Nieuws, actualiteit en politiek

Er was hier ook geen ‘paniek’ in de zin van ‘we moeten hamsteren’, maar vooral veel verdriet door de ontruimingen. Zelfs zelfmoord onder aantal boeren. Bevoorrading ging wel gewoon door zo goed als dat ging, maar alles werd ontsmet. Er lopen nu nog rechtszaken of de overheid toen niet te heftige maatregelen heeft getroffen.

1 like

Meer dan de helft is gelukkig weer genezen verklaard. Sorry bijna de helft.

1 like

Wat een luguber kaartje

1 like

Ja klopt alleen dat straalt dit plaatje ook niet echt uit.

Hahahahaha oh godzijdank. Ik was even bang dat dit serieus was. Al zijn er denk ik genoeg mensen die nu nog meer in paniek zijn. Niet hier bedoel ik maar op sociale media. Fuck rupert murdoch

Illustreert wel mooi de kracht van getallen: aantal zieken met verdubbeld/met 50% toegenomen!!! Klinkt zoveel heftiger dan 129 ziektegevallen op 80 miljoen inwoners. Terwijl het precies hetzelfde is.

1 like

Ik! Ga met iemand van het forum maar we sluiten ons ook aan bij een feministengroepje die ik niet ken.

Ik snap iets niet van het virus en kansen dat je ziek raakt;
Nu is het alleen als je uit risicogebied komt dat je oplettend moet zijn. Als je nu verkouden bent zeggen mensen; no stress je bent niet in risicogebied geweest.
Maar het is toch een kwestie van tijd voordat andere mensen, die daar niet zijn geweest, ook aangestoken raken toch? Niet iedereen die nu uit een risicogebied komt + verkouden is zal de dokter raadplegen toch? Genoeg mensen die sowieso al zorgmijdend zijn en kan me dat hiermee ook voorstellen. (Of het hele onderwerp hebben gemist).
Ze doen contactonderzoek bij mensen die het virus hebben, maar stel dat die zich niet melden/hebben gemeld?

De trein is echt opvallend leeg. Rustiger dan vorige week terwijl het toen hier vakantie was.

2 likes

Ik vind het ook enigzins raar, helemaal gezien er nu al gevallen zijn die helemaal niet in risicogebied geweest zijn.

Ik ben zelf ook al hele week snipverkouden en hoesten, maar heb gewoon gewerkt. Als ik me afmeld voor een verkoudheid, is me werk echt niet blij.

1 like

Ok maar dan kloppen die adviezen vanuit RIVM enzo toch niet meer?
Ik heb altijd een snotneus, ben benieuwd wanneer mensen me gaan mijden :’) En begin zelf dus ook beetje angstig te raken in situaties zoals uitgaan en treinen waar je dicht op elkaar staat.

Herkenbaar. Mijn man en ik en kind (15mnd) zijn een week terug begonnen met zo’n diepe hoest, keelpijn, druk op de oren, hoofdpijn (van al t snot denk ooh haha) dagje koortsig geweest (in t weekend dus niet voor afgemeld), snot verkouden, helemaal potdicht en niezen. Dat hoesten en niezen hebben we nog. Maar voelen ons wel prima.

We waren een weekendje weg (incl lekker warm tropisch zwembad) en ik grapte de hele tijd als een van ons hoestte: wanneer zouden ze ons wegsturen?! Of opsluiten in ons huisje :joy::crazy_face:

Ik denk dat als ze dat aanpassen heel Nederland plat ligt. Is ook niet wat je wil denk ik.

Het was inderdaad een verademing om vanochtend het nieuws te checken en niet direct tien keer het woord corona te zien :sweat_smile:

2 likes

Jammer dat hier nog steeds in meerdere topics de headliner is.

Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam heeft tijdelijk een patiëntenstop op de intensive care ingesteld, nadat bij een van de patiënten op de afdeling het coronavirus werd vastgesteld. De eerste test bij de patiënt, die van 22 februari tot en met 29 februari op de IC van het Maasstad Ziekenhuis verbleef, bleek positief. Een tweede test moet de vaststelling definitief maken

Tot zover de mededeling vorige week dat we genoeg plekken op de IC hebben voor als veel mensen ziek raken :’)

@HvO Tuurlijk heb je dan meer kans, maar het virus breidt wel uit (naar mensen die daar niet zijn geweest) dus mijns inziens klopt het advies “risicogebied+ klachten = maatregelen nemen” niet meer. Nederland wordt zelf nu ook een risicogebied :’) Of wanneer zijn we een risicogebied? Bij hoeveel besmettingen.

Tot nu toe hebben ze bij alle patiënten (alleen die laatste 2 weet ik het niet van) kunnen herleiden hoe ze aan het virus zijn gekomen, ze waren in noord-Italië geweest of hebben contact gehad met iemand die besmet is met Corona.
Het advies blijft dus ook gelden dat je zonder contact met iemand met Corona en zonder in een risicogebied te zijn geweest een minimale kans maakt Corona te hebben, en een VEEL grotere kans één van de honderden andere verkoudheidsvirussen te hebben opgelopen.
We worden pas een risicogebied als er wijdverspreide transmissie is en je dus niet meer kunt achterhalen hoe iemand het virus heeft gekregen.

12 likes

Ik vind dat je echt een beetje paniekzaaierige berichten plaatst eerlijk gezegd. Bij het RIVM werken allemaal experts die als beste van Nederland weten hoe ze met een epidemie om moeten gaan, die adviezen zijn gebaseerd op heel veel kennis en afwegingen. Ik vind het best wel raar om dan als leek meermaals te gaan zeggen dat het advies van het RIVM niet klopt.

21 likes

Het is meer dat ik denk van niet iedereen weet toch dat hij besmet is met corona en zoekt dan per definitie een dokter op.
@Lemongrab Het zijn mijn eigen gedachten (en misschien angsten). Ik wil geen paniek zaaien en vind het niet leuk dat je zegt dat ik dat doe. Het is niet moedwillig anderen paniek aanpraten ofzo? Is in ieder geval niet mijn bedoeling. Snap gewoon niet hoe het zit. Tot wanneer alleen mensen die in risicogebied + ziek zijn een risico vormen.

Ik vind het vervelend voor je dat je zo angstig bent, en ik denk ook niet dat je anderen moedwillig angst aan het aanpraten bent, maar ik denk wel dat het goed is om je te realiseren dat dit soort berichten zowel voor je eigen als andermans gemoedsrust niet echt bevorderlijk zijn. Dan doel ik zowel op het rivm openlijk in twijfel trekken als een opmerking over dat we niet genoeg ic’s hebben als reactie op het feit dat er 1 ic in heel Nederland is die een tijdelijke opnamestop heeft. Dat lijkt me gewoon een beetje overtrokken.

En over je inhoudelijke vragen kan ik niks zeggen want ik heb daar geen verstand van, maar vertrouw erop dat wij als burgers daarover goed geïnformeerd worden in Nederland, ik hoef niet precies te snappen hoe alle besluitvorming hierover werkt want er zijn mensen met meer kennis van zaken die dat voor me doen. En hier op het forum zijn er ook nog artsen die een en ander uitleggen over hoe het werkt, zoals Merel hierboven.

13 likes