Hoe werkt dit eigenlijk? Na 3 besmettingen zijn de besmettingsdeeltjes toch niet op? Iets als “een persoon is 2 a 3 dagen besmettelijk” zou ik veel logischer vinden. Of “uit alle voorgaande besmettingen blijkt dat besmette mensen gemiddelde 2 a 3 andere mensen besmetten”
Zijn de winkels wel gewoon nog open? Ik wilde maandag eigenlijk even naar de DM, Lidl en Rewe voor mijn 2 maandelijkse-haul
Ik zie nu dat ik het er helemaal niet bij heb gezegd en het op de foto ook niet te zien is, maar dit is een brief die is ingezonden door een lezer van de krant. Dus niet door een journalist die werkzaam is voor deze krant
Merk dat ik heel erg heen en weer word geslingerd tussen mijn nuchtere zelf en de gevoeligheid voor de paniekzaaierij en dat zit 'm er voornamelijk in dat mijn man heel kwetsbaar is. Ben 'm al een paar keer soortvanbijna kwijtgeraakt of in elk geval de reëele angst gehad en o.a. een keer door een “redelijk onschuldig griepvirus.”
Ik merk daardoor dat ik, hoewel ik zelf dus ook een hekel heb aan massahysterie en paniekzaaierij, het toch vervelend vind als mensen lacherig doen over degenen die het wél spannend vinden. Er zijn mensen voor wie dit eng is, voor wie de bekendere griepvirussen ook eng zijn. Denk even iets verder dan je eigen neus lang is.
Leek me oprecht wel handig eigenlijk. Wat houdbare producten, voor als ik mezelf in quarantaine plaats. Of iig genoeg om een weekje mee door te komen.
Eens. Voor mij is het dan niet eens zo erg maar ik dacht net ook al: ik denk dat het anders is voor mensen die weten dat ze een goede gezondheid en weerstand hebben. Voor hen is het inderdaad misschien niet zo spannend, maar als je zelf of in je omgeving mensen hebt die een groter risico lopen is het denk ik wel echt anders
Even puur in eigenbelang, maar heeft iemand al iets gelezen over zwangeren en het virus? Voor mezelf ben ik niet zo bang, maar hoe zal dat voor een ongeboren baby zijn? Kan er maar weinig over vinden, maar dat zit me niet heel lekker.
Eens. Ik vrees niet voor mezelf, maar wel voor mijn vader en om die evt te besmetten. Om mij heen wordt dan lacherig gedaan van ‘ach, t is eigenlijk maar gewoon een griepje’, maar ook een gewoon griepje kan voor m’n vader al fataal zijn
Same, ik maak me ook vooral zorgen om m’n ouders, niet zozeer om mezelf. Maar ik probeer het wel te blijven relativeren!
Tot nu toe is er geen bewijs dat het virus ‘in de buik’ kan worden doorgegeven aan de baby.
Ja ik ook. Ik zal ook niet mijn voorraadkast volbouwen met pakken meel
Hoop het! Ik hoop dat er snel een dokter komt die iedereen kan verlossen met informatie, een medicijn en een vaccin en dan hup snel de lente in!
Maar dat is toch beide waar? Het is een griepje, en een griepje kan fataal zijn voor sommige mensen. Ik heb in een bejaardentehuis gewerkt, dus weet hoeveel impact een griep kan hebben. Ik kan me iig niet herinneren dat er eerder zo massaal paniekerig is gedaan over een griep, dus de relativering is op zijn plaats ongeacht de risico’s. Als we een ‘normaal’ griepseizoen ervaren, accepteert iedereen de risico’s omdat het iets is wat we gewend zijn, en ‘mag’ je ook spreken over een griepje. Waarom nu dan niet?
Een vriend van een vriend (ok, lekker vaag) is arts in Duitsland en is een aantal weken geleden afgereisd naar Wuhan om het virus e.d. te onderzoeken. Hij zegt dat de symptomen een droge neus/mond/keel zijn en je tegelijkertijd in de longen een gevoel hebt alsof je verdrinkt.
Het virus blijft op metalen oppervlakken 9-12 uur actief (leven? Ik weet niet hoe het genoemd wordt), op handen 5-10 minuten en gaat dood bij 27 graden of hoger. Blijkt Trump toch gelijk te hebben gehad toen hij zei dat het virus in april met het warme weer zou verdwijnen.
Ah getver dat klinkt echt naar!
Ja, en hier ben ik het meeste bang voor. Niet om dood te gaan, niet dat hele steden gesloten worden, maar die lichamelijke ongemakken.
Trump is toch een expert in alles.
https://zorgnu.avrotros.nl/amp/item/coronavirus-wanneer-ben-je-besmettelijk-wat-maakt-dit-erger-dan-de-gewone-griep/ en hier hadden ze het bij NOS ook over
@Qwerty123 @Memoria
Ik weet dat dit virus een hoger sterftecijfer heeft dan een gewone griep, maar het blijft een griep. Bovendien las ik ook dat het in absolute aantallen relatief nog meevalt ten opzichte van een ‘regulier’ griepseizoen zoals we die elk jaar ervaren.