Goed, de WHO zegt ook daar dat je koorts moet hebben.
Maar zoals gezegd, de WHO stuurt erg aan op âcontainmentâ waarbij het dus van belang is om alle gevallen zo veel mogelijk in kaart te brengen en te monitoren, om de verspreiding van het virus terug te brengen tot âklustersâ en uiteindelijk tot individuen. Dat lijkt toch in te gaan tegen wat het RIVM nu zegt met dat het âgeen probleemâ is dat er gevallen onder de radar blijven en dat niet iedereen die uit een risico-gebied komt en luchtwegklachten heeft getest wordt. Of dat mensen uit Loon op Zand met griepklachten zich niet hoeven te melden. Dat lijkt niet te passen bij de âagressive measuresâ waar de WHO het over heeft. Maar misschien is het goed om die persconverentie te kijken om te zien waar ik het over heb. En ik snap heus dat niet iedereen die een beetje verkouden is zich moet melden, maar ik vind het wel anders als je net uit Noord-ItaliĂ« komt en flink loopt te hoesten en benauwd bent, maar geen koorts hebt.
En misschien passen de huidige maatregelen het beste bij NL en zijn dit in NL de maatregelen waarmee verspreiding op grote schaal kan worden voorkomen, maar het is wel wat milder voor dan bij de WHO. Voor zover ik weet zijn daar nog geen vragen over gesteld aan het RIVM, terwijl het me wel terechte vragen lijken. Het is jammer dat vrijdag bij op1 daar niet verder op ingegaan werd toen Ab Oosterhuis daarover begon.