Nieuws, actualiteit en politiek

Gezichtsbedekkende kleding bij identificatie

Als u gezichtsbedekkende kleding zoals een boerka draagt, moet u toch voldoen aan de identificatieplicht. U bent dus verplicht uw gezicht te laten zien als de politie u vraagt om identificatie. Wanneer u hiertegen grote bezwaren heeft, moet u mee naar het politiebureau. Op het bureau doet een politieagente de controle bij vrouwen. U mag niet met gezichtsbedekkende kleding op een paspoortfoto of op een vreemdelingendocument staan.

1 like

Bekrompen? Daar verschillen we dan van mening over. Ik vind het bekrompen dat slechts vrouwen zich moeten bedekken.

2 likes

Ik denk inderdaad dat als je je gezicht moet bedekken je daarmee wel een deel van je persoonlijkheid verliest. Daarnaast vind ik het vrij seksistisch en daarmee ouderwets en bekrompen dat je als vrouw je moet bedekken omdat je anders geen vrome vrouw bent.

2 likes

Is er een topic om dit onderwerp in te bespreken? Zodat dit topic niet wordt gevuld met deze ‘discussie’? :see_no_evil:

2 likes

Persoonlijke expressie verlies je wel met een nikab vergelijkbaar met een schooluniform. En het kopt natuurlijk dat men zelf moet kunnen beslissen wat men draagt.

2 likes

Ik ben bang dat ik me dan te scherp heb uitgedrukt, excuses daarvoor. En dat je dat individu te scherp afbakent. Ik geloof dat wij onszelf vormen naar anderen. Als ik me volledig afscherm van de rest, wie ben ik dan nog? Natuurlijk ben je een mens onder je kleren, met een stem en een mening, maar het is wel een glijdende schaal.

1 like

Ik ga toch nog even een duit in het zakje doen.

Voor mij is een boerka/niqaab niet een probleem omdat ik er ongemakkelijk van word. Maar omdat ik vind uitgaan van het idee dat een vrouw er niet mag zijn. Ze moet onzichtbaar zijn in een openbare ruimte. Ik snap wat @Pierlala bedoelt met individu. Doordat zo’n vrouw er, voor mijn gevoel, niet mag zijn wordt haar individualiteit afgenomen. Maar dit is puur mijn gevoel erbij en waarom ik er moeite mee heb.

2 likes

Verschijnt toevallig zojuist op nu.nl

1 like

Maar dat bedoel ik niet. Ik ga niet anders doen tegen een vrouw in een boerka omdat ik haar niet kan zien. Natuurlijk is het een mens, een individu, dat staat buiten kijf

1 like

Ik ben volgens mij degene die het “huiselijk geweld” erbij heeft gehaald, dat wilde ik toch nog even nader toelichten want ik denk dat ik mezelf niet goed uitgedrukt heb.

Ik heb vaak gelezen van voorstanders van een verbod op gezichtsbedekking, dat zij dat willen doen om vrouwen te “redden” van onderdrukking, omdat ze door een partner of familie gedwongen worden een niqab te dragen. Dat zou ik zelf bestempelen als huiselijk geweld, maar had misschien beter een andere term kunnen kiezen. Zelf had ik hetzelfde idee als wat jij zei, nav moslima’s die ik ken en gesproken heb en een aantal interview met niqab-draagsters die ik gelezen had: dat zijn dingen waar door die vrouwen zelf door gekozen wordt om een scala aan redenen. Maar, omdat er weinig cijfers over zijn en toch nog vaak geroepen wordt dat het onder dwang gebeurd (wat ik oprecht niet weet, maar goed zou kunnen gezien de hoeveelheid aan vrouwen in Nederland die allerlei onderdrukkende maatregelen van hun partner of familie opgelegd krijgt), wilde ik er dat toch even bij benoemen omdat ik denk dat áls dit al een probleem is, een verbod niet de oplossing is.

Heel verhaal, sorry, ik moet me misschien ook niet zo uitgebreid uitspreken over iets wat niet over mij gaat. Sorry als ik je een rot gevoel heb gegeven in elk geval.

2 likes

Ben ik met je eens maar het gaat hier om gezichtsbedekking dus burka’s en niqabs.

1 like

Of gewoon de naam van de wet gebruiken; gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding.

1 like

Misschien waren ze op vakantie? Ik geloof dat er in Nederland 150 vrouwen zijn die een niqaab dragen en 0 een boerka. Maar dat zegt natuurlijk niks over heel Europa!

2 likes

Ik denk dat de politie niet zozeer niet achter de wet staat ( in hoeverre dat ĂŒberhaupt relevant is) maar dat het met sommige dingen gewoon beter is om per situatie te kijken of het opleggen van een boete zinvol is.

Ik ben ook tegen het boerkaverbod, maar ik wilde ook even zeggen dat omdat er vrouwen zijn die bewust kiezen voor het dragen van gezichtsbedekkende kleding om redenen als vroomheid/ingetogenheid/etc., en het in hun geval dus geen gevolg is van onderdrukking door een mannelijk persoon direct in hun leven, dit toch niet betekent dat gezichtsverhullende kleding in het algemeen geen gevolg is van vrouwenonderdrukking? Ik vind dat echt geen argument namelijk. Alle kleding die het lichaam en haar bedekt van een vrouw komt voort uit de originele overweging dat een vrouw mannen niet mag uitlokken/kuis moet zijn etc. Het wordt immers niet gedragen door een man dus dat alleen al impliceert seksescheiding. Alleen maar dat dat voor een islamitische vrouw persoonlijk niet de reden is, betekent niet dat dit niet alsnog achter het kledingstuk steekt.
Oftewel ik ben heel blij dat veel islamitische vrouwen om andere reden vrij kiezen voor het dragen van zulke kleding, maar de kleding an sich draagt nog steeds een seksistische boodschap.

17 likes

Ik leef samen met de twee grootste rechtse klimaatontkenners, m’n vader en broer. De frustratie drijft me echt tot het uiterste gewoon. Ik dring zo NIET door. Zelfs bij wetenschappelijke bronnen wordt er geroepen ‘Ja je leest wat je wil lezen’. ‘Thierry weet echt wel beter waar hij over praat dan jij’.

Ik word er zo zo bang van dat er nog zoveel meer van dit soort mensen zijn. Het valt me ook ZO van ze tegen en ik moet voortaan echt dit onderwerp gaan vermijden want het doet me te veel :sweat_smile: En in mijn frustratie weet ik dan ook niet meer met goede tegenargumenten te komen waardoor ik het sukkeltje lijk.

Omg wat moet dat frustrerend voor je zijn!

Helemaal niet erg trouwens als je voortaan dit onderwerp bij hen mijdt. Het is echt zonde om je energie te gaan verspillen aan mensen die weigeren te luisteren. Als ze werkelijk menen dat klimaatverandering door toedoen van de mens niet plaatsvindt geloven ze zo erg in hun eigen sprookje dat het waarschijnlijk verspilde moeite is om te proberen hen iets bij te brengen.

Of beginnen zij steeds actief een discussie hierover met jou?

1 like

Ja vooral mijn vader houd erg van politieke ‘discussies’. Dan is hij weer aan het schreeuwen over alle buitenlanders en dat we oorlog krijgen en dat alles weer belachelijk is en dan wil ik nuanceren en there we go

2 likes

Ik kan het me helemaal voorstellen dat je daar dan iets van wilt zeggen, ik zou me waarschijnlijk ook niet in kunnen houden.

Maar ik denk dat het toch het beste is om z’n geschreeuw maar gewoon te negeren. En als hij echt met je in discussie wil zou ik eerlijk tegen hem zijn en iets zeggen als: ‘‘Sorry, ik wil best met je discussiĂ«ren hierover, maar dan wel op een normale manier. Als je alleen maar ongefundeerde dingen roept, niet bereid bent naar mijn argumenten te luisteren en ĂŒberhaupt niet voor rede vatbaar bent ga ik mijn energie er niet aan verspillen.’’

Het zijn dus niet alleen vrouwen die zich hoeven te bedekken. Mijn zus en zwager zijn bekeerd en officieel hoort de man ook van knie tot schouder was het volgens mij bedekt te zijn. Dat geldt dus ook in het zwembad en zo. Ik had een moslimjongen in mijn klas die dan dus altijd in een shirt ging zwemmen. Ik weet natuurlijk niet of dit voor alle stromingen geldt en natuurlijk zie je het veel minder vaak. Maar zeggen dat enkel vrouwen zich moeten bedekken is dus niet volledig correct.

1 like