Nieuws, actualiteit en politiek

Cateraars: lunch ‘in principe vegetarisch’ zorgt niet voor veel klachten - https://nos.nl/l/2285681
Wel fijn deze achtergrond om wat beter te weten hoe het nou in de praktijk gaat. Goed dus :grin:

5 likes

Ik moet wel weer een beetje lachen om die tegenargumenten:

‘’ … De VVD was daar fel op tegen. De partij vond dat mensen zelf moesten kunnen bepalen wat ze wilden eten.

Niet overal kreeg het plan voldoende steun. Bij de gemeenten Nijmegen en Leeuwarden sneuvelde het voorstel om vegetarisch eten de norm te maken. In Leeuwarden vond het college van B&W vorig jaar dat de keuzevrijheid in het geding was … ‘’

Je hebt echt weinig van de wereld begrepen als je (keuze)vrijheid als je grootste goed ziet en boven alle inhoudelijke argumenten om iets wel of niet te doen plaatst. Zou de VVD dat ook tegen een pedofiel zeggen? ‘Ga je gang maar hoor, we leven in een vrij land, dit is jouw eigen keuze en het is natuurlijk van het grootste belang dat die keuzevrijheid niet in het geding komt.’

Disclaimer

Hiermee wil ik deze twee kwaden niet inhoudelijk met elkaar vergelijken. Ik wil er alleen mee zeggen dat die houding van ‘keuzevrijheid boven alles’ zo ontzettend dom is.

14 likes

Ja inderdaad, + je kunt gewoon nog steeds je bammetje met ham eten als je dat zo graag wil Harry. Je hóeft toch niet die lunch te eten.

Vind het altijd zo overtrokken hoe mensen reageren op dit soort dingen. “OMG de hema kinderkleding is nu genderneutraal hóe moet ik nu een broek voor mijn zoon uitkiezen???!” Nou, gewoon zoals je het altijd deed en als het je niet aanstaat dan koop je toch ergens anders een broek?

13 likes

Je MaG tEgEnWoOrDiG oOk NiKs MeEr

17 likes

https://isereenvvderopgestapt.nl/

Die moeten ze even updaten

2 likes

Voor morgen:

Pff ja zit me er nu in te verdiepen maar vind het echt lastig? Ik stem normaal D’66 en ik ben pro-Europa maar ik kan me nu niet echt vinden in hun standpunten? Ik denk dat ik nu neig naar CDA zelfs maar ik twijfel heel erg omdat ik het idee heb dat mijn kennis nu niet optimaal is.

1 like

Ik snap wat je bedoelt, Europa is echt heel anders dan nationale keuzes. Zelf heb ik de laatste verkiezing gestemd op PvdD en daar blijf ik nu heel ver bij uit de buurt. Heb je al gekeken naar het kieskompas?

18 likes

Nee daar nog niet! Alleen via nu.nl kwam ik terecht bij ‘mijn stem’. Ik ga daar dan ook nog even kijken.

ik vind het ook zo onduidelijk met welke buitenlandse partijen de Nederlandse partijen dan weer samenwerken. En daarnaast vind ik het ook onduidelijk welke Nederlandse partijen onderling weer samenwerken. Vind het ook heel jammer dat kieskompas daar niet wat meer aandacht aan heeft besteed.

kent iemand iets waar deze informatie goed te vinden is?

1 like

De podcast van Haagse Zaken geeft wel iets meer duidelijkheid. Om het echt te weten zou je niet alleen naar combinaties moeten kijken maar ook stemgedrag binnen de combinaties (daar zit ook nog een groot verschil in). Misschien is er ook een site die een duidelijk overzicht geeft

1 like

Is ook moeilijk te vinden inderdaad! Ik heb hier een overzicht gevonden van de Europese fracties en welke partijen per land daar bij horen

Overigens werken maar weinig Nederlandse partijen samen? Alleen D’66 en VVD, en SGP en ChristenUnie (met waarschijnlijk FvD). De rest zit geloof ik allemaal verdeeld

1 like

Tnx!! En @Lovbog jij ook bedankt :relaxed:

blijkbaar zitten SP en PvdD ook samen in een fractie

Wat goed! Beetje sensatie titel wel (want nog een lange weg te gaan), maar geweldig dat er een wetsvoorstel komt voor een consent-wet. Ben benieuwd naar de debatten. Dank voor het delen!

Wou deze delen, die werden aangeraden als goede stemwijzers!

7 likes

Als ik die eerste kieswijzer maak, krijg ik een lijst van partijen die tussen de 70 en 80% range zitten met hooguit enkele procenten verschil en verder alleen de PVV en Thierry die ver onderaan bungelen. :’)

1 like

Dat had ik ook. Moet je even bij de antwoorden kijken. Daar staat ook een toelichting van de partijen en kun je zien of je je daarin kunt vinden.

1 like

Voor de Nederlanders:

Van welke partij ben je lid?

• Ik ben geen lid van een politieke partij
  • CDA
  • ChristenUnie
  • D66
  • GROENLINKS
  • PvdA
  • Partij voor de Dieren
  • PVV
  • SGP
  • SP
  • VVD
  • 50PLUS
  • DENK
  • Forum voor Democratie
  • Lokale partij
  • Andere partij die ik vergeten ben
  • Anders

0 stemmers

Wat heb je bij de vorige verkiezingen (Provinciale Staten) gestemd?

• CDA
  • ChristenUnie
  • D66
  • GROENLINKS
  • PvdA
  • Partij voor de Dieren
  • PVV
  • SGP
  • SP
  • VVD
  • 50PLUS
  • DENK
  • Forum voor Democratie
  • Lokale partij
  • Andere partij die ik vergeten ben
  • Ik heb niet gestemd / Anders

0 stemmers

Wat ga je morgen (waarschijnlijk) stemmen?

• D66
  • CDA
  • PVV
  • VVD
  • SP
  • PvdA
  • ChritenUnie-SGP
  • GROENLINKS
  • Partij voor de Dieren
  • 50PLUS
  • JEZUS LEEFT
  • DENK
  • De Groenen
  • Forum voor Democratie
  • vandeRegio & Piratenpartij
  • Volt Nederland
  • Ik ga niet stemmen / Anders

0 stemmers

Nadelen:

• Met een Europees leger verlies je als individueel land het recht om zelf te beslissen in welke conflicten je vindt dat er moet worden ingegrepen.
  • Daarnaast zal een Europees leger ongetwijfeld de verhoudingen met Rusland op scherp zetten. Rusland ziet Oost-Europa als hun achtertuin.
  • Ik denk dat je daarnaast ook vraagtekens kunt zetten bij de geheimhouding. Militaire operaties vinden veelal in het geheim plaats. Kun je zulke zaken geheimhouden als je dit moet delen met 28 landen?

Ik heb zelf nog geen idee of ik voor of tegen ben.

14 likes