Ik kreeg ook al het gevoel dat dit voor zo veel ophef zorgde, omdat hij ook vrouwen beledigt. Maar als het alleen om zwarte mensen was gegaan was hij misschien nog met het excuus dronken bui weggekomen.
Ja over dit, waar heb je in godesnaam je bachelor biologie kunnen halen als je nog dit soort ongein rondstrooit over afstammen van apen ābehalve voor witte mensenā wtf man.
@SayMyName ja dat had goed gekund inderdaad⦠bah wat een narigheid
Is het normaal in BelgiĆ« om zwarte of donkere mensen āzwartenā te noemen?
Niet eens rechten
Mja, zij was ten minste nog echt verontwaardigd. Die āveroordelingā van Tom van Grieken, de nationale voorzitter nota bene, was amper het vermelden waard. Maar ja, hij is noch zwart noch vrouw dus wat kan het hem schelen
#AbolishTheMonarchy nummer 1 trending op Twitter in het VK nadat de queen de Lockdown heeft geaccepteerd.
Is er ergens een TL;DR over deze situatie te lezen? Ik snap er namelijk vrij weinig van
Ik vond dit zelf wel duidelijk:
The parliamentary process of prorogation, with precedent going back centuries, is a way to end the sitting of a parliamentary session, allowing the executive to carry out its business without interference from MPs.
If the prime minister āis concerned about MPs blocking the UKās exit from the EU, they could advise the Queen to prorogue Parliamentā, says the BBC. āThis would send MPs away so that they cannot do anything in the Commons to hold up Brexit.ā
Johnsonās prorogation ādoes seem like a very obvious move to cut down the time available for anti-no-deal MPs to do something about itā, the Institute for Governmentās Catherine Haddon told the BBC.
En nu heeft Boris Johnson de koningin dus gevraagd om dit te doen, en ze heeft ingestemd, waar veel mensen niet zo blij mee zijn omdat ze tegen een no-deal Brexit zijn. Dat is wat ik ervan begrijp tenminste š¤·
En terecht. Dit is echt niet meer democratie te noemen.
Naja, dat is dus wel de vraag. De bevolking heeft gestemd voor de Brexit. Weliswaar met een kleine meerderheid maar dat was wel de uitkomst van het referendum. Het Parliament probeert er alles aan te doen om de no-deal Brexit (of eigenlijk de hele Brexit) tegen te houden. Maar daarmee gaan ze dus in tegen de wil van āhet volkā. Dus daarin voert Johnson gewoon uit wat het volk wil. Of zo spint Johnson het in ieder geval en ik kan dat wel begrijpen.
Niet dat ik het hiermee eens ben, er is zoveel mis-informatie geweest over de hele Brexit dat mensen ook echt geen idee hadden waar ze voor/tegen gestemd hebben. En ik vraag me persoonlijk nog af of āhet volkā wel geschikt is om over zulke vraagstukken een beslissing te nemen, ik denk van niet.
Vind het in ieder geval wel smullen en de pond mag, gezien mijn aanstaande vakantie naar Engeland, nog wel even verder dalen .
Zag dit draadje op Twitter, ook wel interessant!
Maar domme vraag misschien hoor, maar het wordt me hier niet helemaal duidelijk uit: Boris Johnson wil/kan met deze aparte manier van politiek bedrijven een no-deal brexit afdwingen?
@Swelgje Maar het referendum is in de UK officieel niet-bindend. Ik vind het nog steeds democratisch als een parlement beslist dat het niet goed zou zijn om de brexit uit te voeren. Die mensen zijn gekozen door het volk en zeker met een kleine meerderheid lijkt het me prima als zij daar voor het volk over beslissen. Ook omdat zij de belangen kunnen overzien. Maar er is volgens mij destijds een belofte gedaan dat ze zich aan de uitslag van het referendum gehouden zou worden. Volgens mij is dat gewoon een criciale fout geweest.
Nou ja, de āwil van het volkā was ook niet per se een no deal Brexit en hij belemmert hiermee gewoon het democratisch proces (want ook een nieuwe deal moet ruim bediscussieert kunnen worden in parliament, het is megaingrijpend en nu hebben ze daar max. twee weken voor). Sommige MPs waren zelfs van plan om een al bestaand reces eind september in te trekken (dat reces wordt normaal gebruikt voor partijcongressen en er werd serieus rekening mee gehouden dat dat niet door zou gaan vanwege de 31 oktober-deadline). Door nu een reces te verlengen buiten het parliament om, terwijl ze nu dus ook nog met reces zijn, worden ze zelf ook buitenspel gezet over hun eigen werk.
@Evenveel Boris Johnson kan het niet afdwingen, maar: er is een aardig grote groep parlementariers die absoluut geen no deal Brexit willen (en terecht wat mij betreft), oa de Schotten en Ieren. Zij waren bezig met loopholes te vinden om een no deal te voorkomen, door bepaalde wetten door parliament te krijgen zodat no deal wettelijk onmogelijk wordt. Door nu de tijd die parliament heeft in te korten, gaat dat ze waarschijnlijk niet lukken.
Ik ben heel verbaasd over hoeveel hoop mensen nog hadden dat de Queen dit tegen zou houden, want haar voornaamste adviseur Ćs de prime minister, dus zij kan daar eigenlijk bijna niet tegenin gaan (goh monarchie werkt niet, wĆ”t een verrassing).
Hoor ook veel om me heen nu dat dit echt de dag was dat de onafhankelijkheid van Schotland en Noord-Ierland praktisch een feit is geworden, die willen hier niet meer onder blijven zo. Het is echt een bende, er waren wel gisteren impromptu aardig wat protesten en ik was daar even kijken in mijn stad. Mensen zijn gewoon echt ontredderd en een no deal kan echt op een behoorlijk zwart scenario uitdraaien (bijv. qua medicijnen en voedseltekorten). Ik ben voor mezelf heel blij dat ik voor die tijd weer terug naar Nederland verhuis, maar vrees wel het ergste voor het VK.
Ah, van het niet bindend zijn wist ik niet. Wel dat ze het steeds over āthe will of the peopleā hebben. Ben het verder helemaal met je eens dat je over dit soort zaken een parlement moet laten beslissen, dan is de kans op een meer verstandige beslissing groter. Want nu zijn er ook zoveel verkeerde voorstellingen gegeven van de Brexit.
En geen domme vraag, volgens mij weet niemand wat Johnson precies wil! Wat ik uit de Britse pers begrijp is dat hij op nieuwe verkiezingen aanstuurt en dan officieel MP wil worden. En verder interesseert het hem allemaal niet teveel. Of hij echt een no-deal Brexit wil, denk het niet, hij wil gewoon de macht.
Als je er goed over nadenkt is het allemaal best griezelig wat er daar nu gebeurt. (En ook in de rest van Europa als het gaat om democratie.)
@Chuckie, dank je wel voor de uitleg!
Ik moet het echt hebben over twitter en de Brexit-podcast. Lijkt me helemaal bevreemdend als je er woont. Zag net ook een filmpje van een zeer emotionele Portugese vrouw die echt in het donker zit over wat er nu met haar gaat gebeuren. De dingen die er nu gebeuren lijken meer te passen bij landen verder weg maar het is nu opeens zo dichtbij.
Ja ik heb ook collegaās die niet zo goed weten wat hun status gaat zijn en hier nog niet lang genoeg zijn om voor settlement status in aanmerking te komen zitten ook wel beetje in de stress soms. Ze hebben dan wel een PhD-plek of contract aan een universiteit hier, maar de vraag is nog maar wat dat gaat betekenen.
Qua podcasts vind ik de afleveringen van Stuk Rood Vlees met Rob Ford ookw el een aanrader! Maar er is al een tijdje geen nieuwe geweest door vakantie geloof ik.
Ja, ik vind dit ook echt genieten. Sowieso de manier hoe zij politiek bedrijven, zo hysterisch. Ik ben het er alleen niet mee eens, dat dit dan de juiste manier is om het te bereiken. Het tegenwerken hoort er wat mij betreft gewoon bij. Ik vraag me ook echt af of als er nog een referendum zou worden gehouden, wat mensen zouden stemmen in de herkansing. Ik heb toch sterke vermoedens dat alsnog een kleine meerderheid voor brexit is.
Best kans dat er anders gestemd word. Ik vond het vooral zo idioot om te lezen dat er zoveel niet kloppende informatie is verspreid en dat het ook echt bewust is gedaan. Maar misschien gebeurt dat in Nederland ook wel en zit ik teveel in mijn bubbel om dat op te merken. (Al denk ik toch dat het hier minder is.)
Misschien was ik wel bij die naĆÆevelingen die hoopte dat de queen dit toch nog kon tegenhouden.
Ik had altijd geleerd dat een democratie bepaalde mechanismen heeft die de democratie in stand houden, de zgn. checks and balances, dacht ik.
EƩn ervan is dat de wetgevende macht (het parlement dus) de uitvoerende macht (Johnson en ministers) controleert. Maar Johnson kan die controle dus blijkbaar zomaar aan de kant schuiven?
Ik dacht dat de koningin toch ook een soort van neutrale zekerheid of checkpoint zou zijn voor als de uitvoerende macht plots echt compleet gek zou worden en in zijn eentje een oorlog zou willen beginnen, of ik zeg maar wat, het parlement opzij zou schuiven. Maar dat lukt dus ook nietā¦
In de VS dacht ik dat het systeem van de kiesmannen (wat ik in se een ondemocratisch systeem vind) hetzelfde doel had: als ƩƩn of andere noob toch verkozen zou worden door āhet volkā, bvb door de hele campagne te liegen, dan konden zij alsnog dat tegengaan. Maar dat is dus ook gefaald.
Ik begin echt wat wanhopig te worden over de status van de democratie.
Dat is de positie van de queen niet, zij handelt in opdracht van de regering (of prime minister specifiek zelfs) met als hoogste adviseur de prime minister. Daarnaast zijn er, zo hoorde ik gisteren althans van Britse vrienden, in het systeem hier vrij veel dingen die op basis van āgentlemanās agreementā geregeld zijn. Oftewel: er is niet vastgelegd dat iets niet hoort te kunnen, want zoiets dóe je gewoon niet. Maar daar zullen types als Johnson ongetwijfeld maling aan hebben
Ja dat heb ik ondertussen ook geleerd. Maar nu lijkt het alsof Johnson aan niemand verantwoording af moet leggen. Ik vind het vreemd dat dat kan. Van wat ik las kan de rechterlijke macht hier ook niet veel tegen inbrengen.
Bovendien, het Brexit referendum mag dan wel democratisch zijn, er was nooit duidelijk gezegd wat die Brexit nu juist concreet inhield. Dat vind ik toch ƩƩn van de grote zwaktes van zoān referendum, dat je gewoon ja of nee moet zeggen terwijl het meestal eerder āja, maarā¦ā of ānee, maarā¦ā is. Maar daarnaast is Johnson toch ook niet echt democratisch verkozen als prime minister? May is verkozen op basis van een programma, waarin ze heel duidelijke stelde een deal met de EU te willen onderhandelen. Johnson heeft een heel andere visie, en misschien zouden heel wat Tory kiezers nu niet meer voor de Toryās stemmen als ze wisten dat Johnson voor prime minister zou gaan (maar dat verlies zou dan misschien weer gecompenseerd worden door wat UKIPāers).
ik vind het een beetje ironisch dat een van de grootste argumenten tegen de EU is dat het niet naar de burgers luistert en een log en ondemocratisch vehikel zou zijn, terwijl nu - naar mijn gevoel- de democratie helemaal met de voeten getreden wordt.
Ik ken de Britse wetten en de werking van het Brits parlement niet goed, maar elk kind voelt toch dat er hier iets niet klopt?
Al denk ik dat ik ook wel een beetje hypocriet ben, want stel dat er zoān manoeuvre gebruikt zou worden om bvb een bindend en ambitieus klimaatbeleid erdoor te drukken, dan zou ik wsl denken : āTja, we konden toch niet meer anders?ā