Het gaat inderdaad gepaard met bepaalde risico’s waarvan sommigen puur zijn vanwege rare regels vanuit de overheid. Dus ja, “het hoort er een beetje bij”, maar basically ben je als zzp’er fucked in een situatie als bovenstaande en als je in loondienst bent niet. Beiden kunnen er niets aan doen, maar de overheid beschermt de ene groep beter dan de andere en als je zzp-er wil zijn MOET je dat oneerlijke risico dus nemen anders kan het niet.
Ik vind dit soort uitspraken altijd zo dubbel. De bewuste zzp’ers die ik ken (mensen die geforceerd worden in ondernemerschap, dat dat eigenlijk niet is dus daargelaten) hebben echt behoorlijk wat voordelen tegenover werknemerschap. Om maar te beginnen over de vrijheid om zelf keuzes te maken, te plannen, hogere inkomsten. Tuurlijk zou je liever geen risico hebben, maar ik vind wel dat dat risico een eerlijke tegenhanger is van die vrijheid. Als je de risico’s van ondernemen weg neemt kunnen we allemaal wel gaan ondernemen.
Ja, ik vind dat er een beter vangnet moet zijn voor zzp’ers. Ik ben zelf al (bewust) ruim 11 jaar zzp’er en ben idd verzekerd etc. De voordelen zijn superfijn, maar het heeft ook nadelen. En ik vind het een gekke (Nederlandse?) gewoonte dat als je iets positiefs hebt, daar per se ook iets negatiefs tegenover moet staan.
Oh, je wil vrijheid binnen je werk?
Prima, maar dan géén vangnet als je ziek bent of als je iets naars overkomt. Oh, en ook geen gelijke kansen op een hypotheek.
Die hogere inkomsten als zzp’er gelden echt lang niet voor iedereen en dat kan per jaar ook enorm verschillen, dus dat vind ik nogal een aanname die niet voor iedereen geldt. Daarnaast, ik heb jaren gehad dat ik meer verdiende dan mijn man met een goede overheidsbaan, en daar hadden ze bij het afsluiten van een hypotheek geen boodschap aan. (Uiteraard ligt dit genuanceerd maar lijkt me niet handig daar hier nu heel uitgebreid op in te gaan haha)
Ik werk al een paar jaar in loondienst en dat heeft zo z’n voordelen, superfijn, maar ook nadelen. Ik vind het maar een gekke gewoonte dat als je iets positiefs hebt, daar ook per se iets negatiefs tegenover moet staan.
Oh je wil graag vastigheid in je werk? Prima, maar dan moet je ook pensioensparen waar je zelf misschien niks van terug gaat zien, de ouderdomswet betalen terwijl je misschien helemaal geen 65 gaat worden en meebetalen aan alle sociale vangnetten, terwijl ik die zelf helemaal niet ga gebruiken.
Ik ben ook even zzp’er geweest en ik verdiende bakken met geld en kon alles lekker zelf bepalen, heerlijk, maar ik vond die onzekerheid over wat er met me zou gebeuren als ik een auto-ongeluk kreeg killing, en ik had me nu ook helemaal zitten opvreten wat er zou gebeuren als ik corona op zou lopen. Dat is niks voor mij, dus ik ben gewoon lekker terug in loondienst, voor mij veel beter.
Tuurlijk kan het per jaar verschillen maar daar kan je vaak wel zelf weer rekening mee houden. En in het begin is het natuurlijk ook veel moeilijker om rond te komen van je verdiensten als zzp’er.
Het probleem is denk ik dat er redelijk wat zzp’ers in Nederland wonen die eigenlijk eens kritischer naar hun eigen functioneren moeten kijken (en ja dat komt ook deels hoe bedrijven omgaan met mensen). Of ze eigenlijk wel door moeten gaan gaan als zzp’er of dat ze beter toch iets anders kunnen gaan doen. Dit is dus niet op jou persoonlijk gericht.
Hahaha ja daar heb je ook wel weer een punt. Ik kijk vooral naar bepaalde situaties omdat ik daar zelf in mijn leven mee te maken krijg maar eigenlijk weet ik veel te weinig van het algehele systeem om er zo over te gaan roeptoeteren.
Denk idd dat er veel mensen zijn die zouden moeten heroverwegen of zzp’er zijn iets voor ze is. Maar ik denk heel veel dingen over werk, hoe we daar hier naar kijken en mee omgaan en dit is niet het juiste topic noch heb ik de energie of tijd om daar nu dieper op in te gaan.
En nee, natuurlijk betaal je er ook in loondienst zelf voor maar het is niet alsof je als zzp’er nergens aan meebetaalt en al je geld zelf houdt?
Ja eigenlijk wel dus? Je betaalt alleen inkomens/omzetbelastingen (voor alle dingen in Nederland waar je ook gebruik van maakt, zoals defensie, politie, wegen, dat soort dingen) en je betaalt de zorgverzekeringswet voor de zorg waar je ook gewoon aanspraak op mag maken (maar hopelijk niet zoveel aanspraak op hoeft te maken). De sociale zekerheid betaal je niet aan mee, en dat scheelt je dus ook veel geld, maar dan mag je er ook geen gebruik van maken.
Maar even serieus: als je met de voordelen van werknemerschap (geen risico, goed verzekerd, zaken regelen zich automatisch, duidelijk perspectief op toekomstige inkomsten) en de voordelen van ondernemerschap (vrijheid) zou kunnen ondernemen, werkte er niemand meer in loondienst.
En daarnaast loondienst wordt soms zo opgehemeld. Ik kan zelf ook geen hypotheek krijgen, bouw geen pensioen op, wordt bij ziekte na maand 1 gekort op inkomen en vlieg er na twee losse contracten uit. En dat in dienst bij een semipublieke organisatie. Het is echt niet zo dat iedereen in loondienst op een zachte roze wolk ligt.
Ik vind dat het risico wellicht iets is doorgeschoten. Een verplichte collectieve arbeidsongeschiktheid voor zzp’ers vind ik bijvoorbeeld geen slecht idee. Maar als je twee weken quarantaine teveel risico vind, vraag ik me wel af hoe je het dan voor je ziet?
Ik merk dat ik het heel lastig vind om goed te verwoorden wat ik bedoel zonder bepaalde persoonlijke informatie hier te zetten die ik liever niet deel. Maar jullie hebben me wel geholpen om het iets meer in perspectief te zien i.p.v. alleen vanuit mijn eigen p.o.v. (die niet echt “gemiddeld” is door allerlei omstandigheden haha), dus thanks daarvoor.
Overigens zou twee weken quarantaine voor mij geen risico zijn, een hele lange lockdown wel, maar dat is voor alles en iedereen kut om verschillende redenen.
Eigenlijk best erg
Ja inderdaad. Las gisteren ook over dat gedoe met de kerstversieringen die misschien niet op tijd aankomen door het Corona. Toen dacht ik stiekem ook dat het beter zou zijn als we gewoon alle oude voorraad eerst op zouden maken, geen panter kerstballen gaan kopen en gewoon tweedehands gaan kopen. Het zou echt goed voor het milieu zijn
Maar die willen ze al in juli hebben
Ik begrijp je wel, maar het is gewoon best complex om er inderdaad zomaar iets over te roepen.
Maar juist daarom wel soms even lekker om erover te kunnen zeuren. Je kunt namelijk niet klagen tegen of over een baas, maar de belastingdienst of overheid is dan een soort vervanger daarvoor, aangezien je daar wel constant verantwoording aan af moet leggen.
weggehaald
Dit vind ik altijd zo’n gezeur, mijn hemel. Als je meer afdraagt aan de belastingdienst dan de gemiddelde Nederlander is dat omdat je blijkbaar meer verdient dan de gemiddelde Nederlander. Je betaalt gewoon wat je verplicht bent, net als iedere andere Nederlander. Daar zit geen willekeur in. Wees blij dat je in een verzorgingsstaat woont, waar we goede wegen hebben, relatief goede gezondheidszorg en onderwijs, waar nauwelijks armoede heerst. Ik draag daar graag belasting voor af.
Ik vind het bijzonder hoe jij in elke post die weer over jezelf gaat, kan klagen en opscheppen tegelijk. Dat is een zeldzaam talent.
En nee je betaalt niet meer belasting dan iemand in loondienst. In absolute bedragen wellicht, maar zoals iedereen weet wordt belasting relatief aan het inkomen geheven.
Ik snap wat je probeert te zeggen: maar ik denk dat superveel mensen hier graag een ton zouden afdragen als dat betekent dat ze daar ook naar verdienen. Verhoudingsgewijs (ik ga er even vanuit dat je dan ook vermogend bent) wordt je waarschijnlijk ook nog eens fors minder zwaar belast dan de gemiddelde nederlander die minder bijdraagt via de inkomstenbelasting, maar in verhouding veel meer van zijn inkomen afdraagt aan onze samenleving dan jij.
Ik vind mezelf eigenlijk ook lichtelijk vervelend wat betreft dit onderwerp, misschien omdat ik me niet zo goed begrepen voel en geen mensen in mijn omgeving heb waarmee ik het hierover kan hebben? Alsof ik nooit mag klagen omdat ik het zo goed heb.
Ik vind het dan ook altijd leerzaam om hier de verschillende meningen te lezen en dat relativeert ook voor mij. Ik ga het even weghalen want ik voel me er niet prettig bij nu, sorry!
Als je er graag met anderen over wil praten die hetzelfde ervaren dan zou je misschien op zoek kunnen gaan naar een facebookgroep voor ondernemers? Lijkt mij dat die er wel zijn.
En lid worden van een broodfonds, die komen vaak ook meerdere keren per jaar bij elkaar en dan kan je het ook over zulke dingen hebben lijkt mij.