Er is een actie gestart voor de mensen in den haag. https://www.doneeractie.nl/steun-slachtoffers-explosie-den-haag-tarwekamp/-99230
Ik werk in Haagse Hout en heb meerdere cliƫnten in die straat wonen
Ik hoop echt dat niemand van hen getroffen is (niet dat de andere slachtoffers minder erg zijn natuurlijk.) Het is echt vreselijk.
Het is vreselijk
ik ken ook 1 van de slachtoffers die in het ziekenhuis ligt. Ben helemaal niet gelovig maar ik bid nu echt voor iedereen ![]()
Familie in Damascus appte gisteravond dat de rebellen daar al waren en lees nu dat het klaar is met Assad.
Maar ik ben benieuwd voor hoe lang het gaat duren voor een Rusland of Amerika zich weer gaat bemoeien, vast niet lang. Ik heb ook het idee dat het veel te makkelijk is gegaan. :ā)
Ik kan me ook echt niet voorstellen dat Assad toch niet nog iets gaat proberen, het is wel duidelijk dat hij nu heel kwetsbaar is geworden door dat Rusland veel kracht in OekraĆÆne moet zetten.
Het verdere verloop zal sowieso belangrijk zijn om te volgen, de rebellen lijken toch wel op het spoor te zitten dat ze beter kunnen samenwerken met het Westen dan hun eigen ding te doen. Er is al sprake van verkiezingen organiseren.
Ik volgde het Syrisch conflict niet zo nauw maar het verbaasd me wel echt dat ze uit de lange impasse lijken te geraken, het voelt alsof het uit het niets komt terwijl het lang hopeloos leek.
Het verbaast mij dat dit zo snel is gegaan. Een paar dagen geleden hoorde ik weer wat over Syrie en nu is Assad al weg. Ik ga mij in dit conflict verdiepen maar weet jij een beetje hoe de Syriers hier naar kijken. Zijn ze over het algemeen blij dat Assad weg is of zijn de rebellen erger?
dit artikel vond ik heel verhelderend, misschien staat het ook op de Telegraaf (zelfde moederbedrijf).
fragment
Toen vorige week de rebellen in sneltempo Aleppo veroverden, bleek dat HTS de leiding had over die operatie. Dat maakte zowel experts als Syrische activisten zenuwachtig. Is dit nu de grote bevrijding van het schrikĀbewind van president Bashar al-Assad? Zoals in elke oorlog werkt de propagandamachine aan beide kanten op volle toeren. De vrienden van Assad doen er alles aan om duidelijk te maken dat HTS een terroristische groep is die SyriĆ« wil omvormen tot een soort IS-achtige staat. Diezelfde propaganda was weinig geloofwaardig in 2011, toen de revolte tegen Assad duidelijk door gewone burgers was gestart. Nu wordt ze veel gemakkelijker overgenomen. Was HTS niet opgericht door IS?
Tijdens zijn gesprek met HTS-leiders, onder wie al-Jolani zelf, kreeg hij telkens dezelfde boodschap te horen: IS en Al-Qaeda waren voor hen geen rolmodel meer. Meer nog, ze vonden die terroristische en antiwesterse ideologie van internationale jihad fout omdat ze āalleen tot de vernietiging en mislukking van lokale gemeenschappenā had geleid. Volgens de ideologische leider van HTS deden ze er daarom alles aan om te voorkomen dat hun leden zich zouden aansluiten bij IS of Al-Qaeda. Tot slot gaven ze aan dat het Westen niet langer hun vijand is en dat ze zelfs hopen op de steun van Europa en de Verenigde Staten in hun strijd tegen Assad en zijn bondgenoten Iran, Rusland en Hezbollah.
Of het HTS menens is met die deradicalisering, valt voorlopig moeilijk te achterhalen. Maar de berichten die ons vanop het terrein in Syriƫ bereiken, lijken de omslag te bevestigen. Journalist Kareem Shaheen poste op X dat er volgens zijn christelijke Syrische familie in Aleppo opnieuw meer elektriciteit en water is, dat het vuilnis opnieuw wordt opgehaald (en dat de rebellen ervoor betalen) en dat er overal brood wordt uitgedeeld. Onder het regime van Assad was er maar twee uur per dag elektriciteit in de stad. Gisteren stuurde al-Jolani ook een bericht naar de Koerdische strijders met de boodschap dat HTS een Syriƫ voor alle Syriƫrs wil, en dat de Koerden daarin niet alleen een rechtmatige plaats hebben, maar dat HTS ook met hen wil samenwerken om dat doel te bereiken.
De mensen om mij heen zijn blij, maar sceptisch. Het voelt als een opgezet plan, Assad/Rusland die ruimte heeft gemaakt voor israel ofzo.
Ik denk dat niemand weet of Syriƫ echt vrij wordt voor iedereen, of toch een nieuw regime. In de Iraanse revolutie deed Khomeini ook alsof hij mild was en er ruimte was voor minderheden, om toen uiteindelijk toen hij de macht had een streng Sjiitische islamitische staat op te richten.
Maargoed, voor nu is het feest.
OMG er zijn zoveel Syriƫrs nu overal in Utrecht aan het vieren ![]()
![]()
![]()
![]()
Ja hier moest ik ook aan denken. Hoop heel erg dat het in Syriƫ niet zo zal gaan.
Echt misselijkmakend dat er in die Sednaya-gevangenis in Syriƫ gewoon kleine kinderen zaten. Die op de beelden zag er uit als nog geen twee. ![]()
Die kleine kindjes, zo hartverschreurend. Wie weet of ze ooit daglicht hebben gezien
Laaaaaaame
Gun hem gewoon vrijheid, iedereen is het met hem eens.
Verlinkt door een medewerker in de Mac, toon een beetje klasse solidariteit ![]()
Ongelofelijk, ik denk echt de hele dag aan het jongetje dat naar buiten liep. Ik had gewoon nooit gedacht dat er ook kinderen in gevangenissen opgroeien. En blijkbaar zijn er allemaal camerabeelden van volle gevangenissen die ze niet kunnen vinden. Ik hoop dat die mensen heel snel worden gevonden, maar zo veel vragen. Hor leven ze daar? Wie geeft ze eten? Kwamen ze nog wel eens buiten?
girl
Hoor je jezelf? FFS
Ik bedoel even āluchtenā zoals veel gevangenissen.
Jezus wat is dit topic toch wereldvreemd
Ja sorry maar HHAHAHAHAHHAHAHAHHAHA