Nieuws, actualiteit en politiek #5

Dit is ook waarom ik het gedoe hierboven zo saai vind. Je kunt blijven discussiëren over wie er precies fout zat en of geweld ooit oké is en ondertussen heeft de partijleider van de grootste partij de boel bewust opgestookt om zijn eigen islamofobe standpunten kracht bij te zetten, de positie van de burgemeester die hij al jaren haat weer eens te ondermijnen en geprobeerd zijn eigen kabinet te snel af te zijn om een hoogwaardigheidsbekleder te ontvangen. Doodeng gedrag dat veel verder gaat dan rellen in een stad.

29 likes

Mwah eerlijk? Ik denk dat geen enkele politieke instantie, Halsema incluis, degene wil zijn die de Israëliërs toegang hadden willen ontzeggen. Alleen al dat was genoeg geweest voor een rel/ beschuldiging voor antisemitisme. Nu staat ze er ook niet goed op, maar kan ze in ieder geval zelf niet beschuldigd worden van antisemitisme. Gewoon geen ballen, want kan me heel slecht voorstellen dat deze intelligente vrouw zelf ook al niet vraagtekens hierbij had moeten stellen.

En dat vind ik trouwens niet alleen haar schuld natuurlijk, maar gewoon van onze regering in het algemeen.

Goeie typefout in deze context :joy:.

Maar beide discussies mogen toch alsnog bestaan? Want ik vind dat ook doodeng gedrag waar ik serieus slapeloze nachten van heb. Maar juist omdat ik zó tegen de politieke leiders van mijn eigen land ben, wil ik niet dat mensen uit andere landen mij gaan veroordelen om zijn keuzes en wil ik dat zelf ook niet doen bij andere mensen.

Maar ik denk op zich dat je dat deels zelf kan ondervangen door niet naar dat land te reizen als voetbalfan en te gaan rellen plus Palestijnse vlaggen te verbranden. Dan wel je op te houden in de groep als je ziet dat anderen van je gezelschap dat doen.

Niet door een groter onderwerp wat zich daar niet voor leent plat te maken in een discussie.

Nee toegang ontzeggen had ik ook zeker niet verwacht van ze, dat bedoelde ik ook te zeggen. Maar ingrijpen als mensen dingen van straat of uit steigers trekken om als wapen mee rond te gaan paraderen had ik ergens nog wel verwacht. Is als burgemeester toch echt niet in je belang om dat te laten gebeuren? Vind dat gewoon echt wel een stap verder en als je dat laat gebeuren uit angst om beschuldigd te worden van antisemitisme vind ik dat fucking laf en ook niet helemaal in lijn met wat ik eerder van halsema gezien heb. Ben niet haar grootste fan, maar op 7 oktober heeft ze ook de pro-Palestina demonstraties (met wat restricties) wel doorgang laten vinden, ondanks dat dat haar een hoop beschuldigingen van antisemitisme opleverde. Vandaar dat ik het gewoon niet helemaal kan rijmen

4 likes

Nee ik ook niet. Kijk ik snap dat ze burgemeester is van een stad waar 80 jaar geleden het grooste deel van de Joodse bevolking van is gedeporteerd en vermoord. Dat heeft de stad onherroepelijk veranderd op een manier die denk ik niet helemaal meer aanwezig is in een deel van het historisch bewust zijn en natúúrlijk zorgt voor gevoeligheden in de optiek van een plek en de totale trauma-reacties. Maar Israelische hooligans weren had voor veeeeeeel minder spanningen en problemen gezorgd dan wat er nu is gebeurd en elke junior adviseur heeft dat moeten weten. Ik vind dat ook niet overeenkomen met mijn beeld van Halsema.

Het lijkt nu alsof dit een discussie in de marge is maar dat vind ik niet. Deze gigantische misstap van de driehoek zorgt voor verschrikkelijke beeldvorming. Dit was een miljoen procent te voorkomen geweest. Dat verandert niets aan het genocidale geweld in Gaza, maar wel in hoe dit mensen hier verder totaal tegen elkaar uitspeelt.

28 likes

Ik kan me zo voorstellen dat het consequent afvallen van Halsema’s beslissingen en het aanvallen van haar positie haar ruimte om te besturen ook beïnvloedt. Het complete gebrek aan ruggesteun maakt haar positie echt heel kwetsbaar.

@s.onrisa tuurlijk mogen beide discussies bestaan want ik ga daar niet over, maar ik hoop wel dat mensen inzien dat dit precies het doel is. We zitten opgescheept met een stel gore opportunisten die baat hebben bij verder verdeel en heers en we geven het ze op een presenteerblaadje.

10 likes

Ja dit en gekkie rechts haat haar dus dubbel winst

4 likes

Nou ja, dit is natuurlijk ook wel makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Het niet toelaten van supporters of de wedstrijd cancellen (idk of dat kan ik haat voetbal) had waarschijnlijk ook weer tot allerlei reacties geleid omdat je dan ook weer allerlei antisemitische verwijten oproept. En het is niet alsof de driehoek niet voorbereid was op escalatie he, alleen op deze schaal en vorm was onverwacht.

4 likes

Noem me een doemdenker maar ik had het nog veel erger verwacht :joy: Er zijn nog altijd veel pro-Palestina protesten die ook niet altijd even gezellig aflopen, en hooligans zijn ander publiek dan bezoekers van het songfestival bijvoorbeeld, dus op geen enkele manier zag ik dit gemoedelijk aflopen

4 likes

‘Het afnemen van een Nederlands paspoort van daders van antisemitisch geweld die een dubbele nationaliteit hebben, sluit hij niet uit. Dat zou betekenen dat die persoon het land uit moet‘

Echt wtf

7 likes

Het narratief dat nu door de media is ingezet, komt ze mij net iets te goed uit. Ben geen complotdenker, maar zou het bijna worden.

6 likes

Jezus wat een belabberde spreker is Dick zeg, wat kan ie eigenlijk wel?

Rutte kon tenminste dom lullen

25 likes

Zag iemand op insta dit reageren op hem hahaha: Hij doet me denken aan famke louise die geinterviewd werd over corona

21 likes

Clownerij. Realistisch gezien kun je deze jongeren de nationaliteit niet eens afnemen, Laatstaan dat je ze uitgezet krijgt. Ik begin Rutte 4 zo langzamerhand te missen.

31 likes

Dit komt Wilders ook heel goed uit. Schoof spreekt keurig de teksten van Wilders uit en die kan dan nog wat harder tekeer gaan op social media en doen lijken alsof het onder hem allemaal wel goed was verlopen. Ik vind het steeds enger worden

10 likes

Wat een scherpe vragen en wat een ontzettende bullshit antwoorden, ik kan er gewoon niet bij

22 likes

Maar dit is toch gewoon een voorbeeld van stoer taalgebruik maar iets wat niet kan. Als in ik studeer geen rechten hè dus misschien dat er op een vorm van mishandeling wel een straf staat van meer dan 10 jaar, maar zo ver ik weet is dat de manier waarop je iemand zijn Nederlanderschap kan ontnemen bij een dubbele nationaliteit. Dat er een misdrijf gepleegd is waar die persoon voor veroordeeld is waar in theorie een gevangenisstraf van meer dan 10 jaar op kan staan.

4 likes

Zelfs dan is dat bij de groep jongeren op wie Schoof zich richt, ondanks dat ie niet weet of zij het uberhaupt wel zijn, geen optie. Dit gaat om jonge Marokkaanse en Turkse Nederlanders. Dat zijn gewoon geboren Nederlanders, soms zelfs al de derde generatie en als ze al een dubbele nationaliteit hebben is dat omdat ze hun tweede nationaliteit niet kwijt kunnen. Een uitzetting daarvan houdt juridisch nooit stand. Dit is puur voor de bühne.

Sowieso is het gebruik van de term jongeren in deze context een verzamelwoord voor iedereen die doorkan voor onder de 40 en Marokkaan voor elke lichtgetinte man met zwart haar.

12 likes

Ja dat het voor de bühne is ben ik het volledig met je eens

3 likes