Nieuws, actualiteit en politiek

Ik snap dit niet:

Iemand kan gemiddeld twee à drie anderen besmetten (minder dan bij bijvoorbeeld mazelen). Dit cijfer daalt echter door alle voorzorgsmaatregelen.

Is dat gebaseerd op de tijd dat je besmettelijk bent? Uiteindelijk weet dat virus toch niet of je al iemand besmet hebt? Zo van oh er zijn nu drie anderen besmet, nu stop ik met besmettelijk zijn

Ze bedoelen dat een patiënt gemiddeld zoveel patiënten besmet. Dus niet maximaal zoveel.

4 likes

Volgens mij heeft dit te maken met de manier waarop het verspreid wordt (druppelbesmetting) en dat die deeltjes groter zijn dan standaard is. Dat begreep ik iig van een yt filmpje van een viroloog. Dat het daarom minder dan de mazelen is.
En bij virussen proberen ze altijd te interpoleren hoe snel een virus verspreid. Dus als het een reproductiewaarde van 1.5 heeft dan kunnen 4 mensen 6 anderen infecteren die dan weer 9 kunnen infecteren en zo proberen ze een omvang te krijgen van wat het virus doet.

4 likes

Alle Benelux kantoren van het bedrijf waar ik werk hebben een verplichte thuiswerkdag as woensdag. Vooral om te testen of de operatie door kan gaan en iedereen ook toegang heeft vanuit huis etc.

Vind het nogal wat maar blijkbaar hebben ze dit al in meerdere landen gedaan.

1 like

Weet ik eigenlijk niet, ik denk dat mensen door de kou een wat lagere weerstand hebben, dichter op elkaar leven, de lucht is door de verwarming droger, waardoor je slijmvliezen ook kwetsbaarder/makkelijker doorgankelijk zijn, zoiets?

1 like

Je vindt het niet aannemelijk maar je bron zegt precies wat ik zei? Je longen zijn bekleed met slijmvlies.

1 like

Wat @Merel zei over minder dicht op elkaar leven in de lente/zomer gaf een viroloog gister ook als een van de redenen waarom de griep dan bijna niet voorkomt.

1 like

Ik had ook ergens gelezen dat het coronavirus doodgaat/niet meer werkt (hoe noem je dat) bij meer dan 25 graden.
Zwakke bron maar: https://www.nu.nl/klimaat/6032793/gaan-lentetemperaturen-ons-beschermen-tegen-het-coronavirus.html

Maar volgens mij bedoelen ze verspreiding buiten in de winter vanwege een lage temperatuur en een lage luchtvochtigheid het snelst gaat. In dat artikel staat ook dat als je de verwarming aan doet dat er een lage luchtvochtigheid is en dat verklaart weer waarom er binnen ook verspreiding plaatsvind in de winter in combinatie met dat men meer binnen leeft in de winter. Die man gaf ook aan dat het een combinatie is van dingen, niet alleen het feit dat je in de winter binnen meer opelkaar leeft.

1 like

Je quest- en nemolink gaan over hetzelfde onderzoek. Griep verspreid zich alleen bij lage luchtvochtigheid, in de winter is de lucht in het algemeen droger, en binnen met de verwarming aan maken we de lucht nog droger, plus we ventileren minder in de winter. Mensen zitten in de winter over het algemeen meer binnen met de verwarming aan en de ramen dicht dan in de zomer, terwijl ze dezelfde sociale contacten houden (school en werk blijft het hele jaar hetzelfde), daardoor kan het virus zich verspreiden.
Daarnaast ben je dus vatbaarder omdat koude lucht en lage luchtvochtigheid de afweermechanismen van het slijmvlies in je longen vermindert.

Ik zei inderdaad dat ik het niet wist, maar het was geen wilde gok wat ik daarna zei, dat was wel op feiten en kennis gebaseerd, misschien had ik het minder onzeker moeten brengen, uiteindelijk komen we op dezelfde conclusie.

6 likes

Het is erg rustig in Loon op Zand. Joh, je bent in Loon op Zand. Daar is het altijd rustig op straat :joy:.

38 likes

Ennnn daar is tweede coronapatiënt

1 like

Fuck, nu in Diemen. Twijfel of ik daar moet gaan feesten dit weekend

Nee, Lange Frans en baas B nu gaan mensen niet meer naar Diemen…
Hopelijk komen de Nederlandse patienten er gauw weer bovenop zodat alles weer lekker gaat.

16 likes

Ja, ik zou me niet tegen laten houden. Ook omdat ik er helemaal niet van overtuigd ben dat dit pas de tweede patiënt is. Het is griepseizoen, lang niet iedereen gaat naar de dokter. Wie weet hoeveel mensen Corona hebben gehad zonder dat ze het wisten en nu alweer beter zijn.

21 likes

Ik ben echt Coronamoe, vooral omdat mensen om me heen zo ongeveer elk uur een update gaan roepen over het virus. “ohh nu ook al in nieuw zeeland” “ohh nee tweede besmetting in nederland”

31 likes

Pfff ik was net in mijn AH (niet in Brabant) en boomers waren de antibacteriële handzeep aan het hamsteren en waren boos dat er geen desinfecterende handgel was.
Het arme meisje dat de vakken in dat winkelpad vulde kreeg van de mensen op haar kop, maar die handgel zit in ‘mijn’ kleine AH niet eens in het assortiment.

Dit haalt echt het beste in de mensen naar boven zeg.

8 likes

Jij gaat niet mee naar diemen zuid , mee naar diemen zuid , want je ziet er ziekig uit.

16 likes

Ik vroeg me dus laatst af wat “petty likes” waren en dat heb ik nu dus in de praktijk mogen zien.

Zullen we gewoon niet kibbelen hier en verder gaan met het onderwerp?

Ja jongens, er is wel wat belangrijkers aan de hand hier, het draait niet alleen om het plebs!!!
https://www.mediacourant.nl/2020/02/corona-bedreigt-bners-roy-donders-woont-in-tilburg/

(weet dat dit misschien in het boulevard topic had gemoeten, maar wilde niet ook dat topic besmetten (pun intended))

23 likes