Nieuws, actualiteit en politiek

Dat idee had ik ook toen er bericht werd over de protestactie in de Efteling. Zodra je aan heilige huisjes zit is het al vrij snel niet meer goed natuurlijk. Maar doordat er in veel titels over ‘veganisten’ werd gesproken leek het erop dat meteen ‘niemand’ meer wilde luisteren naar de boodschap.

1 like

Ik vind het echt raar dat de minister zegt “Dit is een van de bedrijven die ons voorzien in ons dagelijks voedsel”. Daarmee raakt ze wel meteen aan de kern denk ik; dat het lomp is om vlees als standaard/dagelijks te zien.

21 likes

:raised_hands:t2::clap:t2:

1 like

Tja, ik ben er zelf niet heel goed in thuis maar iemand die ik ken is diergeneeskunde student en in z’n co-schappen landbouw/vee is hij veel op boerderijen geweest en vanuit diergeneeskunde zijn ze ook heel streng op het dierenwelzijn. Hoe het eruit ziet of klinkt voor een leek, bijv. dat varkens heel hard gillen als je ze aanraakt, kan heel heftig overkomen, maar varkens doen dat nu eenmaal altijd als je ze aanraakt. Het is dan niet dat ze pijn hebben ofzo. En bijv. kippen zijn niet mega slimme dieren dus wat bijv. vaak gebeurt bij vrije uitloop kippen is dat ze zich allemaal gaan ‘wassen’ in hetzelfde plekje op het zand waardoor er een kuil ontstaat en ze daar allemaal tegelijk in springen waardoor de onderste kip stikt. Dat soort dingen kan de boer zelf niets aan doen, want dat zit in het aard van het dier. . Dit gezegd hebbende, ik snap echt dat dit over een hele andere discussie gaat, namelijk: moeten we de bio-industrie überhaupt nog behouden of moeten we helemaal af van het doden van dieren? En ik snap ook dat de meeste mensen die hier nu reageren voor dat laatste zijn. Maar ik wil ook graag een beetje nuance inbrengen over dat het niet per se allemaal de schuld van de boer is. Het is financieel echt moeilijk om over te stappen op biologische eieren of vlees omdat daar niet genoeg markt voor is. Dan kun je wel zeggen ‘je hebt altijd een keuze’, maar als je al je kapitaal in een boerderij hebt gestopt en een gezin moet onderhouden… dan heb je dus eigenlijk geen keuze :stuck_out_tongue:

edit: en ja @Protagonist, eens, je kunt inderdaad verantwoordelijkheid nemen voor je moreel handelen en dan zou je je als boer misschien achter je oren moeten krabben. Maar even realistisch gezien zijn boeren niet tegen het eten van dierlijke producten, omdat het hun werk en bestaan is. Dus van hen vragen om een keuze te maken die hun hele leven mogelijk tot een puinhoop maakt… dat gaat realistisch gezien niet gebeuren. Toch?

2 likes

Vind dit wel een heftige vergelijking. Ok je kunt je vraagtekens hebben bij boeren maar ik probeer het van twee kanten te bekijken. Je zegt dat binnen het werk van de boeren een verantwoordelijkheid ligt. Dat klopt, maar als er wordt voldaan aan wettelijke normen etc., wat houdt die verantwoordelijkheid verder in? Is die groter dan de verantwoordelijkheid van de consument? Dat denk ik niet. Ik denk overigens ook niet dat het zo zwart-wit is om te zeggen dat ze dan maar van baan moeten veranderen. Dit zijn vaak bedrijven die een hele familiegeschiedenis bevatten. En daarbij, men wil nu eenmaal vlees, de boer faciliteert de vraag alleen…

4 likes

Maar de voorbeelden die ik noem zijn niet biologisch of wat dan ook. Het zijn hele kleine aanpassingen. Je kan niet ontkennen dat er te veel mensen/boeren dieren als product zien en er niks extra’s voor willen doen.

En ik vind je voorbeeld ook niet echt hierbij passen eigenlijk. Het gaat om zieke en dode dieren die gewoon in de stal blijven liggen creperen. Daar kan de boer wel wat aan doen. Die ene kip die wel eens met zn domme kop onderop gaat liggen is niet onderdeel van dit probleem…?

1 like

Als het daar om gaat, waarom is er dan met geen enkele zoekterm op twitter iets te zien van die misstanden, ik kan alleen 1 foto vinden van een rijtje mensen in zwarte shirts die in het middenpad van een schone, regulier uitziende (denk ik) kraamstal zitten.

1 like

kijk de stories van @mythical.mia even.

4 likes
2 likes

Het gaat er om dat alles blijkbaar ‘kan’ als het als werk gezien wordt en men ervoor betaald wordt. Ze vergelijkt niet de verschrikkingen van de holocaust met wat er in de bio-industrie gebeurt, calm your tits.

6 likes

Ik ben het met je eens dat de wet niet per definitie als morele graadmeter moet worden gezien, maar wil je iets veranderen, mik dan op de wettelijke normen. Ik vind niet dat je van boeren moet verwachten dat zij verder gaan dan de wettelijke norm. Hoe cru het ook aan kan voelen, het blijft werk en dagelijkse kost (pun intended) voor boeren en ik vind het niet gek dat zij te werk gaan hoe ze te werk gaan als dit betekent dat ze de wet volgen. Dan heeft het mijns inziens nog steeds niet veel zin om te gaan protesteren bij een varkensboerderij.

1 like

Wat een grove fout zeg. Zo’n ander verhaal nu na de rectificatie.

Maar het is toch helemaal niet nodig om die vergelijking te maken? Volgens mij heb je een punt en er zijn vast ook andere voorbeelden te noemen, zonder dat de holocaust daar met de haren bijgesleept moet worden. Als de holocaust de enige vergelijking is dan is het niet een heel sterk argument meer. Ik moet alleen maar denken aan Godwin’s law.

5 likes

Dank je! Niet fijn om te zien, die grimmige sfeer. Overigens had ik wel iets anders verwacht bij je beschrijving ‘besmeurd met vlees’, begrijp me niet verkeerd, die plakjes vlees zijn duidelijk bedoeld om te intimideren maar had iets anders verwacht haha

1 like

Ik ben zoooo bang dat die hele boerderij geruimd gaat worden en dat iedereen in NL dan zegt nou hè zie je wel hebben die activisten veroorzaakt al dat leed. Wordt nu over bericht dat de actievoerders van over de hele wereld komen en ook uit landen waar momenteel de varkenspest heerst, dus kan me bijna niet voorstellen dat die boerderij gewoon in bedrijf kan blijven nu.

Zie ook reacties voorbij komen op de zeugen die in een smalle kooi liggen, ‘ja dat is juist goed want zo kunnen ze de biggetjes niet pletten!!!’. Dat mensen serieus zo denken bevestigd eigenlijk het hele probleem juist. Net als dat hier gezegd werd ja kippen zijn niet slim en springen allemaal in een kuil en ja de onderste gaat dan weleens dood. Ja zal best dat dit zo te verklaren valt, maar het zou niet eens moeten kunnen gebeuren want geen van die beesten zou überhaupt gezien en gebruikt moeten worden als product. Dát is volgens mij het hele punt.

6 likes

Ohh heb dit filmpje niet gekeken maar dit beginshot is toch te ziek voor woorden. Hihaho lekker bbqen en ff lachuuuuu voor de camera. Lekkere speklapjes naar binnen werken op een paar meter afstand van een stal waar honderden varkens in zitten. Vind het gewoon gênant?!? Doet me echt denken aan mensen die lachend poseren met een dier dat ze zelf doodgeschoten hebben.

11 likes

Ik snap dat het woord holocaust een trigger is, dat is het altijd. Maar je gaat in je felheid wel voorbij aan het punt van @Protagonist Ook jammer dat je het meteen ‘ziek’ noemt.

Jaa ik vind dat echt ongelooflijk en heel genant. Wat bezielt deze mensen vraag ik me dan af. Het doet me ook denken aan die mensen die varkens gingen barbecueen/braden bij een moskee. Nou nu heb je ze tuk hoor.

2 likes

Maar dat vind jij.
Ik schrik niet van deze beelden, het is eigenlijk precies zoals ik me de varkensboerderijen waar ik vroeger kwam herinner, in mijn mening lijden deze varkens niet, dit is de realiteit als je vlees wil eten, en dat is een realiteit die ik acceptabel vindt voor het stukje vlees op mijn bord. Dat kunnen die activisten zich waarschijnlijk niet voorstellen, maar ik ben hierin echt niet de enige, ik denk dat het overgrote deel van de vleeseters hier niet van schrikt en ook geen hap minder vlees om eet. Het enige dat activisten hiermee bereiken bij mensen zoals ik is irritatie.

4 likes

Ok, met het risico om een vat aan emoties open te trekken.

Is it though? Even een hele sterke disclaimer dat de holocaust gruwelijk was maar de menselijke geschiedenis zit vol met genocide, onderdrukking, mishandeling en walgelijke acties. De holocaust is een evenement dat hier in onze omgeving heeft plaatsgevonden in een tijd die mensen die we kennen zich nog letterlijk kunnen herinneren. En dat het zo dichtbij is maakt het erger in verhouding tot andere dingen. Maar laten we niet doen alsof er niet op dit moment op de wereld dingen gaande zijn die even gruwelijk zijn maar waar we niet van weten of niet naar kijken omdat het niet dichtbij genoeg is.

Het type gedrag wat tot zulke acties leidt en de onderliggende principes zijn met elkaar verbonden alleen de uitvoering verschilt van situatie tot situatie.

25 likes