Nieuws, actualiteit en politiek

Maar de voorbeelden die ik noem zijn niet biologisch of wat dan ook. Het zijn hele kleine aanpassingen. Je kan niet ontkennen dat er te veel mensen/boeren dieren als product zien en er niks extra’s voor willen doen.

En ik vind je voorbeeld ook niet echt hierbij passen eigenlijk. Het gaat om zieke en dode dieren die gewoon in de stal blijven liggen creperen. Daar kan de boer wel wat aan doen. Die ene kip die wel eens met zn domme kop onderop gaat liggen is niet onderdeel van dit probleem…?

1 like

Als het daar om gaat, waarom is er dan met geen enkele zoekterm op twitter iets te zien van die misstanden, ik kan alleen 1 foto vinden van een rijtje mensen in zwarte shirts die in het middenpad van een schone, regulier uitziende (denk ik) kraamstal zitten.

1 like

kijk de stories van @mythical.mia even.

4 likes
2 likes

Het gaat er om dat alles blijkbaar ‘kan’ als het als werk gezien wordt en men ervoor betaald wordt. Ze vergelijkt niet de verschrikkingen van de holocaust met wat er in de bio-industrie gebeurt, calm your tits.

6 likes

Ik ben het met je eens dat de wet niet per definitie als morele graadmeter moet worden gezien, maar wil je iets veranderen, mik dan op de wettelijke normen. Ik vind niet dat je van boeren moet verwachten dat zij verder gaan dan de wettelijke norm. Hoe cru het ook aan kan voelen, het blijft werk en dagelijkse kost (pun intended) voor boeren en ik vind het niet gek dat zij te werk gaan hoe ze te werk gaan als dit betekent dat ze de wet volgen. Dan heeft het mijns inziens nog steeds niet veel zin om te gaan protesteren bij een varkensboerderij.

1 like

Wat een grove fout zeg. Zo’n ander verhaal nu na de rectificatie.

Maar het is toch helemaal niet nodig om die vergelijking te maken? Volgens mij heb je een punt en er zijn vast ook andere voorbeelden te noemen, zonder dat de holocaust daar met de haren bijgesleept moet worden. Als de holocaust de enige vergelijking is dan is het niet een heel sterk argument meer. Ik moet alleen maar denken aan Godwin’s law.

5 likes

Dank je! Niet fijn om te zien, die grimmige sfeer. Overigens had ik wel iets anders verwacht bij je beschrijving ‘besmeurd met vlees’, begrijp me niet verkeerd, die plakjes vlees zijn duidelijk bedoeld om te intimideren maar had iets anders verwacht haha

1 like

Ik ben zoooo bang dat die hele boerderij geruimd gaat worden en dat iedereen in NL dan zegt nou hè zie je wel hebben die activisten veroorzaakt al dat leed. Wordt nu over bericht dat de actievoerders van over de hele wereld komen en ook uit landen waar momenteel de varkenspest heerst, dus kan me bijna niet voorstellen dat die boerderij gewoon in bedrijf kan blijven nu.

Zie ook reacties voorbij komen op de zeugen die in een smalle kooi liggen, ‘ja dat is juist goed want zo kunnen ze de biggetjes niet pletten!!!’. Dat mensen serieus zo denken bevestigd eigenlijk het hele probleem juist. Net als dat hier gezegd werd ja kippen zijn niet slim en springen allemaal in een kuil en ja de onderste gaat dan weleens dood. Ja zal best dat dit zo te verklaren valt, maar het zou niet eens moeten kunnen gebeuren want geen van die beesten zou überhaupt gezien en gebruikt moeten worden als product. Dát is volgens mij het hele punt.

6 likes

Ohh heb dit filmpje niet gekeken maar dit beginshot is toch te ziek voor woorden. Hihaho lekker bbqen en ff lachuuuuu voor de camera. Lekkere speklapjes naar binnen werken op een paar meter afstand van een stal waar honderden varkens in zitten. Vind het gewoon gênant?!? Doet me echt denken aan mensen die lachend poseren met een dier dat ze zelf doodgeschoten hebben.

11 likes

Ik snap dat het woord holocaust een trigger is, dat is het altijd. Maar je gaat in je felheid wel voorbij aan het punt van @Protagonist Ook jammer dat je het meteen ‘ziek’ noemt.

Jaa ik vind dat echt ongelooflijk en heel genant. Wat bezielt deze mensen vraag ik me dan af. Het doet me ook denken aan die mensen die varkens gingen barbecueen/braden bij een moskee. Nou nu heb je ze tuk hoor.

2 likes

Maar dat vind jij.
Ik schrik niet van deze beelden, het is eigenlijk precies zoals ik me de varkensboerderijen waar ik vroeger kwam herinner, in mijn mening lijden deze varkens niet, dit is de realiteit als je vlees wil eten, en dat is een realiteit die ik acceptabel vindt voor het stukje vlees op mijn bord. Dat kunnen die activisten zich waarschijnlijk niet voorstellen, maar ik ben hierin echt niet de enige, ik denk dat het overgrote deel van de vleeseters hier niet van schrikt en ook geen hap minder vlees om eet. Het enige dat activisten hiermee bereiken bij mensen zoals ik is irritatie.

4 likes

Ok, met het risico om een vat aan emoties open te trekken.

Is it though? Even een hele sterke disclaimer dat de holocaust gruwelijk was maar de menselijke geschiedenis zit vol met genocide, onderdrukking, mishandeling en walgelijke acties. De holocaust is een evenement dat hier in onze omgeving heeft plaatsgevonden in een tijd die mensen die we kennen zich nog letterlijk kunnen herinneren. En dat het zo dichtbij is maakt het erger in verhouding tot andere dingen. Maar laten we niet doen alsof er niet op dit moment op de wereld dingen gaande zijn die even gruwelijk zijn maar waar we niet van weten of niet naar kijken omdat het niet dichtbij genoeg is.

Het type gedrag wat tot zulke acties leidt en de onderliggende principes zijn met elkaar verbonden alleen de uitvoering verschilt van situatie tot situatie.

25 likes

Maar dit zegt ze helemaal niet? Een van de ergste dingen zegt ze. Is het nu echt nodig om dit te vergelijken met andere misstanden in de wereld?

4 likes

Ja maar dat is dan toch een beetje jammer. Dat de holocaust dus wel zo’n trigger is dat een discussie of een punt geheel alle nuance verliest. Omdat je het dan ineens niet meer serieus kan nemen. Kijk, als het wordt aangehaald om een vergelijkingen in verschrikkingen te trekken begrijp ik dat de holocaust altijd wint en dat zo’n vergelijking zinloos en zelfs lachwekkend is. Maar daar ging het hier niet om.

Sorry volledig off topic dit maar toch even een reactie; Dat is de algemeen geldende gedachte maar als je je in dit onderwerp verdiept was er echt niet zoveel dwang wat betreft deelname aan de SS. Kijk de recente documentaire over Gemmeker maar. Antisemitisme was ontzettend groot onder de Duitse bevolking en dat is juist waar de banaliteit van het kwaad over gaat.

Overigens is de keuze om te blijven leven ook een keuze; een hele menselijke keuze maar daarmee wis je niet je verantwoordelijkheid uit.

2 likes

Ik ben zelf vroeger ook vaak in vergelijkbare stallen geweest en ben mede daardoor dus wel gestopt met het eten van vlees. Feit is dus dat ik dit echt verschrikkelijk vind en van mening ben dat deze dieren zeker lijden, jij vindt dit dan weer geen lijden en vindt het acceptabel. Maar dat is volgens mij ook waar de hele discussie ligt, dit zou niet als normaal en acceptabel gezien moeten worden vind ik. En ik snap eerlijk gezegd niet hoe men dit dan wel goed kan praten, waarom honden wel lief vinden en absoluut niet zien als eten en varkens wel? Waarom dieren opsluiten en nooit daglicht laten zien behalve onderweg naar het slachthuis. Hoezo kan je het rechtvaardigen dat een dier dood moet zodat jij iets kan eten dat je lekkerder vindt dan het alternatief, in mijn ogen is dat echt een gebrek aan empathie en respect. Waarom is er een deel mensen dat daar niks bij voelt vraag ik me dan echt af, voor mij echt niet te begrijpen gewoon. En ik zou idd het liefste zien dat er geen vlees gegeten wordt in de wereld maar dat is niet realistisch. Ik denk dan echt ja zolang je zelf niet een dier zou durven doden moet je er ook niet op zo’n laffe manier aan bijdragen.

25 likes

Ben het met je eens. Het standpunt van de activisten lijkt te zijn dat iedereen moet stoppen met het eten van dierlijke producten. Als dat je uitgangspunt is er weinig ruimte om nog te beweging hierin…