Nieuws, actualiteit en politiek #5

Blijkbaar stonden er wel voetnoten, dan is het ook wel slecht dat de beoordelaar dit niet heeft opgemerkt.

3 likes

Ooh man ik kwam om te posten dat dit echt mijn grootste nachtmerrie is. Dat je later in je leven nog gepakt wordt voor iets dat je niet goed hebt gedaan :joy: Niet dat ik ooit bewust plagiaat heb gepleegd, maar toch

8 likes

Wel een raar generiek voorbeeld, als dat plagiaat is heeft 70% van de studenten een probleem :joy:

11 likes

Wat bedoel je? Ik denk dat ze bronvermelding heeft toegevoegd dus en in de voetnoot genoemd (dat is in sommige stijlen gebruikelijk), alleen geen aanhalingstekens waardoor het dan lijkt alsof ze geparafraseerd heeft ipv geciteerd

1 like

Nou ze heeft letterlijk hele zinnen overgenomen van andere artikelen en dan ‘In my opinion’ ervoor gezet :joy: ff een voorbeeld van de BNR site gehaald:

5 likes

Ja? Maar ik snap niet wat @CloserToFine bedoelt. Een beoordelaar gaat toch niet elke gebruikte bron doorspitten?

1 like

Ik bedoel daarmee dat ze dit dan zo hadden checken dat dit niet haar eigen mening was

1 like

Oh ja maar ik denk eigenlijk dat dat nooit gebeurt? Maar geen idee ik ben geen docent

2 likes

Tijdens mijn studie deden de leraren dat door middel van een steekproef.

4 likes

Ik had er in principe wel meer tijd voor maar je kunt niet elke bron gaan checken?? Je kijkt (idealiter) scripties na over onderwerpen waar je verstand van hebt en zo kun je redelijk inschatten waar informatie vandaan komt. Maar mensen denken toch niet dat docenten per scriptie 20 boeken uit de bieb gaan halen om de paginanummers in op te zoeken?

9 likes

Wel ook echt zo fucking bot dat je een scriptie schrijft en al het leed dat daarbij komt kijken en dat iemand het dan in 45 minuten “leest” en beoordeelt (niet naar jou natuurlijk hoor maar naar het systeem en dat je daar zo weinig tijd voor hebt)

10 likes

Op zich wel, maar het zou veel studenten denk ik ook echt helpen om het meer te zien als proeve van bekwaamheid en dus een concrete opdracht waar een formele beoordeling tegenover staat, ipv een meesterwerk. Je mag er zeker trots op zijn maar het is een toetsing en geen roman waar je ziel en zaligheid in moet zitten.

27 likes

Haha, ja. Dat had ik graag van je gehoord tijdens het schrijven van m’n drie scripties :sob:

8 likes

Lekker mosterd na de maaltijd dit😂

2 likes

Het is letterlijk wat een scriptie is :joy: de rest is projectie

14 likes

Mijn werk heeft hier veel mee te maken, maar er moet wel echt wat gebeuren in de jeugdhulp, hoor. Er wordt veel te vaak jeugdhulp ingezet, terwijl het probleem bij de ouders ligt (ggz- of verslavingsproblematiek bijvoorbeeld), maar die ouders weigeren dan hulp. Dan laat je het kind niet aan z’n lot over, maar ja, helpen doet het ook niet, want er is geen kind-eigen problematiek. Hetzelfde geldt voor complexe scheidingen. Ook is één-op-één behandeling zowel financieel als qua personeel niet houdbaar. Al zeg ik er meteen bij: we kampen hier zo langzamerhand al een halve eeuw mee en het lukt ons niet om de trend om te buigen, dus de oplossing is niet eenvoudig.

4 likes

Nee, dat ben ik met je eens, de onderbouwing had stukken beter gekund :smile:

1 like

Ja bij ons werd en door een aantal docenten veel op gehamerd dat sommige scripties opgepikt worden en ook worden gebruikt voor andere onderzoeken dus dat zorgde toen voor het gevoel dat ook anderen ‘het zouden lezen’. Had het toen wel fijn gevonden om even benadrukt te krijgen dat het toch gewoon een toetsvorm is, om de projectie wat minder te maken haha

3 likes

Ik heb meermaals dit soort plagiaatgevallen gehad in scriptiebegeleiding en de software haalt ze er matig uit. Dan hen je dus aangewezen op: is de schrijfstijl consequent? Ken je heel toevallig de bronnen?

@Pudding dat is wel echt kwaadaardig, want ik ken geen enkele onderzoeker die serieus naar scripties verwijst. Ik denk echt dat je blij mag zijn als iemand ooit nog eens naar de bronvermelding van je scriptie kijkt.

4 likes

Ik ga steeds zo stuk on dit soort stukken. Alsof dit niet precies je zelf gecreĂ«erde veelkoppige monster is. “De samenleving” moet het doen. Ja en de infrastructuur daarvoor heb je kapotbezuinigd. Hartstikke leuk dat de lerares van jouw middelbare school jouw gratis therapeut wilde zijn, maar die loopt nu de benen onder haar lijf vandaan.

Daarnaast: deze 38 jarige man beweert dat hij in een groot deel van zijn jeugd met sociale media te maken gehad heeft? Ik zat lang en breed op het vo toen facebook, Ping en Whats’app geïntroduceerd werden en ben 9 jaar jonger. Laten we niet gaan doen alsof Hyves en MySpace ook maar enige gelijkenis hebben met sociale media in 2024. De man was 21 in 2008, maar heeft ‘in zijn jeugd’ zorgen gehad om de kredietcrisis.

22 likes