Tuurlijk klopt die oorzaak in haar hoofd, maar letâs face it: als je suĂŻcidaal bent, denk je niet helder. Dus een artikel schrijven over de redenen voor suĂŻcide van een enkele persoon, volgens die persoon, terwijl die persoon niet meer aanwezig is voor nuance en de enige bron die je verder aanvoert haar man is. Ik vind het riooljournalistiek. Als je zoân artikel schrijft, schrijf dan over het heftige perfectionisme dat haar dreef en de sombere periodes die ze meemaakte. Dan kan je de school best noemen als druppel die de emmer liet overlopen, maar de school en kinderen als hoofdreden aanvoerenâŠ
Neem bijvoorbeeld het arbeidsconflict: je wilt ondersteuning in de klas, je krijgt het niet (dat gebeurt wel vaker) en meldt je vervolgens af voor een vergadering (waarin je dit denk ik best ter sprake had kunnen brengen). Dan hekel je dat je werknemer naar de arbodienst stapt en zegt dat het een conflict is, maar: dat is gewoon een vrij logische stap? Ik vind het echt kwalijk om daar als krant over te schrijven als reden van suĂŻcide. Door dit op schrift te stellen valideer je die reden.
Reden dat ik hier zo van schrik is dat ik ook iemand met suĂŻcidale episodes en een zware depressie goed ken. Ik heb haar onwijs lief, maar haar manier van redeneren is af en toe zwaar onder invloed van depressie en medicatie. Had zij zichzelf in een van de suĂŻcidale perioden gesuĂŻcideerd met een afscheidsbrief, weet ik zeker dat er artsen, vriendinnen en exvriendjes in een soortgelijk verhaal zouden staan die dat simpelweg niet verdienen. Niet omdat hun acties niet ronduit kut waren, maar omdat die acties bij een gezonde persoon niet leiden tot suĂŻcide en je die personen dus niet het schuldgevoel van hef veroorzaken van suĂŻcide moet geven.