Nieuws, actualiteit en politiek

Ik snap wat je zegt. Dit is misschien wat onhandig geformuleerd. Ik bedoelde dat eigenlijk ook als iets algemeens, maar meer in de zin van: ik vind het goed dat er discussies gevoerd blijven worden. Dus ook als je iets anders vindt, dat je dat moet kunnen zeggen. Niet zo goed opgeschreven, sorry.

Zeker mag iedereen er iets van vinden, dat was eigenlijk ook m’n hele punt. Maar het wordt door velen (niet alleen op dit forum) als iets verschrikkelijks afgeschreven terwijl het gewoon een mening/opvatting is. En ik vind dan zelf dat er vrij heftig gereageerd wordt.

3 likes

Zorg voor Leven trekt die bewering in twijfel en zegt maatschappijbreed de beste hulp voor moeder én kind te willen realiseren: "Spreken over abortus is een open zenuw in Nederland. Het is een verworven recht waar niet aan getornd mag worden. Dat is zo jammer."

Dit trek ik dus echt heel slecht. Ze zijn gewoon tegen abortus en willen het verkondigen alsof het een informatieve folder is. Ik hoef zoiets niet ongevraagd in mijn brievenbus.

3 likes

Hoe gaat zo’n abortus gesprek in Nederland in zijn werk? Dat is dus bij een arts? Gaat die arts dan ook meedenken over mogelijke oplossingen voor geld of huisvestingsproblemen waar de zwangere tegenaan loopt?
Als je niet wilt praten over de beslissing en je gewoon zegt dat dat is wat je wilt en na bedenktijd nog steeds, weigert een arts dan omdat die niet kan weten of er dwang in het spel is?

Lijkt me moeilijk om dit werk te doen als je tegen abortus zou zijn. Ik vraag me af of je het dan ook zo neutraal en objectief kunt brengen. Lijkt me makkelijker (niet dat het een makkelijk onderwerp is uiteraard) als je iemand haar eigen keuze gunt.

Ik heb met de mensen die de folder hebben gemaakt gesproken over de folder en abortus en dat was een heel gek gesprek.

@Eddie legt volgens mij uit dat als ze dat als verwijzing naar ‘hulp’ aanbieden, dat sowieso onzin is omdat je alle informatie al krijgt wanneer je bij een arts terecht komt. Dat heeft mijns inziens met jouw vraag te maken. Net als de uitleg waarom de folder nog meer als anti-abortus gezien kan worden.

4 likes

Trouwens, ik wil hier liever niet over in discussie, want dit zijn niet mijn meningen (behalve dat ze hartelijk waren, haha). Dit is gewoon wat de organisatie tegen mij zei.

Ja ik was bij een bijeenkomst van hun. Voor mij voelde het allemaal heel vriendelijk. Ze straalden heel veel rust en hartelijkheid uit. En ja, ze zijn tegen abortus, zijn gelovig en leven naar de bijbel. Maar wat zij vooral willen doen is meiden die ongewenst/gedwongen een abortus doen, helpen. Dat doen ze met een buddyplan en met een sponsorplan, tot de baby een jaar is. Die meneer zei ook dat er dagelijks honderd abortussen uitgevoerd worden, en dat hij snapt dat het in sommige situaties noodzakelijk is, maar dat hij ook vrij zeker weet (hebben ze onderzoek naar gedaan) dat er vrouwen spijt hebben van de abortus. En ze targetten zich op die vrouwen. Ik ben zelf absoluut voor abortus en als ik nu zwanger zou worden zou abortus voor mij zeker een optie zijn, maar ik zie deze folder niet als een aanval naar mij. De folder is nu uitgebracht omdat het de week van het leven is.

2 likes

Oh, sommige dingen die ze in de folder zetten zijn ronduit onzin. Daar heeft Oneworld een mooi artikel over gemaakt, maar dat heb ik nu even niet bij de hand.

1 like

Dat geloof ik ook best! Maar ik vertel alleen wat de organisatie mij heeft verteld. Ik ben het daar niet mee eens of mee oneens.

Ze hebben ook een website en allerlei lesmateriaal vanuit een christelijke grondslag.
Maar als je niet christelijk bent kan je dat misschien niet vinden. Ze verspreiden ook folders bij dokterspraktijken, maar dat is een beetje shady want soms weten die dokters daar helemaal niks van.

Ja dat is ook absoluut zo! Ik zou het ook wel heftig vinden. Maar als je het zelf eigenlijk wil houden en je partner dwingt je of zet je onder druk om het weg te laten halen, zijn die emoties denk ik nog heftiger. En ook als het al weggehaald is maar je hebt verdriet, kan je bij die organisatie terecht voor een gesprek.

2 likes

Ja, ik ben het met je eens, maar anderzijds geloof ik ook best dat er vrouwen zijn die tussen allerlei instanties invallen en gewoon niet weten wat ze moeten, of erg gelovig zijn en niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Dan is een christelijke organisatie met dezelfde normen en waarden prettig. (Denk ik!) Maar de folder is in heel Nederland verspreid en dat is niet slim denk ik. Leg hem dan in kerken of op gereformeerde scholen of op andere ontmoetingsplaatsen, als je zo graag die folder wil verspreiden.

1 like

Dan vind ik het nog niet oké want ze werken duidelijk vanuit één visie en niet om je te helpen een weloverwogen keuze te maken uit meerdere opties. Maar goed, dan heb ik het over vrouwen die nog geen abortus hebben gehad. Maar wat hebben zij vrouwen te bieden die wel een abortus gehad hebben naast een schuldgevoel aanpraten? Dat vraag ik me dan af.

8 likes

Die vrouwen hebben ze denk ik niet veel te bieden. Ze bieden hulpverlening om het te verwerken, als je dat nodig vindt

Dit gaat trouwens over het scenario dat de zwangerschap uitgedragen kan worden:

In de klinieken was dat scenario met 38% van de vrouwen wel
besproken, en met 57% niet. De overige 4% kon zich dat niet herinneren. In het ziekenhuis is uitdragen met nog minder vrouwen besproken (23%). Vierenzestig procent geeft aan dat dat niet gebeurd
is, en 13% kan zich dat niet herinneren.

Uit een rapport van ZonMw, een organisatie die namens het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport onderzoek deed naar de abortuswet

Vond ik ook echt mega naar om te lezen

potjandorie zeg, me dunkt dat er niet aan getornd mag worden.

Wat wil je er aan tornen? Abortus illegaal maken? Enorm jammer ja dat mensen die vrijheid hebben, net als dat zij de vrijheid hebben mij lastig te vallen met hun folder.

edit; dit is aan hun gericht he niet aan jou @flwhrs, jij plaatste deze quote van hun.

3 likes

Nou ja, één ding is zeker, ze zullen er nooit objectief in staan zoals zorgverleners wel (horen te) doen.

2 likes

Maar er word hier gezegd in het topic dat de alternatieve keuzes duidelijk aangegeven worden en dat is volgens dit onderzoek dus niet altijd het geval. Dat vind ik kwalijk (van de klinieken en ziekenhuizen)

2 likes

Uitdragen is toch sowieso een gegeven. Waarom moet dat als optie geboden worden? Als ze zeggen: je kunt er ook voor kiezen je kind wel te krijgen, denk je toch ook: no shit Sherlock.

6 likes

Omdat je toch nooit 100% zeker kan weten of het iemands eigen keuze is om abortus te plegen en of diegene daar helemaal achterstaat.

1 like