Ja dat heb ik ondertussen ook geleerd. Maar nu lijkt het alsof Johnson aan niemand verantwoording af moet leggen. Ik vind het vreemd dat dat kan. Van wat ik las kan de rechterlijke macht hier ook niet veel tegen inbrengen.
Bovendien, het Brexit referendum mag dan wel democratisch zijn, er was nooit duidelijk gezegd wat die Brexit nu juist concreet inhield. Dat vind ik toch één van de grote zwaktes van zo’n referendum, dat je gewoon ja of nee moet zeggen terwijl het meestal eerder “ja, maar…” of “nee, maar…” is. Maar daarnaast is Johnson toch ook niet echt democratisch verkozen als prime minister? May is verkozen op basis van een programma, waarin ze heel duidelijke stelde een deal met de EU te willen onderhandelen. Johnson heeft een heel andere visie, en misschien zouden heel wat Tory kiezers nu niet meer voor de Tory’s stemmen als ze wisten dat Johnson voor prime minister zou gaan (maar dat verlies zou dan misschien weer gecompenseerd worden door wat UKIP’ers).
ik vind het een beetje ironisch dat een van de grootste argumenten tegen de EU is dat het niet naar de burgers luistert en een log en ondemocratisch vehikel zou zijn, terwijl nu - naar mijn gevoel- de democratie helemaal met de voeten getreden wordt.
Ik ken de Britse wetten en de werking van het Brits parlement niet goed, maar elk kind voelt toch dat er hier iets niet klopt?
Al denk ik dat ik ook wel een beetje hypocriet ben, want stel dat er zo’n manoeuvre gebruikt zou worden om bvb een bindend en ambitieus klimaatbeleid erdoor te drukken, dan zou ik wsl denken : “Tja, we konden toch niet meer anders?”