Nieuws, actualiteit en politiek

Ik denk dat een zekere paniek mensen op scherp zet en verdere verspreiding van het virus kan voorkomen. De WHO stuurt nog aan op ‘containment’ en daar zijn maatregelen voor nodig die lijken mij haast niet door te voeren zijn zonder dat er paniek of angst bestaat.

Maar wat voor maatregelen zou jij dan willen zien?

Nou het gaat niet om maatregelen die ik graag wil zien, maar maatregelen die de WHO wil zien, en ik zou graag zien dat we die in Nederland opvolgen. De maatregelen waar het WHO het over had ziet heel erg op het in kaart brengen van Corona patienten en hun contacten en deze goed te isoleren en te monitoren. Ook adviseren zij iedereen met luchtwegklachten thuis te blijven en iedereen die in risicogebieden is geweest. Ik denk dat er wel wat paniek nodig is voor mensen die adviezen opvolgen. De persconferentie is zojuist geweest en staat nog niet online volgens mij, maar dit is de openingsbriefing:

Good afternoon to everyone online and in the room.

The number of cases in China continues to decline.

Yesterday, China reported 206 cases of COVID-19 to WHO, the lowest since the 22nd of January. Only 8 cases were reported outside Hubei province yesterday.

Outside China, a total of 8739 cases of COVID-19 have been reported to WHO from 61 countries, with 127 deaths.

In the last 24 hours there were almost 9 times more cases reported outside China than inside China.

The epidemics in the Republic of Korea, Italy, Iran and Japan are our greatest concern.

I would also like to inform you that a WHO team arrived in Iran this afternoon to deliver supplies and support the government in the response.

I would like to use this opportunity to thank Crown Prince Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan of the United Arab Emirates for his support in making this mission possible.

A WHO staff member in our Iran country office has now tested positive for COVID-19. He has mild disease.

The Republic of Korea has now reported more than 4200 cases and 22 deaths, meaning it has more than half of all cases outside China.

However, the cases in the Republic of Korea appear to be coming mostly from suspected cases from the 5 known clusters, rather than the community.

That’s important because it indicates that surveillance measures are working and Korea’s epidemic can still be contained.

Knowing and understanding your epidemic is the first step to defeating it.

Korea’s situation also underlines that this a unique virus with unique features. This virus is not influenza.

We are in unchartered territory. We have never before seen a respiratory pathogen that is capable of community transmission, but which can also be contained with the right measures.

If this was an influenza epidemic, we would have expected to see widespread community transmission across the globe by now, and efforts to slow it down or contain it would not be feasible.

But containment of COVID-19 is feasible and must remain the top priority for all countries.

With early, aggressive measures, countries can stop transmission and save lives.

We appreciate that people are debating whether this is a pandemic or not. We are monitoring the situation every moment of every day, and analyzing the data.

I have said it before and I’ll say it again: WHO will not hesitate to describe this as a pandemic if that’s what the evidence suggests.

But we need to see this in perspective. Of the 88,913 cases reported globally so far, 90% are in China, mostly in one province.

Of the 8739 cases reported outside China, 81% are from four countries.

Of the other 57 affected countries, 38 have reported 10 cases or less, 19 have reported only one cases, and a good number of countries have already contained the virus and have not reported in the last two weeks.

We know people are afraid. We know they have many concerns and questions.

Is the virus spreading in my community?

Will my kids be okay?

Will my parents be okay?

Is it safe to hold an event?

Should I travel?

The answers to these questions will vary depending on where you live, how old you are, and how healthy you are.

Individuals, families and communities should follow the advice provided by local health authorities and local health professionals.

WHO will continue to provide evidence-based guidance to help countries and individuals to assess and manage their risk, and make decisions.

There is no one-size fits all approach. Different countries are in different scenarios.

More than 130 countries have not detected any cases yet.

Some just received their first cases yesterday.

Some have clusters of cases, with transmission between family members and other close contacts.

Some have rapidly expanding epidemics, with signs of community transmission.

And some have declining epidemics, and have not reported a case for more than two weeks.

Some countries have more than one of these scenarios at the same time. For example, China had community transmission in Wuhan, but relatively small numbers of cases in other provinces.

Other countries have a similar pattern.

WHO is advising countries on actions they can take for each of the “three Cs” scenarios – first case, first cluster, first evidence of community transmission.

The basic actions in each scenario are the same, but the emphasis changes depending on which scenario a country is in.

Our message to all countries is: this is not a one-way street. We can push this virus back.

Your actions now will determine the course of the outbreak in your country.

There’s no choice but to act now.

Thank you.

1 like

Het RIVM roept inmiddels mensen die in een risicogebied geweest zijn en wel griepklachten hebben maar minder dan 38 graden koorts hebben zich niet meer te melden. Ook bijv. mensen in Loon op Zand met griepklachten hoeven niet thuis te blijven. Dat vind ik toch wel anders klinken dan de ‘aggressive measures’ waar de WHO het over heeft.

1 like

Ja, ik snap dat ze op moment overbelast zijn, maar dat lijkt me nog geen reden om in het algemeen zo’n oproep te doen. Het RIVM zegt nu:

Het advies niet zomaar de huisarts te bellen betekent dat er besmettingen met het virus ongeregistreerd voorbij zullen gaan. Volgens het RIVM is dat geen probleem.

Dat gaat dus echt in tegen wat de WHO zegt.

2 likes

Ja ik denk dat dan de casusdefinitie misschien wel wat opgerekt moet worden tot én griepklachten én afkomstig uit risicogebied (dus niet beslist meer dan 38 graden koorts) (of terug moet worden gezet naar die vereisten, dat was het toch eerst ook?)

1 like

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#nederland

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public

Wil je voor mij deze twee pagina’s eens naast elkaar houden en me vertellen waar de verschillen dan precies inzitten? Ik zie ze namelijk niet.

2 likes

Ahh shit, collega’s van mij komen ook veel op die afdeling over de vloer! Er moesten er al een paar uit voorzorg thuisblijven, ben benieuwd of ze verschijnselen krijgen

Bijvoorbeeld dit:

If you have fever, cough and difficulty breathing, seek medical care early

Stay home if you feel unwell. If you have a fever, cough and difficulty breathing, seek medical attention and call in advance. Follow the directions of your local health authority.

Why? National and local authorities will have the most up to date information on the situation in your area. Calling in advance will allow your health care provider to quickly direct you to the right health facility. This will also protect you and help prevent spread of viruses and other infections.

De RIVM raadt dit nu alleen aan als je in én deze verschijnselen hebt én in risicogebied geweest bent én meer dan 38 graden koorts hebt.

Daarnaast heeft de RIVM nu dus gezegd dat het niet erg is dat er gevallen onder de radar blijven, terwijl de WHO juist aanspoort tot opsporing en isolatie van Corona patiënten om het uiteindelijk terug te brengen tot clusters en vervolgens tot indviduen. Dat lijkt in NL al een beetje opgegeven te zijn.

Ab Oosterhuis begon afgelopen vrijdag in op1 ook te vertellen dat we wat minder streng zijn dan de WHO, maar kreeg helaas niet de kans zijn verhaal van waarom etc. af te maken.

1 like

Ja natuurlijk, maar het RIVM stuurt er nu dus op aan om niet te bellen. De WHO geeft in die persconferentie ook adviezen aan de nationale instanties en ik krijg het idee dat het RIVM een andere weg inslaat dan dat de WHO adviseert te doen.

Ik zeg overigens niet dat de RIVM helemaal fout zit of niet te vertrouwen is, maar het is wel opmerkelijk en er zouden best vragen over mogen worden gesteld.

1 like

Maar vertel me nou eens precies waar in dat verhaal van de WHO staat dat je ook zonder koorts je dokter moet bellen. Iemand die koorts heeft, hoest EN benauwd is, moet volgens de WHO zijn dokter bellen. Dat lijkt me zelfs als er in het geheel geen corona zou bestaan een heel goed advies.

De RIVM zegt dat je je dokter moet bellen als je koorts OF luchtwegklachten hebt en recent in corona-gebied bent geweest. De huisarts mag dan zijn 10 jaar studie en jarenlange ervaring gebruiken om in te schatten of jij binnen de casusdefinitie past, dat hoef je gelukkig als leek allemaal helemaal niet zelf te bedenken.

18 likes

Hier wordt gezegd dat de RIVM die oproep heeft gedaan. Ik reageer op jouw bericht dat de die mensen (zonder koorts) wel kunnen bellen, maar niet aan de casusdefinitie voldoen zodat ze toch niet getest worden. Dat dan de casusdefinitie misschien wel opgerekt moet worden tot iedereen die in een Corona gebied is geweest en luchtwegklachten heeft.

Ik ga dit topic denk ik mijden. Ik word onrustig door paniek dat hier gezaaid wordt, terwijl als ik het RIVM nu bekijk en de adviezen lees het voor mij juist heel duidelijk is en ik rustig word. Volg gewoon de adviezen op en bel ze niet voor elk loopneusje op. Relativeer en doe rustig.

Oh en een ieder die in de gezondheidszorg werkt en hier heeft gereageerd de afgelopen dagen: dank je wel! Juist door jullie posts word ik rustig. Familie werkt ook in het ziekenhuis en die zeggen ook: doe rustig. Handen wassen, niezen en hoesten in je elleboog en snuiten in een zakdoek. Verder kun je niets doen. Blijf rustig en geen paniek zaaien. Nergens voor nodig. En gebruik je gezonde verstand.

En dat ga ik dus nu ook doen.

28 likes

Oh en deze website (werd al eerder geplaatst door een andere forummer (@twonights volgens mij) https://www.worldometers.info/coronavirus/ is erg fijn. Het valt allemaal mee. Van de 90.000 mensen die geïnfecteerd zijn, zijn er vooralsnog 3000 mensen overleden.

1 like

Kunnen we bepaalde bronnen niet verbieden in dit topic of is dat te veel censuur?

6 likes

Goed, de WHO zegt ook daar dat je koorts moet hebben.

Maar zoals gezegd, de WHO stuurt erg aan op ‘containment’ waarbij het dus van belang is om alle gevallen zo veel mogelijk in kaart te brengen en te monitoren, om de verspreiding van het virus terug te brengen tot ‘klusters’ en uiteindelijk tot individuen. Dat lijkt toch in te gaan tegen wat het RIVM nu zegt met dat het ‘geen probleem’ is dat er gevallen onder de radar blijven en dat niet iedereen die uit een risico-gebied komt en luchtwegklachten heeft getest wordt. Of dat mensen uit Loon op Zand met griepklachten zich niet hoeven te melden. Dat lijkt niet te passen bij de ‘agressive measures’ waar de WHO het over heeft. Maar misschien is het goed om die persconverentie te kijken om te zien waar ik het over heb. En ik snap heus dat niet iedereen die een beetje verkouden is zich moet melden, maar ik vind het wel anders als je net uit Noord-Italië komt en flink loopt te hoesten en benauwd bent, maar geen koorts hebt.

En misschien passen de huidige maatregelen het beste bij NL en zijn dit in NL de maatregelen waarmee verspreiding op grote schaal kan worden voorkomen, maar het is wel wat milder voor dan bij de WHO. Voor zover ik weet zijn daar nog geen vragen over gesteld aan het RIVM, terwijl het me wel terechte vragen lijken. Het is jammer dat vrijdag bij op1 daar niet verder op ingegaan werd toen Ab Oosterhuis daarover begon.

Moeder Natuur 2020
Ik root voor haar.

3 likes

Ik vraag me af of je nu op mij doelt, maar mijn bron is de WHO persconferentie van net en wat de RIVM vandaag heeft gezegd volgens radio 1…

Waar zie je dat? Kan het niet vinden.

Oh shit ik ging er bij Maas automatisch vanuit dat je Rotterdam bedoelde, maar jij bedoelt natuurlijk Limbardije.

Let them drown jk jk

11 likes