Nieuws, actualiteit en politiek

Ook 16 en 17 jarigen he, idd super jong

Iemand tipte laatst een instagram met positief nieuws. Weet iemand welke dat was?

@the_happy_broadcast!

1 like

Haha dit stukje:

De wolven waren uitgestorven in West-Europa. Na het verdwijnen van het IJzeren Gordijn trokken de wolven uit Oost-Europa weer westwaarts. Sinds 2000 is de wolf ook terug in Duitsland, vanaf daar zijn ze uiteindelijk weer in Nederland terechtgekomen.

Werden de wolven tegengehouden door het IJzeren Gordijn?? Huhhh

3 likes

Jep, ze werden eerst door iedereen afgeknald en daarna een beschermde soort dankzij een gezamelijke overeenkomst tussen heel veel landen.

2 likes

Het IJzeren Gordijn was toch echt wel een grens met een hek enzo? Het was niet overal zo’n muur als in Berlijn maar kan me wel voorstellen dat het wolven wel tegenhoudt.

2 likes

https://www.vn.nl/hoe-defensie-kindsoldaten-ronselt/
Paar jaar oud wel dit stuk, misschien is er inmiddels wat veranderd, maar krijg er ook behoorlijk de kriebels van.

Oh interessant!

Ik heb ooit geld opgehaald voor de wnf rangers voor de wolven, wilt u graag dat wolf terug naar Nederland komt?

1 like

Aww wat leuk. Wat een schatjes ook op dat filmpje.

Ik vraag me wel de hele tijd af of de kans op incest niet heel groot is omdat het er nu zo weinig zijn. Of trekken ze rond naar andere wolven?

https://twitter.com/rbreich/status/1142298762385252353?s=21 (Filmpje)
Ik vind dit zo zo erg :frowning: hoe kun je mensen zo inhumaan behandelen (gaat over de situatie in Amerika bij de grens)

Heel maf die 112 en KPN storing vandaag, had niet verwacht dat zoiets zo makkelijk kon gebeuren en ben benieuwd naar het hele verhaal en de getroffenen (mensen die 112 echt nodig hadden)

3 likes

Ja daar verbaas ik me ook over. Ik zou verwachten dat er wel een soort ‘noodgenerator’ zou zijn maar dan voor het switchen van provider!

Inderdaad, of dat het nummer ondergebracht zou zijn bij meerdere providers of zo. Lijkt me best cruciaal, maar ik weet de hele technische kant ervan niet.

Ja ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar hoe dat nu werkt. Ik heb namelijk meerdere mensen in comments gezien die zeggen dat dat technisch allemaal niet mogelijk is, een soort noodprovider of back up. Maar waarom dan niet? En ik ben benieuwd of dit in de praktijk nog gevolgen heeft gehad

Mijn vriend heeft gewerkt voor UPC als ondergronds kabelmonteur en hij zegt omdat alle telefoonlijnen en telefoonmasten in Nederland eigendom zijn van KPN. Dus stel, je hebt een abbo bij Tele2 oid, dan maken ze alsnog gebruik van de verbindingen en het netwerk van KPN. Zij ‘huren’ als het ware jouw kabels en verbindingen voor internet en dergelijke bij KPN. Dus daarom heeft een noodprovider ook geen zin. Wel zou het misschien mogelijk zijn om een noodgenerator of een alternatieve verbinding aan te leggen voor als er een (elektrische) storing is om het hoofdnetwerk van 112.

3 likes

Maar hoe kan het dan dat oa vodafone mobiele lijn en ziggo vaste lijn het gewoon prima deden als alle telefoonlijnen en telefoonmasten in NL eigendom zijn van KPN, als ik het goed begrijp had dan toch alles plat moeten liggen gisteren?

Ik had eigenlijk ook gedacht dat iets wat zodanig van levensbelang is als 112 en andere noodnummers dat die onder een soort collectief netwerk zouden vallen, waardoor het niet meteen plat ligt als 1 daarvan problemen heeft.

Bovendien zag ik op twitter iemand van KPN ook zeggen, toen die storing volgens mij nog niet eens bekend was gemaakt, dat het zeer onwaarschijnlijk was dat zowel vaste als mobiele telefonie van KPN niet zou werken, omdat die twee op heel verschillende manieren werken? Wat is er dan precies mis gegaan?

1 like

Maar Tele2 is toch van T-Mobile en gebruikt toch hun netwerk?

1 like

Het noodnummer 112 gaat via een bepaalde bekabeling onder de grond naar de 112 centrale, net zoals in ieder ander kantoor/huis met een aansluitpunt voor internet en telefonie. Ik denk dat er dus iets met de bekabeling onder de grond aan de hand was. Dat de rest van alle internet en telefonie er niet uit lag, komt dan omdat die natuurlijk andere verbindingsroutes volgen.

5 likes

Wow, wat cool om te weten. Dankjewel!

1 like