Nieuws, actualiteit en politiek

Ohh heb dit filmpje niet gekeken maar dit beginshot is toch te ziek voor woorden. Hihaho lekker bbqen en ff lachuuuuu voor de camera. Lekkere speklapjes naar binnen werken op een paar meter afstand van een stal waar honderden varkens in zitten. Vind het gewoon gênant?!? Doet me echt denken aan mensen die lachend poseren met een dier dat ze zelf doodgeschoten hebben.

11 likes

Ik snap dat het woord holocaust een trigger is, dat is het altijd. Maar je gaat in je felheid wel voorbij aan het punt van @Protagonist Ook jammer dat je het meteen ‘ziek’ noemt.

Jaa ik vind dat echt ongelooflijk en heel genant. Wat bezielt deze mensen vraag ik me dan af. Het doet me ook denken aan die mensen die varkens gingen barbecueen/braden bij een moskee. Nou nu heb je ze tuk hoor.

2 likes

Maar dat vind jij.
Ik schrik niet van deze beelden, het is eigenlijk precies zoals ik me de varkensboerderijen waar ik vroeger kwam herinner, in mijn mening lijden deze varkens niet, dit is de realiteit als je vlees wil eten, en dat is een realiteit die ik acceptabel vindt voor het stukje vlees op mijn bord. Dat kunnen die activisten zich waarschijnlijk niet voorstellen, maar ik ben hierin echt niet de enige, ik denk dat het overgrote deel van de vleeseters hier niet van schrikt en ook geen hap minder vlees om eet. Het enige dat activisten hiermee bereiken bij mensen zoals ik is irritatie.

4 likes

Ok, met het risico om een vat aan emoties open te trekken.

Is it though? Even een hele sterke disclaimer dat de holocaust gruwelijk was maar de menselijke geschiedenis zit vol met genocide, onderdrukking, mishandeling en walgelijke acties. De holocaust is een evenement dat hier in onze omgeving heeft plaatsgevonden in een tijd die mensen die we kennen zich nog letterlijk kunnen herinneren. En dat het zo dichtbij is maakt het erger in verhouding tot andere dingen. Maar laten we niet doen alsof er niet op dit moment op de wereld dingen gaande zijn die even gruwelijk zijn maar waar we niet van weten of niet naar kijken omdat het niet dichtbij genoeg is.

Het type gedrag wat tot zulke acties leidt en de onderliggende principes zijn met elkaar verbonden alleen de uitvoering verschilt van situatie tot situatie.

25 likes

Maar dit zegt ze helemaal niet? Een van de ergste dingen zegt ze. Is het nu echt nodig om dit te vergelijken met andere misstanden in de wereld?

4 likes

Ja maar dat is dan toch een beetje jammer. Dat de holocaust dus wel zo’n trigger is dat een discussie of een punt geheel alle nuance verliest. Omdat je het dan ineens niet meer serieus kan nemen. Kijk, als het wordt aangehaald om een vergelijkingen in verschrikkingen te trekken begrijp ik dat de holocaust altijd wint en dat zo’n vergelijking zinloos en zelfs lachwekkend is. Maar daar ging het hier niet om.

Sorry volledig off topic dit maar toch even een reactie; Dat is de algemeen geldende gedachte maar als je je in dit onderwerp verdiept was er echt niet zoveel dwang wat betreft deelname aan de SS. Kijk de recente documentaire over Gemmeker maar. Antisemitisme was ontzettend groot onder de Duitse bevolking en dat is juist waar de banaliteit van het kwaad over gaat.

Overigens is de keuze om te blijven leven ook een keuze; een hele menselijke keuze maar daarmee wis je niet je verantwoordelijkheid uit.

2 likes

Ik ben zelf vroeger ook vaak in vergelijkbare stallen geweest en ben mede daardoor dus wel gestopt met het eten van vlees. Feit is dus dat ik dit echt verschrikkelijk vind en van mening ben dat deze dieren zeker lijden, jij vindt dit dan weer geen lijden en vindt het acceptabel. Maar dat is volgens mij ook waar de hele discussie ligt, dit zou niet als normaal en acceptabel gezien moeten worden vind ik. En ik snap eerlijk gezegd niet hoe men dit dan wel goed kan praten, waarom honden wel lief vinden en absoluut niet zien als eten en varkens wel? Waarom dieren opsluiten en nooit daglicht laten zien behalve onderweg naar het slachthuis. Hoezo kan je het rechtvaardigen dat een dier dood moet zodat jij iets kan eten dat je lekkerder vindt dan het alternatief, in mijn ogen is dat echt een gebrek aan empathie en respect. Waarom is er een deel mensen dat daar niks bij voelt vraag ik me dan echt af, voor mij echt niet te begrijpen gewoon. En ik zou idd het liefste zien dat er geen vlees gegeten wordt in de wereld maar dat is niet realistisch. Ik denk dan echt ja zolang je zelf niet een dier zou durven doden moet je er ook niet op zo’n laffe manier aan bijdragen.

25 likes

Ben het met je eens. Het standpunt van de activisten lijkt te zijn dat iedereen moet stoppen met het eten van dierlijke producten. Als dat je uitgangspunt is er weinig ruimte om nog te beweging hierin…

Je kan toch echt niet met een straight face zeggen dat dit geen lijden is:

Moedervarkens worden niet vetgemest, maar kunstmatig bevrucht. Tijdens en na de bevalling staat de aanstaande moeder klem tussen de stangen van haar eigen kraamhok. In die benarde positie krijgt ze haar biggen. Om het nog verdrietiger te maken, sterft bijna veertien procent van de biggen vroegtijdig. Lange tijd om te treuren is er niet: in drie jaar bevalt een moedervarken gemiddeld zes keer. Daarna gaat ook zij naar het slachthuis.

3 likes

Wat ik zelf merk, ook in mijn omgeving, is dat de holocaust wordt gezien als een uniek evenement, dat er een soort mythologie omheen is ontstaan, niks ermee te vergelijken was, dat niemand het had kunnen zien aankomen en dat de daders het grootste scum van de aarde zijn en dat dat nu nooit meer zou kunnen gebeuren.

En dat vind ik een schadelijke gedachte omdat juist kan worden aangetoond dat er onderliggende patronen zijn van menselijk handelen. Zoals het dehumaniseren van de slachtoffers om het doden en mishandelen goed te praten of door de schuld neer te leggen bij de opdrachtgever/de markt want “ik doe alleen mijn werk”

Dat heeft niks te maken met het wel of niet verschrikkelijk vinden van de holocaust maar wel met de vinger op de zere plek leggen en erkennen dat er overeenkomsten zijn in de gedachtegang van mensen.

22 likes

‘Daarmee zeg ik niets over Joden of andere minderheden; wel dat discriminatie en onderwerping op basis van soort even verwerpelijk is als op basis van sekse of ras. Het eigen-groep-eerst-denken dat leidt tot seksisme, racisme en nationalisme, is ook van toepassing op soorten. Het resulteert ook op dat niveau in een machtigere groep die zichzelf superieur verklaart en een weerloze groep exploiteert tot eigen voordeel. Dat ook de doorsnee consument daar baat bij heeft in de vorm van goedkoop vlees en zuivel, verandert niets aan de ethische toelaatbaarheid.’

Dit is overigens precies niet het punt waar deze holocaust discussie mee begon maar ik wilde m er toch even ingooien.

6 likes

Ik denk dat de crux niet is dat men vindt het nooit weer zou kunnen gebeuren, als je naar de geschiedenis kijkt hebben zich meerdere genocides afgespeeld. Ik denk dat men voorzichtig is met dit soort uitspraken omdat het al snel lijkt alsof de gebeurtenissen van toen gebagatelliseerd worden, of dat nu de intentie is of niet. In die zin ben ik het eens met @Zemraluani, ik denk dat we deze discussie hier nog enigszins kunnen aangaan maar dit voor een groot deel van de maatschappij simpelweg niet zo werkt. Je bent volgens velen meteen ‘af’, om het zo maar te stellen. Dan kan je punt nog zo goed zijn maar als het niet zo gaat overkomen bij mensen zou ik me afvragen of het zin heeft om de vergelijking uberhaupt te maken

1 like

Dit denk ik inderdaad ook. Ik merk dat de mensen hier zó in hun dierenrechtenactivisme zitten dat ze niet meer de andere opvattingen kunnen begrijpen. Ik snap dat wel, want ik heb dat zelf met vrouwenrechten en kan ook laaiend worden over dat mensen niet begrijpen dat vrouwen ook mensen zijn. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat het geen zin heeft om dan bij een groep seksistische mannen aan te kloppen en te gaan schreeuwen dat het niet eerlijk is, want dat heeft geen zin. Wat wel werkt, is wetgeving aanpassen zoals @Blonde ook al noemde.

Anyway, voor als mensen nog willen weten wat een diergeneeskunde student van de beelden van mythical.mia vindt (en dit is dus niet bedoeld om m’n punt te halen, maar wel om een eerlijk beeld te scheppen van wat er nu wel en niet goed gaat in zo’n stal. Ik weet het ook heel vaak niet en dan vind ik het wel fijn om een mening van iemand die er wel veel vanaf weet te lezen. Dit zijn dus niet mijn woorden dus even in een spoiler en ik haal het later weer weg wegens anonimiteit enzo:

weg :slight_smile:

3 likes

Maar hier heb je dus weer de kern van de discussie te pakken. De vraag wie is verantwoordelijk, en belangrijker, wat mag je redelijkerwijs van mensen (boeren) verwachten. Vanuit die redenatie snap ik niet dat men de actie van de activisten als ok bestempeld. Maar goed daar hebben we het al over gehad

De mening van eeen diergeneeskundestudent kan je niet gebruiken om een ‘eerlijk beeld scheppen’ en bepalen wat er wel en niet goed gaat in zo’n stal. Waarmee je wel een eerlijk beeld kan scheppen zijn wetenschappelijke feiten uit onderzoek naar diergedrag en dierfysiologie.
Daarnaast worden wettelijke beslissingen over hoe dieren behandeld worden niet zo zwart-wit gemaakt tussen lijden en niet-lijden, maar wordt er een maximum van lijden vastgesteld.

11 likes

Denk je dat ze daar bij diergeneeskunde geen college over krijgen? Dierenwelzijn is voor hen heel belangrijk.

Daarnaast, ik zei al: het is niet om een punt te maken. En misschien had ik niet moeten zeggen, een ‘eerlijker’ beeld maar een ‘genuanceerder’ beeld. Ik vind het zelf altijd fijn om een mening van iemand die er verstand van heeft te horen ipv alleen maar de dierenrechtenactivisten die mijn inziens écht niet altijd weten wat nu wel echt dierenleed is en wat niet (zoals die gillende varkens). Ik denk dat andere mensen dat ook misschien fijn vinden om te lezen, dus vandaar dat ik het schreef :slight_smile:

1 like

Ja ik weet welke colleges ze krijgen want die heb ik zelf ook gehad.
Het ging er mij om dat je die student als een soort ‘expert opinion’ neer zet en helaas weet ik door mijn expertise dat dat vaak nogal tegenvalt. Dus het was vanuit mijn kant ook een nuance weer op jouw verhaal.

8 likes

Oke, dan had je dat misschien moeten zeggen in eerste instantie haha. Prima, ik wil ook niet suggereren dat diegene een expert is op dit gebied. Maar diegene heeft wel meer kennis dan dat ik er van heb, dus dan vind ik het fijn om een andere kant te horen van een wereld waar ik zelf soms niet meer zo goed weet wat ik wel en niet moet geloven.

Als jij ook meer weet over dit onderwerp ben ik juist ook heel benieuwd wat jouw opvatting dan is!