Nieuws, actualiteit en politiek #5

Nee voor het nieuws bekend was dan hè

4 likes

Nou ja, jij suggereert met deze post dat dat nav het bericht over kanker was. Vind ik ook niet zo’n prettige post.

1 like

Oké pas ik het aan, blijft dezelfde opmerking :woman_shrugging:t2: alleen als het over kanker gaat had niemand hem meer gemaakt

1 like

Denk het niet, er waren al eerder waarschuwingen.

Nederlanders in Rusland gewaarschuwd voor mogelijke aanslagen dit weekend https://www.nu.nl/buitenland/6304457/nederlanders-in-rusland-gewaarschuwd-voor-mogelijke-aanslagen-dit-weekend.html

1 like

Denk het juist wel. Die waarschuwingen kwamen vanuit de FSB zelf (Russische veiligheidsdienst). Dat hebben ze vast gedaan om het allemaal aannemelijker te maken.

4 likes

De VS (en VK) waarschuwden juist Rusland voor aanslagen rond 7 maart.

1 like

Er zijn al veertig doden en minstens honderd gewonden. Het zal zeker een heel ander motief zijn, maar dit geeft mij flashbacks aan Bataclan

Edit: Ik bedoel vooral de heftigheid en de shock hiervan

2 likes

Er zijn meerdere partijen bezig geweest met waarschuwen en die wijzen wat mij betreft allemaal dezelfde richting uit.

FSB waarschuwde voor terrorisme door extremisten en dat ze al aanslagen hadden verijdeld (vermoedelijk als voorbereiding op de aanslag van vandaag waar ze zelf aan meewerkten).

Vanuit de VS/VK werd gewaarschuwd voor terroristische aanslagen in Moskou. FSB werd door sommigen genoemd, bijv door deze Amerikaan

https://x.com/officejjsmart/status/1766041915672129552?s=20

En timing klopt, zo vlak na de “verkiezingen” en met een aankomende mobilisatie.

Maar zullen zien hoe dit verder gaat. Het is hoe dan ook weer megatriest.

1 like

Kunnen we even wachten met complottheorieën. Het is nog gaande

3 likes

Lol, als je dit een complottheorie noemt ben je duidelijk niet goed op de hoogte. Prima als jij er niet van overtuigd bent dat het zo is gegaan, maar dit is een gangbare manier van denken en er is niks onaannemelijks aan dit scenario.

1 like

dat komt me nogal bekend voor :thinking:

5 likes

Er staan al meerdere berichten dat IS zegt verantwoordelijk te zijn.

1 like

Ja ik zie het, interessant. De timing blijft wel heel bijzonder, en ik ben benieuwd wat er de komende dagen nog naar boven komt en hoe Rusland hier verder op gaat reageren (na de eerste reactie met dreigementen richting Oekraïne).

Ik denk dat Snyder met dit draadje op het juiste spoor zit, dit is wat ik eerder bedoelde met dat dit erg gunstig is voor Rusland

https://x.com/TimothyDSnyder/status/1771321809272529136?s=20

Snyder is overigens echt top, ik raad iedereen die meer verdieping wil en geschiedenis interessant vindt zijn boeken en analyses te volgen.

1 like

Heel erg aannemelijk dat Poetin dit one way or another gebruiken om harder tegen Oekraïne in te gaan… het mogen dan wel terroristen van IS zijn geweest maar als ze / andere mensen die nog niet gepakt zijn gevlucht zijn naar Oekraïne, zijn de rapen gaar(der) en heeft hij des te meer reden om harder aan te vallen.

Hoop dat het echt niet zo is en dat het maar een complottheorie is. Heb daar nog familie en kennissen zitten en alles is al kut genoeg daar.

2 likes

Dit was te verwachten. Ik ga ervan uit dat Poetin deze aanslag ook gaat gebruiken om het Russische volk nog meer te onderdrukken.
Het is en blijft een stasi/kgb agent

4 likes

Inmiddels wijst ook Putin radicale islamitische terroristen aan.

Maargoed wat ik echt niet snap is dat die 4 zich levend hebben laten pakken, er zijn er al 2 permanent mismaakt gemaakt door de Russische politie.

4 likes

Ja echt wtf, iemand een oog kwijt en iemand anders een oor??

2 likes

Ja in Rusland doen ze dat ook met hun eigen burgers dus weet niet wat ze hadden verwacht haha? Kan alleen maar heel hard hopen dat dit daadwerkelijk de 4 schuldige mannen zijn.

Lol moest wel denken aan Taghi die zo heel zielig deed dat de politie in Dubai die hem had geduwd ofzo, echt mazzel heeft hij dat Nederland zo’n soft land is.

6 likes

https://www.nu.nl/politiek/6306726/tweede-kamer-roept-in-verklaring-op-tot-actie-tegen-antisemitisme-moet-stoppen.html#nujij

Ik ben uiteraard tegen haat tegen wie dan ook, maar dit lijkt wel de omgekeerde wereld. Ik begrijp dat dit een reactie is op een Palestijns protest, maar dat protest is toch niet uit de lucht gegrepen? Ik begrijp niet dat dit dan de reactie is?

3 likes

Ja en dat mensen deze reactie van de tweede kamer niet begrijpen is dus onderdeel van het probleem.
Maar in principe weten we natuurlijk al langer dat antisemitisme overal salonfähig is.

16 likes