Nou ja, de āwil van het volkā was ook niet per se een no deal Brexit en hij belemmert hiermee gewoon het democratisch proces (want ook een nieuwe deal moet ruim bediscussieert kunnen worden in parliament, het is megaingrijpend en nu hebben ze daar max. twee weken voor). Sommige MPs waren zelfs van plan om een al bestaand reces eind september in te trekken (dat reces wordt normaal gebruikt voor partijcongressen en er werd serieus rekening mee gehouden dat dat niet door zou gaan vanwege de 31 oktober-deadline). Door nu een reces te verlengen buiten het parliament om, terwijl ze nu dus ook nog met reces zijn, worden ze zelf ook buitenspel gezet over hun eigen werk.
@Evenveel Boris Johnson kan het niet afdwingen, maar: er is een aardig grote groep parlementariers die absoluut geen no deal Brexit willen (en terecht wat mij betreft), oa de Schotten en Ieren. Zij waren bezig met loopholes te vinden om een no deal te voorkomen, door bepaalde wetten door parliament te krijgen zodat no deal wettelijk onmogelijk wordt. Door nu de tijd die parliament heeft in te korten, gaat dat ze waarschijnlijk niet lukken.
Ik ben heel verbaasd over hoeveel hoop mensen nog hadden dat de Queen dit tegen zou houden, want haar voornaamste adviseur Ćs de prime minister, dus zij kan daar eigenlijk bijna niet tegenin gaan (goh monarchie werkt niet, wĆ”t een verrassing).
Hoor ook veel om me heen nu dat dit echt de dag was dat de onafhankelijkheid van Schotland en Noord-Ierland praktisch een feit is geworden, die willen hier niet meer onder blijven zo. Het is echt een bende, er waren wel gisteren impromptu aardig wat protesten en ik was daar even kijken in mijn stad. Mensen zijn gewoon echt ontredderd en een no deal kan echt op een behoorlijk zwart scenario uitdraaien (bijv. qua medicijnen en voedseltekorten). Ik ben voor mezelf heel blij dat ik voor die tijd weer terug naar Nederland verhuis, maar vrees wel het ergste voor het VK.