Nou, poe poe. Niet iedereen is zo rijk en gezond als jij.
Geen idee waar die aanname over mij vandaan komt.
Maar zo is het toch gewoon geregeld in de maatschappij? Je gaat toch ook niet naar een duur restaurant, waarbij je dan vervolgens maar de helft van de rekening betaald omdat je niet rijk genoeg bent?
haha ja precies, ik heb de neiging om in overvolle treinen flauw te vallen dus mooi dat ik even in de eerste klas lucht ga halen of zitten ipv out te gaanđ
Alsof zij er wat aan kan doen dat de NS treinen volramt met eerste klas coupés waar drie mannen zitten ipv gewoon tweedeklas coupés. Wat een validistische reactie ook.
Jij leeft zeker 100% volgens de regeltjes.
Nee ik doelde op goedkope versus dure restaurants, net als goedkoper (tweede klas is alsnog niet heel goedkoop natuurlijk) versus duurder reizen.
En ik snap dat reizen voor een studie belangrijk en noodzakelijk, maar om daar de wet voor de overtreden vind ik wel bijzonder ja.
Er zijn namelijk in de tweede klas ook plekken voor mensen die minder goed ter been zijn. Je kunt toch vragen (als die plek bezet is) of je daar mag zitten? Desnoods meld je het bij het instappen even bij de conducteur, en vraag je of hij/zij je naar die plek kan begeleiden (mocht het zo zijn dat reizigers je niet laten zitten) . Daar zijn die plekken voor gemaakt.
Iemand vroeg nog of ik me 100 procent aan de regels hou. Ja, ik hou me wel aan de Nederlandse wet ja. Vreemd dat dat gevraagd moet worden. Lijkt me een basaal uitgangspunt om op een prettige manier met elkaar samen te leven in de maatschappij.
Omdat jij doet overkomen alsof mijn situatie aanstellerij is en ik een zware crimineel ben als ik eens in de eerste klas ga zitten. Lijkt er dus op alsof je niet weet wat er met mij aan de hand is aka dat je gezonder en rijker bent dan ik.
Ik heb recht om vervoerd te worden, waar een duur restaurant een keuze is. Hoe moet ik naar huis gaan als ik alleen buiten de spits kan reizen vanwege mijn situatie? Moet ik eerder weg, wat niet kan? Moet ik nog 2 uur op het station blijven bivakkeren, tot de ergste drukte weg is? Dan âovertreedâ ik liever de wet voor een half uurtje.
De wet overtreden
hou op zeg
Nee dit is dus niet waar volgens de NS, je betaalt voor vervoer van A naar B, niet voor een zitplek
maar als je als begin twintiger (in mijn geval dan), zonder zichtbare aandoening oid, dit moet vragen voel ik me wel echt héél bezwaard hoor. dan is even de eerste klas inspringen toch een stuk makkelijker en minder omslachtig.
ben verder van mening dat eerste klassen prima mogen blijven bestaan, maar het handhaven ervan in drukte vind ik ⊠vreemd, denk ik.
Sterker nog, conducteurs/s&vâtjes hebben er nog nooit een probleem van gemaakt toen ze mij âbetraptenâ. Is overigens niet vaak gebeurd, ik ga altijd terug naar de tweede klas zodra er ook maar een zitplaats over is.
En wat @instantramen zegt, naast dat het vaak niet mogelijk is voel ik me ook heel bezwaard om dat te vragen, ben zelfs een keer neergeschopt door iemand omdat diegene niet geloofde dat ik flauwviel.
Ligt maar net aan het humeur van degene die je controleert. Je reist in principe zwart dus daar kun je een boete voor krijgen.
Ja je hebt gelijk. Ik denk dat er een enorme chaos ontstaat als er een paar mensen in de 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje.
Was daar maar iets op verzonnen bijvoorbeeld dat iemand dan de kaartjes gibg controleren en dan bijv een waarschuwing geeft of een boete. Of gewoon naar je luisterd en je laat rusten.
Het is zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat je je aanstelt over fysieke problemen. Mijn excuses als dat zo overkomt.
En natuurlijk ben je geen zware crimineel. Ik zei alleen dat je de wet overtreedt (@HvO nee het is niet alleen een huisregel, het valt gewoon onder de Wet personenvervoer 2000).
Dat je zegt dat je het recht hebt om vervoerd te worden, is natuurlijk niet zo. Althans, dat recht ken ik niet. De trein is een dienst waar je gebruik van maken maken, geen recht.
Ik vind zelf gewoon, welke problematische persoonlijke situatie je ook hebt, dat je dat niet een vrijbrief geeft om de wet te overtreden. Maargoed, ik merk dat heel veel anderen daar anders in staan.
Ik ben overigens zeker wel bekend met de drukte in de trein @Victoria. Ben er ook weleens flauwgevallen.
Ik heb een afgekocht reisproduct, dus ik heb het recht om vervoerd te worden. Weliswaar in de tweede klas, maar als het echt niet anders kan ga ik in de 1e klas zitten.
De NS moet er imo voor zorgen dat er genoeg materieel wordt ingezet, dus ik lig er echt geen moment wakker van als een minder valide persoon in de spits in de 1e klas gaat zitten.
Ja, of een ander alternatief zoeken.
Wat zou jij als alternatief zien?
Ik heb net een alternatief genoemd (conducteur vragen om hulp). Voor mijn persoonlijke situatie kan ik nog meer alternatieven noemen, maar daar heb je denk ik niet zoveel aan.
Maar de trein is juist zoân belangrijk middel in de mobiliteit van zoveel mensen. Als je daar (in mijn ogen) hele harde regels aan gaat stellen perk je die mobiliteit alleen maar verder in.
Zeker waar. Ik zou zelf ook liever hebben dat iedereen overal mocht zitten!
Ik reis namelijk zelf ook gewoon tweede klas omdat de 1e klas te duur is hoor, haha. Ik heb die harde regels niet bedachtâŠ