Nieuws, actualiteit en politiek

Ik vind persoonlijk de berichten over een mogelijke kaping best ver gaan. Vind dat puur paniek zaaien onder het motto van nieuws aanbieden. Die berichten zijn twee minuten na de tweet van de marechaussee gedeeld in de nos-app op basis van “bronnen binnen de marechaussee”. Er is op dat moment dus niks bekend. Dan denk ik: waarom zou je niet even wachten tot je volledig zeker weet of het wel/geen kaping is (is een kwestie van minuten).

Maar oké ik wijk een beetje af wat dit heeft ook erg te maken met de bredere discussie of je überhaupt altijd overal zo snel mogelijk moet willen weten wat er speelt.

6 likes

Ik vraag me wel af hoe zo’n piloot nou ineens per ongeluk op zo’n knop kan drukken en er is dus geen kans meer om te zeggen dat het per ongeluk ging voordat alles en iedereen uitrukt en de traumaheli al in de lucht hangt? Nou ja op zich fijn om te weten dat er adequaat gereageerd wordt op zo’n melding.

2 likes

Hahaha dit idd.
" Er is sneeuw voorspelt voor morgen "
NS: Ik rij niee heur vink eng
Knmi :cCode rood ! Het word kouder en guurder dan in siberie!!
Van die mensen waar je een leuke afspraak mee hebt : Jaa hep op nieuws gezien dat je morgen dood vriest ik kom nie hoor.

Het weer : Droog en zon

6 likes

Hoop dat de piloot hier op t forum komt posten in ‘ongemakkelijke momenten’.

54 likes

of in het opbiechttopic dat het niet per ongeluk was

37 likes

Nog even op inhaken op wat in dat nieuwsbericht staat; dat het waarschijnlijk niet gaat om een client. Dus het is niet perse gelinkt aan het beroep wat wordt uitgevoerd en dat was bij Wiersum en die advocaat van vandaag natuurlijk wel het geval.

1 like

Intrusie!!

7 likes

Ja daar heb je gelijk in. En ik weet dat het nieuws zich snel ontwikkeld maar toch.
Die advocaat nu heeft het ook overleefd maar ik hoorde dan bijvoorbeeld op de radio een item hierover en dat heel erg gevonden wordt en dan vergelijk ik het wel met die verpleegkundige.

Misschien is het ook omdat ik zelf verpleegkundige ben en in de ggz werk waardoor het dichterbij komt.

Ik kan me je reactie wel voorstellen hoor. Maar dat incident van vandaag is ook nog niet ontzettend breed uitgemeten toch? Ik heb er 1 artikel over gezien op de site van mijn krant, en dat is dus vergelijkbaar met de berichtgeving over de steekpartij.

Hier zijn er wel ook weer omstandigheden die het “nieuwswaardiger” maken, namelijk dat er al sprake was van bedreiging en dan is de vraag of daar adequaat op is gereageerd (wat bij Wiersum dus is misgegaan). Als je het vergelijkt met de verpleegkundige, daar weten we verder nog niets, alleen dat de verdachte vermoedelijk geen client was. Dat zou dus een inbreker kunnen zijn, of in de relationele sfeer, of misschien inderdaad gerelateerd aan het werk, maar dat is dus nog onduidelijk.

Maar ik snap wel dat je reactie ook voortkomt uit een grotere context!

2 likes

Ben ik de enige die…

…wel eens per ongeluk op het kapingsknopje heeft geduwd.

21 likes

Het was echt* de stagiair :flushed:

*disclaimer voor die ‘echt’ want het blijft de telegraaf

8 likes

De piloot:

afbeelding

26 likes

Iel ik hoor meteen in mijn hoofd die man groen zei, zo eng

1 like

Enger dan Karbonkel die vent.

3 likes

het kan nooit een eenzijdige knop zijn geweest. Er moeten meer handelingen gedaan worden om dit te activeren.

Ik denk daarom altijd maar meteen aan Annet Malherbe in deze film <3

2 likes

Je hebt de codes net omgedraaid maar volgens mij klopt het wel! Op wiki is het iig wel te vinden

1 like

Dat bedoel ik ook. Om die code te kunnen versturen moet je transponder aan staat. En dat stond die ook, wat raar is aan een gate.
Die code die je noemt is de squawk code. Maar die code moet je invoeren en activeren. Dus ook dag is apart. Maar dan had ik dat op flightradar kunnen zien. En dat was er niet.

Maar ik heb zelf geen verstand van Airbus vliegtuigen. Dus ik ga dit straks even navragen.

Deze combinatie van onderzoeksresultaten, lekker random.

10 likes

Het klopt inderdaad dat de transponder aan moet staan. Kan natuurlijk zijn dat hij na de vorige vlucht is vergeten uit te zetten. Het is een kleine switch dus een fout lijkt me snel gemaakt.
De code hoeft alleen ingevoerd te worden en niet bevestigd te worden.
Eigenlijk gaat daarna meteen het hele protocol in werking. Overige berichten vanuit de cockpit worden niet serieus genomen omdat dit ook opgelegd kan zijn door de kapers.

Lullige fout. Maar gelukkig was het dat en geen echte kaping!

1 like