat vallen. Ik vind dat niet zo gek dat die twee budgetten niet met elkaar in balans zijn atm.

Ik bedoel, kijk het nieuws. Kijk om je heen, de vrede en balans wordt wereldwijd bedreigd.

14 likes

Ben ik met je eens hoor. Ik benoem slechts een feitje waar naar gevraagd wordt. De mensheid is gewoon kut en de wereld wordt met de dag verlepter.

1 like