Nieuws, actualiteit en politiek

Ik hoop dat andere landen druk zullen gaan uitoefenen. Daar is Rutte altijd wel erg gevoelig voor.

Nota bene de VN heeft daar al eens een (slappe) poging toe gedaan maar zo gevoelig bleek-ie toen niet :frowning:

2 likes

Nee joh, lacht ie weer weg.

2 likes

Oh, wat grappig, ik denk daar heel anders over. Ik denk juist dat het heel belangrijk is, dat dit niet van ‘bovenaf’ wordt opgelegd, maar juist door de meerderheid van de bevolking wordt gedragen. Anders blijft er altijd hangen dat het “moet” en dus niet wordt geaccepteerd. Ik pleit al jaren voor andere pieten dan “blackface” pieten, roetveeg of welke kleur dan ook. Er was een grote groep vrienden en kennissen die dat allemaal niet zo belangrijk vonden. Maar nu er zo’n nare sfeer, van nationalisme, ultra rechts en racisme, komt te hangen, geven zij aan roetveegpieten prima te vinden. En zo wordt de klassieke zwarte piet naar extremisme geduwd en zal hoop ik daardoor verdwijnen.

Ik vind het wel heel treurig dat de intocht daardoor dusdanig veel politie op de been brengt dat het lijkt of er een risicowedstrijd met hele enge voetbalhooligans wordt gehouden.

3 likes

Het gaat me vooral véél te langzaam. Maar ik denk ook dat het beter is (dwz minder polariserend) als de overheid/het kabinet de beslissing neemt om zwarte piet te bannen in plaats van de burgers het laat uitvechten (vrij letterlijk momenteel).

2 likes

Ik denk dat het door de overheid laten verbieden juist polariserend werkt. En op basis van welke wet dan? Of wil je dat er een wet voor wordt gemaakt?
Ik begrijp dat jij het veel te langzaam vind gaan, maar voor mij voelt het alsof het nu pas echt draagvlak van de meerderheid krijgt om de blackface-piet te gaan uitbannen, juist vanwege de kritiek uit het buitenland en de polarisatie die er nu omheen hangt.

2 likes

Ja hoor, ik zie wel wat in een antiracismewet.

Dat is toch artikel 1 van de grondwet?

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

1 like

Ik had het er vandaag met een collega over, die dus kleine kids heeft. Maar zij geeft aan dat haar kinderen bij roetveegpieten direct doorhebben wie het is (bijv de buurvrouw of de meester of de moeder van een vriendje etc)
Hoe los je dat probleem nou op?

Geloof ik echt niks van. En daarnaast, dan zeg je toch gewoon dat de buurvrouw sinterklaas dit jaar mag helpen?

6 likes

Racisme is niet hetzelfde als discriminatie! Racistische uitspraken kunnen onder de Nederlandse wetgeving nog onder vrijheid van meningsuiting vallen.

Ken je dat filmpie van de Overjaarssjo bijvoorbeeld? Een juf kleedt zich voor de klas om tot sinterklaas en als ze volledig omgekleed is denken die kinderen oprecht dat de juf weg is. Het filmpje staat nu niet meer op Youtube en door de jaren heen zijn er ontzettend veel van dat soort experimenten (ook met pieten) geweest. Ik denk dat er vooral heel veel jonge kinderen zijn die dat niet zien. Maar er zullen natuurlijk altijd kinderen tussenzitten die het wel zien.

3 likes

Oeps, sorry

Maar dat maakt toch niks uit? Als het verhaal niet meer klopt pas je het gewoon aan.

En anders maken ze maar smurfen van de zwarte pieten.
En ga je mee met gargamel als je stout bent.

3 likes

Nouja het is wel echt zo.
En die collega organiseert dus het sinterklaasfeest op de basisschool van d’r kinderen. Dat is in een dorpje, dus wie je ook zwarte Piet laten spelen, er zijn altijd wel kinderen die diegene kennen. En dan val je wel veel eerder door de mand met dat roetveeg gebeuren.

De pieten op tv kennen ze niet persoonlijk, dus dat kan idd makkelijk met roetvegen.

Dus ja, ik snap echt honderd procent het racisme argument,maar nogmaals, hoe lossen we het probleem van herkenning op dan?

1 like

Overigens hebben ze het ook een keer met paarse schmink geprobeerd, maar dat was ook een stuk herkenbaarder dan zwart

Gewoon een uitwisseling tussen dorpen?

4 likes

Ik postte dit eerder al, maar herkenning is niet het eind van de wereld. En anders inderdaad uitwisseling tussen dorpen/scholen?

13 likes

Wat ik net zei, zeggen dat tante/oma/buurvrouw hulppiet is.
Maar het zou niet eens een issue moeten zijn. Het probleem nu is vele malen erger dan het probleem dat kinderen straks een piet herkennen. @Salmiak heb ik ook veel aangeraden aan dorpen, maar vinden ze niet leuk, want ze willen het feest met hun eigen kern vieren.

8 likes