Nieuws, actualiteit en politiek

Maar dat was dus het erge, dit is een van de ‘betere’ varkenshouderijen (ik ga even niet in op de rest denk dat het meeste ookal gezegd is)

Misschien zijn zij kleinschaliger dat het er daardoor beter uit ziet?
Ik weet het verschil tussen vereisten bij diverse dierenstallen ook niet echt.
(maargoed ik ben dan ook vegan en tegen dit in iedere vorm)

1 like

Ik als diergeneeskunde student heb er ook al colleges over gekregen!
Ik had een hele fijne prof die ons op het hart drukte dat je je nooit mag laten wijs maken dat dieren geen stress of pijn voelen als ze naar/in het slachthuis gaan. Het doel is om die stress en pijn zoveel mogelijk te verminderen en als dierenarts controleer je dat.
Ook ben ik 1x in een varkensbedrijf en 2x in een melkvee bedrijf geweest met de opleiding.
Daarnaast heb ik 2 weken bij een schapenboer stage gelopen. Die had ook nog vleesvee en maakte mij wijs dat het vee helemaal niks doorhad op weg naar het slachthuis en geen stress voelde. Hij had een ‘speciaal en goed’ slachthuis en transportbedrijf uitgekozen en ze lijden daar geen pijn. Ik geloof wel dat hij dat heel graag wou geloven, maar mij maak je zo’n onzin niet wijs. Ik denk dat het ook een beetje is dat de boeren het probleem niet onder ogen willen komen dat dieren effectief afzien/lijden omdat ze ergens wel om hun dieren geven en er ook het beste voor willen.

Wat jouw kennis/diergeneeskunde student zegt is wel waar: biggen en varkens krijsen van het minste dat je ze aanraakt. Betekent niet noodzakelijk dat ze pijn hebben. Ook die kleine ruimtes dat de zeugen hebben is idd tegen doodliggers. Heb ik zelf nagevraagd bij de boer. Zeugen gaan in een vrije ruimte heel makkelijk hun biggen gaan verpletteren.
Het probleem van verveling, oor en staartbijten etc is voor mij een van de grote aanwijzingen hoe verkeerd de hele industrie is. Een varken hoort niet in een klein hok met andere varkens of haar biggen. De ruimtes die ik gezien heb waar ze in zitten (gelijkaardig aan de filmpjes), vind ik veel te klein. De Belgische wetgeving hanteert volgens mij 1m² oppervlak voor een volwassen varken dus bv. 15 varkens op 15m². Veel te klein naar mijn gedacht.
De lucht die daar hing (kon ook door het bedrijf zelf zijn waar ik geweest ben), vond ik ontzettend benauwend. Ik had echt last van mijn longen toen ik daar buiten kwam.

Dat wat hij zegt over die ziekte en verzwakte biggen door rangorde en natuurlijke variatie, vind ik een beetje bull shit. Een zeug brengt nu gemiddeld 13 (!) biggen voort, soms meer. Vroeger was dit aantal minder en men streeft steeds naar meer biggen per worp, waardoor er soms niet genoeg tepels zijn om alle biggen te voeden, wat natuurlijk resulteert in zwakkere biggen. Hoe meer biggen: hoe minder plaats in de baarmoeder (die heeft ook haar fysiologische limieten natuurlijk) en hoe meer kans op zwakke biggen.
Tuurlijk is er rangorde en natuurlijke variatie, maar hoe zeugen geselecteerd worden om zoveel mogelijk biggen voort te brengen, vind ik niet oke.
Zieke dieren hou je inderdaad altijd maar omdat de varkensindustrie zo groot is in aantal, is het onmogelijk om een uitgebreide behandeling te voorzien voor elk big omdat dit teveel kost. Omdat er bijna nooit uitgebreid wordt behandeld bij biggen en omdat varkens maar 6-7 maand oud worden, zijn er veel dingen ook nog niet goed gekend in de varkensdiergeneeskunde. De boeren hebben het geld niet ieder ziek dier te laten onderzoeken en behandelen (tenzij het gaat om de veelvoorkomende ziektes die oplosbaar zijn met antibiotica etc) en dat geeft de diergeneeskunde ook niet te kans verder te ontwikkelen op vlak van varkens.

Wat @Loxodonta zegt, vind ik ook: gebruik de mening van een ander (ookal is die dgk student of dierenarts) nooit als ‘expert opinion’. Ik zie het genoeg in mijn opleiding hoe anders de andere studenten erover denken en gewoon lekker doorgaan met onbewust vlees eten. Ik vind het heel fijn dat we er colleges over krijgen en dat de prof ons duidelijk heeft gemaakt dat dieren wel degelijk lijden, maar ik geloof niet dat dat bij iedereen zo goed binnenkomt en dat veel mensen toch nog excuses gaan blijven verzinnen. Juist ook omdat lijden of pijn zo moeilijk wetenschappelijk kan vastgelegd worden (kwantitatief), blijft het een lastige kwestie omdat daardoor iedereen zijn eigen opinie kan vormen.

Persoonlijk vind ik dat die hele massa industrie mag afgeschaft worden. Laat de prijs van vlees, gevogelte en vis de lucht in gaan dat het een luxe product wordt. Geef dieren weer een mooi en lang leven in grote verblijven waar ze buiten kunnen gaan (al komen er dan wel andere welzijnsproblemen zoals bv. parasitaire infecties). Vlees eten gaat nooit de wereld uit gaan, de manier waarop kan wel helemaal anders. Ik zou ook liever hebben dat we dieren gewoon met rust laten en ze niet gebruiken, maar dat is niet realistisch door de vleesconsumptie. Ik vind het jammer dat er vanuit de dierenartsenrichting nog zoveel controversie over is. Vorig jaar was er een diergeneeskundig event hier in de buurt waar er normaal een debat ging gevoerd worden over de wanpraktijken in slachthuizen. Dit debat werd gecancelled, en van wat ik hoorde kwam dit omdat dierenartsen bang zijn iets verkeerd te zeggen omdat het zo’n gevoelig onderwerp is.

De afstudeerrichtingen herkauwers en varkens worden ook allemaal veel meer bedrijfsbegeleid: minder gefocust op ziekte en meer gefocust op preventie en economische profit voor de boer. Dit komt omdat er een trend is van veel kleine bedrijven die hun deuren gesloten hebben afgelopen jaren en er nu grotere tot massa bedrijven zijn waarbij het onmogelijk wordt nog een zicht te hebben op elk individueel dier.

Ik vind het allemaal heel jammer en hoop echt dat er een switch komt komende jaren, maar het zal niet helpen door activisten die in bedrijven gaan rondlopen. Daarmee verkloot je de bioveiligheid en kan je de dieren ziek maken. Hiermee creëer je alleen maar kwaadheid bij de boer en bij de gewone burger die je zal afschilderen als ‘extreem’ en daardoor nog minder openstaat voor discussie en minder vlees eten.

18 likes

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Het is ook wel treurig inderdaad dat het bij boeren/vee zoveel gaat over zoveel mogelijk winst maken voor de boer, en dan daarna pas over het welzijn van het dier. Want een boer zal altijd eerst vragen (neem ik aan): ‘is het winstgevend als ik nu dit dier behandel, of kan ik het beter laten euthanaseren want wordt behandeling te duur ten opzichte van wat het varken opbrengt?’ En dat komt natuurlijk ook weer omdat er zoveel druk staat op de financiën van de boer.

Ik denk dat voor mij ook de discussie (voor mezelf) meer gaat over: wat is nu de échte waarheid en wat is framing vanuit de dierenactivisten en vanuit de boeren/boerenorganisaties? Want dat de bio-industrie niet goed is, daar ben ik al van overtuigd. Ik heb dan de neiging om eerder iemand die diergeneeskunde studeert te geloven dan een activist die ik niet ken op instagram, snap je? Daarom vind ik het ook zo interessant om juist verschillende nuances mee te krijgen en niet alleen maar ‘ja dieren doden is verschrikkelijk’ reacties (al snap ik die ook goed, want zoals ik eerder al zei: zo ben ik zelf met vrouwenrechten ook haha).

1 like

In de opleiding word je ook vaak gestimuleerd om na te denken wat het meeste opbrengt voor de boer en sommige proffen ‘minimaliseren’ ook bepaalde dingen. Veel boeren staan ook financieel onder druk door supermarkten enzo waardoor ik wel snap dat ze eerst aan de kost moeten denken.

Om het voor jezelf te zien, is het natuurlijk het beste dat je zelf eens een bezoek brengt aan zo’n bedrijf en het slachthuis, maar dat is volgens mij niet mogelijk (? echt geen idee) of dan heb je een kans dat ze het er allemaal beter laten uitzien voor publiek.
Maar ik denk dat je idd beide kanten moet bekijken :slight_smile:

1 like



Dit stond vandaag in de krant

Wat is dat toch verdorrie ineens met die opmars aan anti-abortus wetten en acties op het moment?

9 likes

Geen idee maar ik vind het best confronterend. Ik heb zelf een abortus gehad toen ik net 18 was…
Heb er nog steeds soms moeite mee dus vind al die wetten behoorlijk heftig

2 likes

Ik heb gelezen dat Republikeinen op deze manier een rechtszaak tegen de betreffende staat proberen uit te lokken zodat de kwestie naar het Hooggerechtshof moet. Omdat het Hooggerechtshof op het moment na Kavanaugh’s aanstelling voornamelijk republikeins is zouden ze dan Roe v. Wade (abortuswet) kunnen omkeren. Roe vs. Wade is de Republikeinen al jaren een doorn in het oog. Het schijnt zo te zijn dat de individuele staten de abortuswetten daarom zo streng mogelijk maken, dan is de kans groter dat de zaak snel bij het Hooggerechtshof terechtkomt en er een landelijk besluit genomen kan worden

1 like

Jezus ik begrijp hier niks van
Wat hebben al die mannen daaraan? Welk motief zit hierachter? Voor wie is dit goed?

7 likes

Het voelt altijd zo suf om er dan een ‘als het mannen kon overkomen, was er al lang iets aan gedaan’ in te gooien, maar hier denk ik het echt hoor.

Wat nou als er een wetsvoorstel kwam waarbij alle mannen een verplichte sterilisatie moesten ondergaan, immers: zonder sperma geen baby. Dan zouden ze ook met z’n allen op hun achterpoten gaan staan.

Ik vind dat eigenlijk zelfs een betere oplossing dan abortus verbieden. Een sterilisatie kun je immers nog terugdraaien (of desnoods je sperma invriezen), een zwangerschap niet.

8 likes

YES JAN

2 likes

Ik zou zelf ook graag zien dat er geen abortussen meer worden uitgevoerd, want het lijkt me voor niemand leuk om ongewenst zwanger te zijn. Dat neemt niet weg dat ik wel vind dat de keuze om een abortus te hebben er altijd moet zijn en dat je ook gewoon naar een kliniek moet kunnen gaan zonder lastiggevallen te worden. Maar waarom pakken ze het probleem niet aan bij de bron? Voor zover ik weet krijgen scholieren in Amerika over het algemeen nog steeds geen normale seksuele voorlichting? Ik snap soms echt niet waarom Amerika nog steeds gezien wordt als een modern land.

1 like

Ik vind het zo’n prettige en goede houding :blush: Ditzelfde wilde ik eigenlijk ook nog tegen @Eddie zeggen toen ze hier gisteren iets vergelijkbaars postte.

Hoewel het hier op het forum nog meevalt worden mensen zo vaak defensief als het over zulke onderwerpen gaat. Echt heel tof dat je hier zo open en eerlijk over bent en dat je ook gewoon kritisch naar jezelf durft te kijken.

Ik word er helemaal blij van!

4 likes

Wellicht heeft het te maken met het christelijk geloof, wat daar toch een veel grotere rol speelt dan hier in Nederland?

Hoewel de manier waarop de groepjes strenggelovige mensen in Nederland vormgeven aan hun geloof weer heel anders is dan je over het algemeen in de VS ziet, beïnvloedt dit vaak zowel de seksuele voorlichting die kinderen krijgen als de mening van mensen over abortus.

(Dit is heel exemplarisch en zegt dus verder niet heel veel hoor, maar op mijn gereformeerde basisschool werd gewoon helemaal niks aan seksuele voorlichting gedaan en veel ouders lieten dit ook gaan. Als het er al over ging was het zo’n algemeen ‘Seks is iets heel bijzonders en speciaals wat bedoeld is voor een man en een vrouw als ze met elkaar getrouwd zijn’-praatje. En het kwam dus geregeld voor dat heel jonge meisjes (vaak uit de strengste gezinnen) zwanger raakten. Een van mijn oud-klasgenootjes heeft toen ze 14 was een kind gekregen, want abortus kon natuurlijk ook niet :flushed:)

Ja het is ook wel gek, maar ik snap de neiging ook wel hoor, heb ik zelf ook regelmatig. Dus ik vind het heel fijn als mensen daar een beetje nuchter naar kunnen kijken. Het zou volgens mij al zo veel helpen (en niet alleen als het over dit onderwerp gaat, maar in het algemeen) als meer mensen zo’n houding zouden hebben.

1 like

Het kleine beetje medeleven dat ik voelde voor die boer is na dit gelezen te hebben compleet verdwenen, vind het echt volledig terecht zelfs en echt lekker voor hem :fu:t3:

14 likes

Gatverdamme, walgelijke praktijken.

Ik denk eigenlijk niet dat mensen dachten dat ze het echt zou doen. Praat het nog niet goed natuurlijk en ik zou het zelf ook zeker niet doen.

Vind het trouwens wel gek dat een poging tot zelfmoord strafbaar is? Zoiets doe je toch niet zomaar

Wat goed!

En wat betreft zuivel. Je kan beginnen met bijvoorbeeld plantaardige melk in de koffie te gebruiken en voor pannekoeken (als je die eet). Kleine stapjes zijn ook stapjes. :heart:

13 likes