Deze discussie is niet nieuw, het voorstel stamt uit 2016 en in 2017 is er al veel over gepraat. Ik ben even terug gaan lezen wat toen de meeste discussie opriep. En toen stuitte ik op dit artikel van de NOS met daarin een video waarin ook een arts aan het woord komt, over de verandering van leefsituatie. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2149070-wetsvoorstel-d66-toestemming-hulp-bij-zelfdoding-bij-voltooid-leven.html
En dat deed mij herinneren aan mijn oude buurvrouw, een situatie om te laten zien dat verandering ook kan leiden tot een andere keuze.
Ik vind het juist goed als er meetbare regels komen. Dat wil niet zeggen, dichtgetimmerd, maar waar wel duidelijk is, waar de grenzen liggen. Dat is er ook met de huidige wetgeving. Daarvan wordt ook in de praktijk de grenzen opgezocht en getoetst. Zo is er nu ook een discussie over euthanasie bij dementie. Ook een hele moeilijke discussie. Ik denk dat het artsen juist helpt, als er heldere regels zijn. Ik zou het niemand gunnen om in zoân situatie beschuldigd te worden van moord, omdat de regels multi-interpretabel zijn.