Nieuws, actualiteit en politiek

Dit is nu juist voor mij de voornaamste reden dat ik ondanks een rechtenstudie niet de advocatuur in wilde omdat ik het idee heb dat ook daar vaak zo’n hiërarchie en cultuur heerst. Heel teleurstellend en bizar ook dat iedereen het eigenlijk wel weet maar niemand ingrijpt.

1 like

Hoe de UvA hiermee is omgegaan is echt schandelijk.

11 likes

Eens, heel kwalijk.

Wel mooi hoe ze schrijven dat ze zijn volledige naam niet mogen publiceren, maar werkelijk waar ieder ander detail over deze man, tot zijn verjaardag aan toe, op de één of andere manier in het artikel weten te verwerken.

27 likes

Hij wilde ook voorkomen dat de sectie Arbeidsrecht vermeld zou worden. Maar zelfs al was hem dat ook gelukt dan nog zouden inderdaad alle details over zijn gehele leven genoeg weggeven.

4 likes

Pfoe, ik dacht op fivethirtyeight maar daar krijg ik niets gevonden dus ik heb geen flauw idee. :sweat_smile: Als je Roe v. Wade Alabama googelt krijg je wel veel resultaten, zoals bijvoorbeeld deze van Washington Post en Trouw heeft er ook een kort artikel over geplaatst

1 like

Ik ken verschillende mensen die les van hem hebben gehad en die zeggen dat de omschrijving van zijn karakter precies klopt, maar hadden verder niets door. Ik vind het in het artikel wel overkomen alsof iedereen van arbeidsrecht, inclusief studenten, dit al jaren wist.
Neemt niet weg dat als ook maar één iemand het weet, er aan de bel getrokken had moeten worden.

@Revelry
Ik ken juist alleen maar verhalen over advocatenkantoren waarbij heel goed werd gereageerd op ‘metoo situaties’ (doormiddel van direct ontslag van de dader). Niet dat mijn anekdotisch bewijs goed bewijs is, maar ik vind het een beetje een generaliserend standpunt eigenlijk. Overal werken klootzakken. (Ik werk zelf ook niet in de advocatuur overigens.)

1 like

Ik geef aan dat ik het idee heb dat het vaak voorkomt, niet dat ik per definitie vind dat dat overal zo in de advocatuur is. Ik kan het natuurlijk mis hebben.

1 like

Ja heel erg! Ik probeerde het niet af te zwakken hoor, mocht dat zo over zijn gekomen. :slight_smile:

1 like

Mijn vader had vroeger ook wel eens ‘sectie arbeidsrecht’ en dan moesten altijd lachen want het klonk als sexy arbeidsrecht. Dat krijgt nu weer een hele nieuwe lading.

4 likes
1 like

Wat een zielige mannen.

Geloof dat je in de gemeente dan ook moet gaan wonen, dus hij zal wel verhuizen. Maar hij komt uit Drachten en is daar ook opgegroeid, dus zo erg zal ie t niet vinden denk ik.

Ik vind het eerlijk gezegd niet echt jong. Whatsapp is ‘gewoon’ de goedkopere, nieuwe versie van sms en zeker als je kind bijv. alleen naar school fietst vind ik het heel slim om je kind een telefoon te geven. Op school moeten de telefoons doorgaans ingeleverd worden bij de juf of meester.
Het is gewoon een andere tijd dan toen wij jong waren.

Ik vond het altijd super irritant als ik als kind iets wilde/had en oudere mensen zeiden: ‘Goh in jouw tijd hadden we x niet eens en moesten we op onze blote voeten naar school in de sneeuw.’

*overigens vind ik andere sociale media wel anders omdat dat i.m.o. gevaarlijker is en geen substitutie voor sms.

11 likes

Jaa precies! wij hadden vroeger toch ook gewoon MSN op de basisschool? Ik in ieder geval wel vanaf groep 7. Ik vind dat een beetje hetzelfde als whatsapp, alleen dat je voor whatsapp een mobieltje moet hebben (die kreeg ik pas later haha)

4 likes

In mijn tijd was dat al niet meer want toen had je al msn waar mensen gepest werden.
Hier ligt een taak voor ouders om hun kind in de gaten te houden, maar je kind alleen naar school laten fietsen zonder telefoon vind ik eerlijk gezegd onverantwoord.
Je moet ‘het middel’ niet de schuld geven van dat kinderen assholes zijn maar de kinderen zelf of de ouders.

*overigens wil ik niet zeggen dat dat gemakkelijk is maar iedere generatie heeft moeilijkheden.

4 likes

Ik vind MSN en Whatsapp wel wat anders. Ik heb het idee dat ouders wat meer zicht hadden op MSN/hoe vaak je op de computer mocht etc. En ik denk dat met een mobiele telefoon wel anders is, maar dat weet ik ook niet zeker. Het lijkt me in ieder geval lastiger te monitoren, zeker als kinderen hun mobiele telefoon meenemen naar school.

@Protagonist Ik vind fietsen met een mobiele telefoon geen schijnveiligheid. Het hoeft natuurlijk niet per se om een ongeluk te gaan, maar ik moest vroeger 10km fietsen naar de middelbare school. Toen kreeg ik halverwege een lekke band en kon ik wel school bellen dat ik laat kwam en mijn ouders vragen of ze me op konden halen. In dat soort situaties is het gewoon heel erg praktisch.
En ik heb wel meegemaakt dat een vriendin heel ongelukkig was gevallen, haar voet kwam tussen haar spaken en we waren al ver weg van huis. Toen was ik wel blij dat ik haar ouders kon bellen, want ik had haar nooit alleen thuis kunnen krijgen.

Ik ben het met je eens dat het niet in iedere situatie een verschil zal maken, maar er zijn ook een hoop situaties waarin het wel erg handig is.

2 likes

Ja precies! Nu vind ik de basisschoolleeftijd überhaupt wat jong voor een mobiele telefoon, dus ik dacht meer aan de middelbare school haha. Ik kreeg op de basisschool wel eens de telefoon van mijn vader mee als ik 's avonds nog buiten ging spelen en dat was dan ook een prima oplossing.

1 like

Ik moet als onderdeel van mijn afstuderen ook nog een kort essay schrijven over een ethisch dilemma. Ik wilde graag iets actueels doen, dus ik dacht: hmm, misschien is deze abortuswet wel interessant. Maar ik kan echt geen rationele voor-argumenten bedenken (behalve dan dus dat elke foetus recht op leven heeft maar ehh). Normaal kan ik wel advocaat van de duivel spelen, maar dit gaat zo tegen m’n gevoel in. Ik kan hier alleen maar 2384930230230 tegen-argumenten voor bedenken. Dus denk dat ik het maar laat, haha.

4 likes

Ik las een poosje geleden dit artikel:

(Wellicht ben ik het via het forum tegengekomen, maar dat weet ik niet meer zeker.)

Hier worden best wat interessante dingen in gezegd, ook punten die juist voor de pro-lifebeweging pleiten, hoewel deze vrouw dus een groot voorvechter van het recht op abortus is.