Tot nu toe is er geen bewijs dat het virus ‘in de buik’ kan worden doorgegeven aan de baby.
Ja ik ook. Ik zal ook niet mijn voorraadkast volbouwen met pakken meel
Hoop het! Ik hoop dat er snel een dokter komt die iedereen kan verlossen met informatie, een medicijn en een vaccin en dan hup snel de lente in!
Maar dat is toch beide waar? Het is een griepje, en een griepje kan fataal zijn voor sommige mensen. Ik heb in een bejaardentehuis gewerkt, dus weet hoeveel impact een griep kan hebben. Ik kan me iig niet herinneren dat er eerder zo massaal paniekerig is gedaan over een griep, dus de relativering is op zijn plaats ongeacht de risico’s. Als we een ‘normaal’ griepseizoen ervaren, accepteert iedereen de risico’s omdat het iets is wat we gewend zijn, en ‘mag’ je ook spreken over een griepje. Waarom nu dan niet?
Een vriend van een vriend (ok, lekker vaag) is arts in Duitsland en is een aantal weken geleden afgereisd naar Wuhan om het virus e.d. te onderzoeken. Hij zegt dat de symptomen een droge neus/mond/keel zijn en je tegelijkertijd in de longen een gevoel hebt alsof je verdrinkt.
Het virus blijft op metalen oppervlakken 9-12 uur actief (leven? Ik weet niet hoe het genoemd wordt), op handen 5-10 minuten en gaat dood bij 27 graden of hoger. Blijkt Trump toch gelijk te hebben gehad toen hij zei dat het virus in april met het warme weer zou verdwijnen.
Ah getver dat klinkt echt naar!
Ja, en hier ben ik het meeste bang voor. Niet om dood te gaan, niet dat hele steden gesloten worden, maar die lichamelijke ongemakken.
Trump is toch een expert in alles.
https://zorgnu.avrotros.nl/amp/item/coronavirus-wanneer-ben-je-besmettelijk-wat-maakt-dit-erger-dan-de-gewone-griep/ en hier hadden ze het bij NOS ook over
@Qwerty123 @Memoria
Ik weet dat dit virus een hoger sterftecijfer heeft dan een gewone griep, maar het blijft een griep. Bovendien las ik ook dat het in absolute aantallen relatief nog meevalt ten opzichte van een ‘regulier’ griepseizoen zoals we die elk jaar ervaren.
Misschien omdat er zoveel extra maatregelen worden getroffen?
Nee, gewoon omdat het allemaal (nog) op veel kleinere schaal is. Vorig griepseizoen hebben naar schatting 400.000 Nederlanders de griep doorgemaakt (en wij zijn nog geen half procent van de wereldbevolking), op dit moment hebben wereldwijd 80.000 mensen het Coronavirus.
Laten we onszelf vooral niet gekmaken voordat het nodig is, misschien wordt het nog een gigantisch probleem, maar misschien sterft het ook wel weer een stille dood en heb je jezelf voor niks opgesloten in je badkuip vol handenalcohol.
Het was een algemene opmerking naar de globale populatie die nu alle desinfectiegels van alle kruidvats en etossen heeft opgekocht.
Echt niet iedereen die nu zo para loopt te doen heeft een angststoornis.
En de angststoornis kaart wordt weer getrokken. Op elke regel is een uitzondering, en het zou ook fijn als zijn die uitzondering niet als de norm der dingen gehanteerd wordt.
De ene maakt zich drum om dit en de ander maakt zich druk om dat. Niemand is beter dan een ander omdat ze hier nonchalanter in staan dan een ander misschien doet.
Ik geloof niet dat ik je persoonlijk had benoemd. Ik zie de reactie dat mensen niet zo moeten overdrijven de hele tijd voorbij komen. Leuk voor je dat jij je er niet druk om kan maken, maar om te zeggen dat mensen het dramatiseren heeft geen enkele zin. Verstrek in plaats daarvan gewoon accurate informatie waar mensen echt wat mee kunnen.
Het is niet dat mensen die van dit nieuws angstig worden nu massaal in een schuilkelder zitten met desinfectant en blikken chilli con carne. Je hoeft er niet naar te handelen maar voor die mensen zelf wel vervelend. Vind dat anders dan mensen die stories posten of het van de daken schreven en dus paniekerig doen om iedereen op te fokken (bewust of onbewust).
Ik vind het ook nergens voor nodig om andermans angst te bagatelliseren. Als iemand zegt: ik maak me zorgen om mezelf/mijn familie omdat die eventueel risico kunnen lopen, dan zie ik niet hoe dat nepnieuws verspreiden is. Maar let’s agree to disagree dan.
Er zit nog wel wat meer tussen nonchalant en paniekeren. Zorgen maken, deze uiten en bewuste keuzes maken op basis van je situatie is bijvoorbeeld niet gelijk dramatisch gedrag