Nieuws, actualiteit en politiek

Dit is wel een goede ontwikkeling. :slight_smile:

8 likes

Discussiëren hier ook mensen met jonge kinderen mee? Ben wel benieuwd naar hun ervaringen

Ik denk dat een wet niet eens hoeft. Consequent streng toespreken en sterk afkeuren kan al een hoop bereiken. Vooral als de gehele politiek zoiets samen oppakt. Dat in combinatie met het op basis van bestaande wetten veroordelen van mensen die écht te ver gaan. Maar Mark Rutte is een slappe zak die niet wil dat zijn partij wordt afgerekend, dus kiest hij ervoor liever het verkeerde dan het juiste te doen.

1 like

Daar kan ik wel in mee komen. Maar ik ervaar de politiek en de politici vooral erg als volgend aan de maatschappelijk heersende mening. Niet als zelf richting gevend. Neem bijvoorbeeld het klimaat en de crisis die er nu is. Eindelijk, denk ik dan, nu pas actie. En nog veel te weinig. En alleen omdat de politiek met de rug tegen de muur staat. Ik verwacht eigenlijk dat de politici zich pas duidelijk gaan uitspreken als de maatschappij een duidelijke mening heeft. (Helaas, beetje negatief maatschappijbeeld van mij, vrees ik)

Dat vind ik zo jammer aan de huidige politiek. De maatschappij heeft bijna nooit een duidelijke mening. Kijk alleen al naar de versplintering van partijen. Iedereen heeft ook andere belangen en niet iedereen kan ingewikkelde vraagstukken oplossen. Juist daarom kiezen we volksvertegenwoordigers, mensen met visie. Dat zij stil blijven vind ik intens naar.

Ergste vind ik: de politiek heeft ook vaak zat wél een mening. Maar de kabinetten Rutte hebben gewoon een bepaalde doelgroep voor ogen en daarin is dit vraagstuk kritiek.

3 likes

Ja, maar de chocolade Sinterklazen zijn wel donkerbruin. Dus waarom mag Zwarte Piet dan niet?!?! :rage: /s

Helaas is dat echt wel zo. Gisteren bij mijn nichtjes ook gebeurd. Allemaal roetpieten daar in het dorp. Hartstikke goed natuurlijk maar veel kinderen hebben meerdere pieten herkend. Een paar ‘hulppieten’ die worden herkend dat is vaak nog wel te verklaren. Maar dit was echt heel jammer. Veel boze ouders nu ook hoorde ik

Maar zaten er mensen tussen die ze in het dagelijks leven ook regelmatig ziet?
Zo niet, dan is het natuurlijk nogal obvious dat ze geen last heeft van de roetvegen :stuck_out_tongue:

1 like

Waarom blijf je hier zo op hameren? Is het echt zo erg als een kindje een Piet herkent en je moet zeggen dat die bekende een hulppiet is? Is dat echt erger dan racisme in stand houden?

45 likes

Nee, dat is voor mij niet erg. Wat mij betreft kunnen de pieten ook helenaal afgeschaft worden, maakt mij persoonlijk niets uit en ik heb ook geen kinderen.

Ik zat me gewoon af te vragen of het inderdaad zo’n praktisch probleem is als mijn collega zei, of dat ze zat te overdrijven.
Vandaar dat ik vroeg naar ervaring van mensen met kinderen hier.
Waarom triggert het jou zo dat ik benieuwd ben naar ervaringen? Is het echt zo erg dat ik anderen probeer te begrijpen? Is dat erg genoeg om mij een verwijt te maken?

Er is al meerdere keren uitgelegd dat het dus geen praktisch probleem is, omdat er genoeg omheen verzonnen kan worden om te verklaren waarom de achterbuurman als Piet verkleed is, dus ik snap niet waarom je er maar over door blijft vragen.

8 likes

Wij vieren ook geen sinterklaas, want ik heb niks met het feest. Die tweeënhalve weken spanning, schoen zetten, cadeautjes etc vind ik het niet waard om een verhaal te verzinnen waarom er op 5 december cadeautjes in een zak te vinden zijn.

De oudste is nu 5 en bij de kleuters krijgen ze wel wat mee ja. De stoomboot bouwen met blokken, mijter knutselen, en dan komt de sint ook nog aan op school. Wij hebben uitgelegd dat de sint niet echt is en dat het een leuk verhaaltje is, gemaakt voor de kinderen. En dat sommige kinderen dat geloven en dat dat niet erg is. Maar dat hij dat geheimpje niet mag doorvertellen. Dat vond hij wel heel spannend dat hij iets weet van de grote mensen en andere kinderen niet.

Maar ik denk dat je gerust aan je kinderen zou kunnen zeggen dat sommige ouders/familieleden etc een mooi pieten diploma hebben gekregen en zo hulppiet mogen zijn van de sint.

6 likes

Ik vroeg naar ervaringen van mensen met hun eigen kinderen. Vara was de eerste en enige die reageerde over de ervaring met haar eigen kind, maar haar reactie was niet helemaal duidelijk voor mij, vandaar mn verduidelijkende vraag.
Hoezo is dat hameren?

Waarom maakt het uit of hetzelfde antwoordvan iemand met een kind komt of van iemand zonder kinderen? En al zouden de kinderen de achterbuurman herkennen, dat is toch gewoon op welke manier toch ook minder erg dan een racistisch karikatuur in stand houden?

2 likes

Ik snap niet helemaal welke kant je op wilt. Het lijkt erop alsof je wil zeggen dat ik het een goed idee vind om zwarte Piet in stand te houden, maar dat is totaal niet mn punt? Dat wil ik helemaal niet namelijk.

Nogmaals,ik was benieuwd of het verhaal van mn collega herkend werd. Dit omdat ik, als mens zonder kinderen, zou denken dat kinderen het in het kader van het grote magische gebeuren niet zo doorhebben en die hypothese werd hier ook meermaals herhaald maar ik wist niet of dat puur hypothetisch was van degenen die reageerden, of echt uit concrete ervaringen.
Daarom vraag ik het aan mensen met kinderen, die staan er het dichtst bij toch?

1 like

Ik vind het trouwens best jammer dat ik iets probeer te begrijpen en dat volledig de kiem in wordt gesmoord.
Bevordert de dialoog niet echt, zeg maar.

8 likes

Ik heb zelf geen kinderen maar loop stage bij kleuters en heb stage in groep drie gelopen, geloof me: je kan kinderen die in die magisch denken-fase zitten alles wijsmaken. Ze vinden alles prachtig en gaan er helemaal in op, geen haan die kraait naar onregelmatigheden.

11 likes

I know, maar je gaf aan dat jullie geen sinterklaas vieren

Niks ten nadele van je reactie natuurlijk :slight_smile:

*vind jij niet relevant

Ik wilde het niet perse van één iemand horen, het liefst van meerderen. Met natuurlijk de volledige vrijheid aan mensen of ze wel of niet daarop reageren.
Ik was benieuwd of het nog bijv samenhing met hoe je als ouders/omgeving ermee omgaat. Daar lijkt het inmiddels wel op. Dus ik bedoel, als je als ouder chill doet en er wat onzinverhaaltjes omheen verzint, dat je kind blijkbaar meestal makkelijk daarin meegaat

Ik vind het echt wel fascinerend hoe mijn vragen worden gelabeld als: totaal niet relevant, wat maakt het uit want het alternatief is racisme etc etc.

Terwijl ik ervoor mezelf probeer achter te komen of die roetveegpieten nu in praktisch opzicht ‘werken’. Ik zie echt het kwaad er niet in dat ik daar benieuwd naar ben.
Want wat mij betreft zijn er duizenden alternatieven als het niet werkt (en dat is dus niet zwarte Piet!), steek bij wijze van spreken mensen in een unicorn pak.

5 likes