Nieuws, actualiteit en politiek

Sterker nog, conducteurs/s&v’tjes hebben er nog nooit een probleem van gemaakt toen ze mij ‘betrapten’. Is overigens niet vaak gebeurd, ik ga altijd terug naar de tweede klas zodra er ook maar een zitplaats over is.

En wat @instantramen zegt, naast dat het vaak niet mogelijk is voel ik me ook heel bezwaard om dat te vragen, ben zelfs een keer neergeschopt door iemand omdat diegene niet geloofde dat ik flauwviel.

Ligt maar net aan het humeur van degene die je controleert. Je reist in principe zwart dus daar kun je een boete voor krijgen.

1 like

Ja je hebt gelijk. Ik denk dat er een enorme chaos ontstaat als er een paar mensen in de 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje.
Was daar maar iets op verzonnen bijvoorbeeld dat iemand dan de kaartjes gibg controleren en dan bijv een waarschuwing geeft of een boete. Of gewoon naar je luisterd en je laat rusten.

12 likes

Het is zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat je je aanstelt over fysieke problemen. Mijn excuses als dat zo overkomt.
En natuurlijk ben je geen zware crimineel. Ik zei alleen dat je de wet overtreedt (@HvO nee het is niet alleen een huisregel, het valt gewoon onder de Wet personenvervoer 2000).

Dat je zegt dat je het recht hebt om vervoerd te worden, is natuurlijk niet zo. Althans, dat recht ken ik niet. De trein is een dienst waar je gebruik van maken maken, geen recht.

Ik vind zelf gewoon, welke problematische persoonlijke situatie je ook hebt, dat je dat niet een vrijbrief geeft om de wet te overtreden. Maargoed, ik merk dat heel veel anderen daar anders in staan.

Ik ben overigens zeker wel bekend met de drukte in de trein @Victoria. Ben er ook weleens flauwgevallen.

4 likes

Ik heb een afgekocht reisproduct, dus ik heb het recht om vervoerd te worden. Weliswaar in de tweede klas, maar als het echt niet anders kan ga ik in de 1e klas zitten.

De NS moet er imo voor zorgen dat er genoeg materieel wordt ingezet, dus ik lig er echt geen moment wakker van als een minder valide persoon in de spits in de 1e klas gaat zitten.

Ja, of een ander alternatief zoeken.

Wat zou jij als alternatief zien?

Ik heb net een alternatief genoemd (conducteur vragen om hulp). Voor mijn persoonlijke situatie kan ik nog meer alternatieven noemen, maar daar heb je denk ik niet zoveel aan.

Maar de trein is juist zo’n belangrijk middel in de mobiliteit van zoveel mensen. Als je daar (in mijn ogen) hele harde regels aan gaat stellen perk je die mobiliteit alleen maar verder in.

2 likes

Zeker waar. Ik zou zelf ook liever hebben dat iedereen overal mocht zitten!
Ik reis namelijk zelf ook gewoon tweede klas omdat de 1e klas te duur is hoor, haha. Ik heb die harde regels niet bedacht…

Conducteurs zijn niet altijd bereikbaar en er is niet altijd de ruimte om andere mensen aan te spreken. Vooral op het traject waar ik reis staat de 2e klas stampersvol, daar moet je eerst alle mensen uit het gangpad halen voor ik erbij kan. En dan ben ik nog niet eens écht slecht ter been.

1 like

Ik hoor net op het nieuws dat de arriva komt met nieuwe treinen zonder eerste klas. Nou stelt die eerste klas van hun niks voor maar ik vind het wel tof. Ze komen met een comfortabele 2e klas met usb poortjea om je mobiel of laptop op te laden. Als de ns hier nou een voorbeeld aan nam dan zouden er een hoop problemen opgelost worden.

1 like

Ik begrijp wel dat jouw situatie anders is, maar dat was niet waar ik antwoord op gaf.
ik gaf antwoord op een vraag wat ik zou doen.

1 like

Dat heb ik serieus eens gehad

Sindsdien ga ik lekker in de 1e klas zitten als het echt druk is.

1 like

Over dat gesproken, de volgende generatie dubbeldekkers die ze gaan renoveren (de eerste generatie is al bijna klaar) zouden ook stekkers en usb-poortjes krijgen in de 2e klas. Ze zijn nu bezig met de eerste testtrein, maar die is nog niet klaar.

Haha kut, zijn we weer terug bij af

3 likes

Hahahaha vond het al te toevallig

2 likes

Maar waarom dan? Omdat je bang bent dat het op gaat? Dat je niet meer naar buiten mag? Of ?

Sinds ik dit artikel las, voel ik me al veel minder schuldig als ik in de eerste klas ga zitten

En heel eerlijk gezegd vind ik het vrij middeleeuws om in het openbaar vervoer klasse-systemen door te voeren.

1 like

Ik vind het belachelijk en eigenlijk ook indruisen tegen het hele idee van public transport, namelijk dat het publiek en dus zo toegankelijk mogelijk moet zijn voor zoveel mogelijk mensen. In de bus of tram is toch ook geen eerste klas. En als je een snob bent die bang is voor cooties van het plebs waarbij hun armoede jou mogelijk zal aankleven ga je maar lekker in je eentje in je elektrische limo zitten ofzo als je er geen moeite mee hebt meer te betalen om elitair te doen. Doeidoei. Goed bezig Arriva, nu de NS nog.

12 likes