Nieuws, actualiteit en politiek

Ongemakkelijkheid is naar mijn mening net waar het hier om gaat. Jezelf niet laten zien gaat verder dan dat. Je scheidt je af van je omgeving. Je bent geen individu meer slechts een vrouw de niet gezien mag worden.

3 likes

Oeps verkeerde link.
"De Nederlandse regering gebruikt in haar voorstel weliswaar de neutrale term ‘gezichtsbedekkende kleding’, maar dergelijke kleding wordt in ons land vrijwel alleen gedragen door islamitische vrouwen, in de vorm van een boerka of niqaab. " Dus je spreekt met deze wet alleen deze vrouwen aan. Die algemeenheid van de wet ('niet enkel gericht op Islamtische vrouwen, terwijl het dat wel is), I call it bullshit.

1 like

Eerlijk ik zou zielsgelukkig zijn met een verbod op dronken Engelsen maar denk niet dat dat erg realistisch is in het land waar ik nu woon het Verenigd Koninkrijk

28 likes

Personeel van een speeltuin in Nijmegen had een vrouw geweigerd. Dachten dat de speeltuin een overheidsgebouw was :’) https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4803116/nikab-niqaab-boerka-boerkaverbod-nijmegen-de-leemkuil-speeltuin

Ik vind het een algemeen verbod ook niet wenselijk, maar ik vind wel dat ze hun gezicht moeten tonen als daar om identificatieredenen om wordt gevraagd (dus ov-controle met persoonlijk abo, douane, leeftijdscontrole). Ik heb eigenlijk geen idee hoe ze daar zelf mee omgaan? Ik heb zelf maar 2 vrouwen in de omgeving gezien met boerka (neem even aan dat het dezelfde zijn, ik kan ze natuurlijk niet echt goed zien), dus geen idee hoe dat geregeld is.

1 like

Ah ja ik had het alleen over incidenten in Nederland, ik had dat geblaat van UKIP wel eens eerder gehoord.

Veiligheid is echt niet waar het om gaat inderdaad, het gaat hooguit om een gevoel van veiligheid wat gebaseerd is op onderbuikgevoelens en islamofobie.

2 likes

Maar ik zou een uitzondering voor identificatie voor deze groep wel onzin vinden. Al kan je dat in dit geval natuurlijk oplossen door op een anonieme kaart te reizen.

2 likes

Je communiceert het meeste non verbaal. in de publieke ruimte is het prettig om elkaar met open vizier tegemoet te treden. in het korte contact op straat waar je geen tijd hebt om elkaar verder te leren kennen geeft kleding wel degelijk een signaal af.

1 like

Gezichtsbedekkende kleding bij identificatie

Als u gezichtsbedekkende kleding zoals een boerka draagt, moet u toch voldoen aan de identificatieplicht. U bent dus verplicht uw gezicht te laten zien als de politie u vraagt om identificatie. Wanneer u hiertegen grote bezwaren heeft, moet u mee naar het politiebureau. Op het bureau doet een politieagente de controle bij vrouwen. U mag niet met gezichtsbedekkende kleding op een paspoortfoto of op een vreemdelingendocument staan.

1 like

Bekrompen? Daar verschillen we dan van mening over. Ik vind het bekrompen dat slechts vrouwen zich moeten bedekken.

2 likes

Ik denk inderdaad dat als je je gezicht moet bedekken je daarmee wel een deel van je persoonlijkheid verliest. Daarnaast vind ik het vrij seksistisch en daarmee ouderwets en bekrompen dat je als vrouw je moet bedekken omdat je anders geen vrome vrouw bent.

2 likes

Is er een topic om dit onderwerp in te bespreken? Zodat dit topic niet wordt gevuld met deze ‘discussie’? :see_no_evil:

2 likes

Nieuws en actualiteiten? Is niet per se nieuws maar blijkbaar een actueel onderwerp.

Moet ik het verplaatsen?

• Ja doe maar
  • Afblijven met je klauwen, Lula

0 stemmers

1 like

Persoonlijke expressie verlies je wel met een nikab vergelijkbaar met een schooluniform. En het kopt natuurlijk dat men zelf moet kunnen beslissen wat men draagt.

2 likes

Ik ben bang dat ik me dan te scherp heb uitgedrukt, excuses daarvoor. En dat je dat individu te scherp afbakent. Ik geloof dat wij onszelf vormen naar anderen. Als ik me volledig afscherm van de rest, wie ben ik dan nog? Natuurlijk ben je een mens onder je kleren, met een stem en een mening, maar het is wel een glijdende schaal.

1 like

Ik ga toch nog even een duit in het zakje doen.

Voor mij is een boerka/niqaab niet een probleem omdat ik er ongemakkelijk van word. Maar omdat ik vind uitgaan van het idee dat een vrouw er niet mag zijn. Ze moet onzichtbaar zijn in een openbare ruimte. Ik snap wat @Pierlala bedoelt met individu. Doordat zo’n vrouw er, voor mijn gevoel, niet mag zijn wordt haar individualiteit afgenomen. Maar dit is puur mijn gevoel erbij en waarom ik er moeite mee heb.

2 likes

Verschijnt toevallig zojuist op nu.nl

1 like

Maar dat bedoel ik niet. Ik ga niet anders doen tegen een vrouw in een boerka omdat ik haar niet kan zien. Natuurlijk is het een mens, een individu, dat staat buiten kijf

1 like

Ik ben volgens mij degene die het “huiselijk geweld” erbij heeft gehaald, dat wilde ik toch nog even nader toelichten want ik denk dat ik mezelf niet goed uitgedrukt heb.

Ik heb vaak gelezen van voorstanders van een verbod op gezichtsbedekking, dat zij dat willen doen om vrouwen te “redden” van onderdrukking, omdat ze door een partner of familie gedwongen worden een niqab te dragen. Dat zou ik zelf bestempelen als huiselijk geweld, maar had misschien beter een andere term kunnen kiezen. Zelf had ik hetzelfde idee als wat jij zei, nav moslima’s die ik ken en gesproken heb en een aantal interview met niqab-draagsters die ik gelezen had: dat zijn dingen waar door die vrouwen zelf door gekozen wordt om een scala aan redenen. Maar, omdat er weinig cijfers over zijn en toch nog vaak geroepen wordt dat het onder dwang gebeurd (wat ik oprecht niet weet, maar goed zou kunnen gezien de hoeveelheid aan vrouwen in Nederland die allerlei onderdrukkende maatregelen van hun partner of familie opgelegd krijgt), wilde ik er dat toch even bij benoemen omdat ik denk dat áls dit al een probleem is, een verbod niet de oplossing is.

Heel verhaal, sorry, ik moet me misschien ook niet zo uitgebreid uitspreken over iets wat niet over mij gaat. Sorry als ik je een rot gevoel heb gegeven in elk geval.

2 likes

Ben ik met je eens maar het gaat hier om gezichtsbedekking dus burka’s en niqabs.

1 like