Nieuws, actualiteit en politiek

'Een rotonde bij het Muiderpoortstation. Beentjes omhoog, minder vaart. ’

:sweat_smile:

1 like

“Het dagelijkse waterplasballet op de Houtmankade. Je bent er niet veilig. Ga er niet heen. Blijf binnen.” Love it. Ik mis wel die ene regenplas die altijd op de Mauritskade bij het Tropenmuseum ligt, heb daar echt al honderden douches moeten ontwijken.

2 likes

Maar in je bron staat 5% critical, die voorbeelden daarachter zijn (in mijn ziekenhuis althans) de indicaties voor IC-opname. Zuurstofbehoefte of grote bilaterale infiltraten zijn dat niet, totdat je respiratoir falen krijgt, maar dan val je dus weer in de categorie critical. Ik heb ook geen verstand van ziekenhuisbesluitvorming hoor, en ik heb alleen dit artikel gelezen en de experts zullen vast alles in de gaten houden, als 70% van de wereld besmet gaat raken (zoals ik vandaag weer ergens las) gaan we sowieso een gigantisch probleem hebben, maar vooralsnog heb ik nog niet het idee dat het om veel grotere percentages gaat dan bij de gewone griep. Ik ben in ieder geval nog niet in paniek :stuck_out_tongue:

1 like

Ik dacht dat er in alle Arriva treinen maar een klas was, wilde al verontwaardigd reageren op dit nieuwsbericht, maar lees dat er dus alleen op het traject waar ik vaak mee reis geen klassen zijn, hahaha.

Wordt eens tijd dat dat klasseverschil ook wordt opgeheven in de spits bij de NS. Moet vaak zat in de 1e klas zitten, voel me schuldig maar mijn lichaam kan het echt niet aan om een uur te staan in een drukke trein.

2 likes

Vrouwen in Schotland krijgen gratis menstruatieproducten https://www.nu.nl/buitenland/6033521/vrouwen-in-schotland-krijgen-gratis-menstruatieproducten.html (via @NUnl)

Dit vind ik heel goed!

11 likes

Waarom betaal je niet gewoon voor eerste klas dan?

4 likes

Ik heb studentenov en heb daarnaast geen geld om voor 5 dagen per week 1e klas te betalen.

Eerste klas in Arriva trein is ook zo stom :sweat_smile: het zijn 2 vierzitsplaatsen met leer ipv ranzige stof, het is ook het meest lawaaiige stuk in de trein… Stiltecoupe is ook zinloos, is een open ruimte dus je hoort alsnog alles. Hoop dat dat echt verbeterd wordt…

3 likes

Best wel karige redenen om de wet te overtreden

1 like

Nou, poe poe. Niet iedereen is zo rijk en gezond als jij.

21 likes

Geen idee waar die aanname over mij vandaan komt.

Maar zo is het toch gewoon geregeld in de maatschappij? Je gaat toch ook niet naar een duur restaurant, waarbij je dan vervolgens maar de helft van de rekening betaald omdat je niet rijk genoeg bent?

haha ja precies, ik heb de neiging om in overvolle treinen flauw te vallen dus mooi dat ik even in de eerste klas lucht ga halen of zitten ipv out te gaan😂

5 likes

Alsof zij er wat aan kan doen dat de NS treinen volramt met eerste klas coupés waar drie mannen zitten ipv gewoon tweedeklas coupés. Wat een validistische reactie ook.

11 likes

Jij leeft zeker 100% volgens de regeltjes.

1 like

Nee ik doelde op goedkope versus dure restaurants, net als goedkoper (tweede klas is alsnog niet heel goedkoop natuurlijk) versus duurder reizen.

En ik snap dat reizen voor een studie belangrijk en noodzakelijk, maar om daar de wet voor de overtreden vind ik wel bijzonder ja.
Er zijn namelijk in de tweede klas ook plekken voor mensen die minder goed ter been zijn. Je kunt toch vragen (als die plek bezet is) of je daar mag zitten? Desnoods meld je het bij het instappen even bij de conducteur, en vraag je of hij/zij je naar die plek kan begeleiden (mocht het zo zijn dat reizigers je niet laten zitten) . Daar zijn die plekken voor gemaakt.

Iemand vroeg nog of ik me 100 procent aan de regels hou. Ja, ik hou me wel aan de Nederlandse wet ja. Vreemd dat dat gevraagd moet worden. Lijkt me een basaal uitgangspunt om op een prettige manier met elkaar samen te leven in de maatschappij.

2 likes

Omdat jij doet overkomen alsof mijn situatie aanstellerij is en ik een zware crimineel ben als ik eens in de eerste klas ga zitten. Lijkt er dus op alsof je niet weet wat er met mij aan de hand is aka dat je gezonder en rijker bent dan ik.

Ik heb recht om vervoerd te worden, waar een duur restaurant een keuze is. Hoe moet ik naar huis gaan als ik alleen buiten de spits kan reizen vanwege mijn situatie? Moet ik eerder weg, wat niet kan? Moet ik nog 2 uur op het station blijven bivakkeren, tot de ergste drukte weg is? Dan ‘overtreed’ ik liever de wet voor een half uurtje.

De wet overtreden :joy: hou op zeg

25 likes

Nee dit is dus niet waar volgens de NS, je betaalt voor vervoer van A naar B, niet voor een zitplek

7 likes

maar als je als begin twintiger (in mijn geval dan), zonder zichtbare aandoening oid, dit moet vragen voel ik me wel echt héél bezwaard hoor. dan is even de eerste klas inspringen toch een stuk makkelijker en minder omslachtig.
ben verder van mening dat eerste klassen prima mogen blijven bestaan, maar het handhaven ervan in drukte vind ik … vreemd, denk ik.

12 likes